  • Data: 2003-03-23 22:47:11
    Temat: Re: Zmiana nazwiska
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > podst. prawna Dz,U.1963.59.328 z pozn.zmianami oraz Dz.U.64.83.417 o
    > zmianie decyduje starosta lub Prezydent miasta
    >
    > jest taka możliwość oraz jest możliwość odwołania się od negatywnej
    decyzji
    > w ciągu 14 dni do własciwego samorządowego kolegium odwolawczego wg.
    miejsca
    > zamieszkania wnioskodawcy
    >
    > Sandra

    Podana przez Ciebie podstawa prawna to nic innego jak cytowana przeze mnie
    wyzej ustawa o zmianie imion i nazwisk. Oczywiscie, teoretycznie daje ona
    podstawe do zmiany nazwiska w kazdym przypadku gdy zachodza "wazne wzgledy".
    Ale nie wyobrazam sobie czym mialyby byc te "wazne wzgledy" w takim
    przypadku uzasadnione, tzn. gdy malzonkowie nie skorzystali od razu przy
    zawieraniu malzenstwa z przyslugujacego im prawa do wybrania jako wspolnego
    nazwiska panienskiego zony. Nie wierze, zeby dalo sie w ten sposob zmienic
    nazwisko. Organy administracyjne zezwalaja na taka zmiane w przypadkach
    okreslonych w art. 2 ust. 2 tej ustawy, czyli w juz przeze mnie wspomnianych
    u gory.
    Zbyt latwe umozliwianie zmiany nazwiska w tym administracyjnym trybie
    prowadziloby do "inflacji" ustawowych przepisow dotyczacych nazwisk, m.in.
    wspomnianego wyzej art. 59 kro, jak i samego art. 25 kro, ktory wyraznie
    zezwala na niemalze swobodne ksztaltowanie przyszlego nazwiska malzonkow.

    pozdr
    Przemek