  • 1. Data: 2005-10-20 10:44:08
    Temat: Zrzeczenie sie dziedziczenia
    Od: "Lech Wiktor Piotrowski" <l...@g...pl>

    Pisze jako kompletny laik prawny i prosze o wyrozumialosc i cierpliwosc :)

    Czy istnieje mozliwosc prawna aby dana osoba zrzekla sie wszelkich przyszlych
    roszczen do majatku osoby, po ktorej moglaby dziedzieczyc? Tzn. zeby za zycia
    osoby, po ktorej ma dziedziczyc dala gwarancje prawna, ze po niej dziedziczyc
    nie bedzie.

    Jesli tak, to ile to jest warte? Czy istnieja jakies proste sposoby ominiecia
    wczesniejszego zrzeczenia sie roszczen, po smierci wlasciciela majatku? Czyli
    mowiac wprost: czy mozna najpierw sie zrzec, a pozniej wykiwac osoby, ktore
    takiego zrzeczenia sie domagaly?

    LWP

  • 2. Data: 2005-10-20 12:44:08
    Temat: Re: Zrzeczenie sie dziedziczenia
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Lech Wiktor Piotrowski napisał(a):
> [...]
    > osoby, po ktorej ma dziedziczyc dala gwarancje prawna, ze po niej dziedziczyc

    tak, przed notariuszem w formie umowy z osobą po której zrzeka się
    dziedziczenia (art.1048 kc)

> [...]
    > mowiac wprost: czy mozna najpierw sie zrzec, a pozniej wykiwac osoby, ktore

    raczej nie
    choć furtki, choć mało możliwe do realizacji zawsze są

    KG

  • 3. Data: 2005-10-20 13:25:33
    Od: "Lech Wiktor Piotrowski" <l...@g...pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał(a):

    > tak, przed notariuszem w formie umowy z osobą po której zrzeka się
    > dziedziczenia (art.1048 kc)

    dzieki. Pojde jeszcze troche na latwizne i zamiast studiowac, co oznacza
    "spadkobierca ustawowy" zapytam:

    czy umowe taka moze podpisac osoba, ktora w chwili obecnej nie posiada praw
    spadkowych, ale po smierci spadkodawcy moze takich praw dochodzic (np.
    udowodnienie konkubinatu)?

    LWP

  • 4. Data: 2005-10-20 14:23:15
    Od: kam <#k...@w...pl#>

> [...]
    > spadkowych, ale po smierci spadkodawcy moze takich praw dochodzic (np.

    Konkubent nie jest spadkobiercą ustawowym
    A ewentualnego dziedziczenia z testamentu zrzec się nie można (czyli
    nawet jeśli potencjalny spadkobierca ustawowy zrzeknie się
    dziedziczenia, to może dziedziczyć na podstawie testamentu).
    A czy może zrzec się osoba, która w chwili zawierania umowy nie jest
    potencjalnym spadkobiercą ustawowym... Nie wiem, ale dlaczego nie...?

    KG

  • 5. Data: 2005-10-20 14:30:54
    Od: "Lech Wiktor Piotrowski" <l...@g...pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał(a):

    > Konkubent nie jest spadkobiercą ustawowym

    ale AFAIK dziedziczyc moze...

    > A ewentualnego dziedziczenia z testamentu zrzec się nie można (czyli
    > nawet jeśli potencjalny spadkobierca ustawowy zrzeknie się
    > dziedziczenia, to może dziedziczyć na podstawie testamentu).

    Aha. Czyli jak po smierci "znajdzie sie" testament nowszy niz aktualny, to
    zrzeczenie nic nie daje. Czy mozna sie przed tym jakos zabezpieczyc? Rozumiem,
    ze nie za bardzo...

    > A czy może zrzec się osoba, która w chwili zawierania umowy nie jest
    > potencjalnym spadkobiercą ustawowym... Nie wiem, ale dlaczego nie...?

    Hmm, no jest napisane, ze spadkobierca ustawowy podpisuje umowe. Czyli jestli
    nim nie jest, to chyba umowa nie obowiazuje...

    LWP

  • 6. Data: 2005-10-20 14:34:55
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    > ale AFAIK dziedziczyc moze...

    tylko na podstawie testamentu

    > Aha. Czyli jak po smierci "znajdzie sie" testament nowszy niz aktualny, to
    > zrzeczenie nic nie daje. Czy mozna sie przed tym jakos zabezpieczyc? Rozumiem,
    > ze nie za bardzo...

    nie bardzo...

    > Hmm, no jest napisane, ze spadkobierca ustawowy podpisuje umowe. Czyli jestli
    > nim nie jest, to chyba umowa nie obowiazuje...

    Tak, ale spadkobierca ustawowy w chwili zawarcia umowy, czy w chwili
    śmierci spadkodawcy, bo przecież dopiero wtedy wiadomo kto jest w kręgu
    spadkobierców ustawowych...

    KG

  • 7. Data: 2005-10-20 14:43:43
    Od: "Lech Wiktor Piotrowski" <l...@g...pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał(a):

    > ,
    >
    > nie bardzo...

    No to to wszystko wyjasnia... Jak ktos chce podrobic testament, to nie za
    bardzo mozna go powstrzymac...

    Dzieki za wszystkie wyjasnienia.

    LWP