  • From: "Marek" <d...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zmiana normy zużycia wody - czy działa wstecz?
    Date: Wed, 26 Nov 2003 20:02:13 +0100

    Użytkownik "jurekw" <j...@a...polbox.com> napisał w
    wiadomości news:2135svsgfb7grkb26dq42a9o48vdjfvhk7@4ax.com...
    > Witam wszystkich!
    > Otrzymałem dziś pismo z administracji (mieszkam w prywatnej kamienicy,
    > którą to zarząd sprawuje ZNK w oparciu o Art.752-757 KC).
    > W piśmie tym poinformowano mnie o zmianie normy zużycia wody (w
    > mieszkaniu brak wodomierza). Problem w tym, że tą zmianę wprowadzili
    > od 1. stycznia tego roku i oczywiście zażądano wpłaty za minione
    > miesiące (blisko 400 zł za 10 miesięcy).
    > Czy jest to zgodne z prawem? Czy tego rodzaju zmiany działają wstecz?
    > Bardzo proszę o odpowiedź!
    >

    > --
    > Pozdrawiam
> [...]

    Jeśli w kamienicy jest wodomierz główny na przyłączu (zliczający pobór wody
    dla całej nieruchomości) to mowa o normach zużycia jest nieporozumieniem.
    Reguluje to ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę
    i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72 z 13 lipca 2001 r. , poz.
    747 i Nr 113 z 20 lipca 2002 r., poz. 984)
    Art. 27. 1. Ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie
    wskazania wodomierza głównego, a w przypadku jego braku - w oparciu o
    przeciętne normy zużycia wody.

    Jeśli nie ma wodomierza głównego to normy zużycia są określone w
    Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie
    określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. Nr 8 z 31 stycznia 2002
    r., poz. 70)

    Prawdopodobnie w kamienicy jest wodomierz główny i płacicie zaliczki na
    poczet zużycia wody a po rozliczeniu wyszła konieczność dopłaty ze względu
    na wyższy pobór wody. Skąd pomysł nazywania tego normami zużycia?
    Przy najbliższym remoncie radzę zainstalować wodomierz.

    Marek