    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zameldowanie
    Date: Wed, 7 Jun 2006 22:20:02 +0200

    witek [###w...@s...gazeta.pl.invalid.###] napisał:

    > Problem lezy w tym, ze nikt sie nie boi oszukac urzednika.
    > Jakby za takie sprawy dostawalo sie po 4 literach, to wowczas
    moznaby
    > wrecz na slowo meldowac.

    Nie, no tutaj zdecydowanie nie masz racji. W celu uzyskania meldunku
    trzeba przedstawić załóżmy umowę najmu albo oświadczenie właściciela
    lokalu. A więc trzeba by było taki dokument sfałszować, a to już jest
    przestępstwo.

    > Polska nieskutecznosc prawa jest wrecz przerażająca.

    A to już racja.

    > Z drugiej strony ten meldunek jest tak naprawde psu na budę
    potrzebny.
    > Powinni go zamienić na bazę danych adresowych, którą każdy powinien
    > utrzymywac aktualną we własnym interesie.
    > Korespondencje wyslana na adres istniejacy w bazie uwaza sie za
    > doraczona prawidlowo i juz.

    No i tak to generalnie obecnie działa. Przy czym, gdybym miał tu coś
    do powiedzenia, to ja bym to urządził to tak:

    1) Każdy ma dowód osobisty z danymi, ale bez adresu. Jest tam odcisk
    kciuka, więc w razie wątpliwości można osobę zweryfikować
    jednoznacznie.

    2) Zmianę adresu zgłasza się bez żadnych obostrzeń, na podstawie
    oświadczenia obywatela, ale i bez jakichkolwiek skutków
    cywilnoprawnych. Dodatkowo mamy jakiś tam przepis karny ścigający
    meldowanie się pod adresem, pod którym się nie przebywa. Ale tylko
    jakieś tam wykroczenie ścigane na wniosek właściciela lokalu. Tak, by
    odfiltrować kretynów, co ze złośliwości się komuś w domu zameldują.

    3) Mamy publicznie dostępne mechanizmy (strona w internecie,
    bezpośrednie zapytanie w BEL), gdzie po wpisaniu wszystkich danych z
    dowodu człowieka system zwraca każdemu, kto o to pyta jego adres.

    4) Pismo czy dokument wysłany na taki adres uważa się za wysłany na
    adres właściwy i jeśli z jakiegoś powodu pod tym adresem osoba nie
    mieszka, to już jest jej problem.

    Załatwia to całą masę kłopotów wierzycieli, począwszy na braku
    możliwości doręczenia pism procesowych, a skończywszy na braku
    możliwości przeprowadzenia egzekucji komorniczej. Oszustom w brew pozo
    rom utrudnia, a nie ułatwia życia. Teraz, jak mają jakiś fałszywy
    dokument, to ten dokument żyje własnym życiem, aż nie zostanie
    zastrzeżony we wszystkich możliwych bazach.

    Wg mojej koncepcji, jeśli nawet ktoś utraci dowód, to bardzo szybko
    można go zastrzec poprzez odpowiednią wzmiankę w tej bazie adresowej.
    Jest ona powszechnie dostępna, więc jak jakiś idiota da kredyt na
    dowód utracony, to już jest jego problem. Załatwia to problem
    znikających dłużników, którzy nagle wyjeżdżają na drugi koniec Polski.

    Kluczowym jest to, że baza danych musi być tak skonstruowana, że
    zwraca adres tylko po wpisaniu pełnych danych poszukiwanej osoby. A
    więc nie ma możliwości wpisania adresu i uzyskania pozostałych danych
    domowników. Nie da się również wpisać Jan KOWALSKI i dostać jego
    danych. Zainteresowani mogą sobie sprawdzić jak to to działa, bo w ten
    sposób na stronach Izb Lekarskich można sprawdzić czy osoba podająca
    się za lekarza jest lekarzem. Ale nie znajdziesz tam danych, których
    nie wpiszesz. I musisz spisać numer dowodu osobistego, więc z
    założenia musisz mieć do niego dostęp.