    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Znaki poziome kontra znaki pionowe.
    Date: Mon, 16 Apr 2007 14:18:30 +0200

    Użytkownik "Maluch" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:evvk89$972$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Oprócz par. 2.1 jest par.87.2, który dodatkowo potwierdza, że ustawodawca dał
    > priorytet znakom pionowym, gdzie przy skręcie w lewo przy strzałce kierunkowej
    > można zawracać pod warunkiem, że znaki drogowe pionowe nie mówią inaczej. Nie
    > chcę już pisać o śniegu itp. Strzałki kierunkowe poziome są pewnym
    > uzupełnieniem /nie powtórzeniem/ znaków uzupełniających pionowych chyba od
    > F-10

    W § 2.1 ROZPORZĄDZENIA MINISTRÓW INFRASTRUKTURY ORAZ SPRAW WEWNĘTRZNYCH I
    ADMINISTRACJI z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych nie
    ma nic, co by wskazywało na pierwszeństwo znaku pionowego nad poziomym. Celem
    tego przepisu jest uregulowanie sytuacji, gdy poszczególne znaki drogowe
    wprowadzają takie a ni inne unormowania dla poszczególnych pasów ruchu. Znak po
    prawej dotyczy wszystkich, zaś znaki nad pasami poszczególnych pasów. Znak po
    lewej zazwyczaj stanowi powtórzenie (wyjątkiem tu chyba wyłącznie są znaki
    zakazi dotyczące parkowania i postoju. O znakach poziomych nie widzę ani jednego
    słowa i nie wiem z jakiego powodu uznajesz ten przepis za podstawę wyższości
    znaków pionowych i poziomych.

    Co do § 87.2 cytowanego rozporządzenia również nie ma żadnej wzmianki o
    wyższości znaków pionowych. W tym przepisie omówiono szczególne znaczenie
    strzałki nakazującej skręt w lewo z danego pasa. Otóż automatycznie zezwala ona
    na zawracanie, o ile znaki pionowe tego nie normują inaczej. Tu nie masz
    wyższości znaku pionowego, bo przecież znak poziomy nie zezwala na zawracanie.

    > Taka sytuacja wogóle nie powinna mieć miejsca, ale ja pojechałbym w/g znaku,
    > co pewnie wszyscy zrobiliby przy zasypanej strzałce np. śniegiem.

    Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca i świadczy o błędzie w oznakowaniu.
    Trudno na drodze rozstrzygnąć, co ustawiający znaki miał na myśli. Trzeba by
    było się zatrzymać i przeanalizować oznakowanie ze wszystkich kierunków, ale to
    nie ma sensu. Zatem należy zastosować zasadę ograniczonego zachowania, czyli
    zachować szczególną ostrożność i tyle. Jechać można w każdym z kierunków, bowiem
    w każdym jest dozwolona - tyle że przyzwolenie wynika z różnych znaków.