  • Date: Fri, 11 Mar 2005 19:17:28 +0100
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zdjęcie z fotoradaru i termin 30 dni na mandat...

    Dnia 11/03/2005 18:41, gollum wrote :

    > Wszystko się zgadza. Załóżmy że policja mi wlepi 300PLN i o to będzie
    > wnioskować w sądzie. Ale okazuje się, że dochodzą koszty sądowe - około
    > 80 PLN. W efekcie mam zapłacić 380PLN. I nie ma znaczenia, że na policji
    > wszystko potwierdziłem - oni MUSZĄ sporządzić wniosek do sądu, bo minęło
    > 30 dni od wykroczenia.. A przecież to nie moja wina, że oni się nie
    > wyrobili, więc dlaczego ja mam pokrywać te koszty sądowe? O to mi chodzi...

    Niestety jest tak, że według kodeksu postępowania w sprawach o
    wykroczenia postępowanie przed sądem jest postępowaniem zwyczajnym, zaś
    wystawienie mandatu, czyli jak kodeks to określa "nałożenie grzywny w
    postępowaniu mandatowym" jest częścią jednego z postępowań szczególnych.

    Inaczej, normą jest, według kodeksu, postępowanie przed sądem, nie zaś
    wystawianie mandatu, czyli odebranie mandatu i przez to nie ponoszenie
    kosztów sądowych jest przywilejem obwinionego nie zaś jego prawem.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have