eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoZwrot towaru a wymyslone dane › Re: Zwrot towaru a wymyslone dane
  • Data: 2013-10-14 19:24:30
    Temat: Re: Zwrot towaru a wymyslone dane
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Mon, 14 Oct 2013, kashmiri wrote:

    > "janek" wrote in message news:525a6ca5$0$29757$65785112@news.neostrada.pl...
    >
    >> W sklepie internetowym kupiłem rzecz, żeby nie rozsiewać swoich danych
    >> osobowych podałem się jako Jan Kowalski ( i odbiór towaru w punkcie),
    >> niestety owa rzecz mi zdecydowanie nie odpowiada i chciałbym ją zwrócić.
    >>
    >> Mogę zwrócić do 10 dni ale niestety najpierw muszę skorygować dane.
    >>
    >> Jak to wygląda w świetle prawa, jakie mogę napotkać problemy.
    >
    > Zwrotu dokonuje się osobie, która towar zakupiła - jest w stanie przedstawić
    > dowód zakupu,

    Śliska sprawa.
    Uprawnienia o których mowa są "nieprzechodnie" :), a ściślej dla
    egzekucji przechodniej jest inny tryb :)
    Nie widać podstaw, aby skoro kupujący Jan kupiony towar podał
    dalej odsprzedając Piotrowi lub darując Jerzemu, żeby oni
    "nabyli wraz z towarem" uprawnienia Piotra.

    > a nie dowód osobisty.
    >
    > Co to w ogóle za pomysł, aby żądać danych osobowych klienta pod pretekstem
    > przyjęcia zwracanego towaru.

    IMVHO w rachubę wchodzą dwa ograniczenia:
    - fiskalne
    - podmiotowe

    Pierwsze bierze się stąd, że fiskus bardzo nie lubi, jak podatnik
    mu wywodzi, że podatki które należały się z powodu sprzedaży należy
    zwrócić.
    Ten punkt programu da się obejść, o ile sprzedaż została udokumentowana
    paragonem fiskalnym, zwrot paragonu w zasadzie rozwiązałby problem.
    Ale po pierwsze sprzedaż "zdalna" jest spod paragonów zwolniona,
    z zupełnie oczywistego powodu braku spójności dowodowej takiego
    trybu fiskalizacji (i tak doręcznie do nabywcy nie pokrywa się
    z wydaniem paragonu).

    Drugo sprawa, to fakt, że prawo do zwrotu o którym mowa wyżej
    przysługuje konsumentowi. Sprzedawca IMO ma podstawy do żądania
    dowodu, że zamierzający skorzystać z uprawnienia JEST konsumentem.
    IMVHO, samo oświadczenie wystarczy, niemniej... art.6 KC :)

    > Pomijając, że nie ma zakazu używania pseudonimów.

    Nie ma.
    Ale to nie sprzedawca musi udowadniać, że sprzedał temu komu
    sprzedał, tylko kupujący, że to *on* kupił, a nie "osoba
    związana zawodowo" z zakupionym towarem (BTW: domniemanie,
    jakoby tylko i wyłącznie sprzedaż "na firmę" była niekonsumencka
    jest nieuprawnione)

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1