    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zaleglosc, rejestr dluznikow a kredyt mieszkaniowy
    Date: Wed, 17 Sep 2003 00:41:02 +0200

> [...]
    | to bank musi wydać dyspozycję "skasowania wpisu".
    | Zdaje się że ten sam problem był ostatnio (w skali miesiąca
    | czy dwu) poruszany w Gazecie Prawnej w odniesieniu do świeżo
    | uruchomionego rejestru dłużników "gospodarczych" (nie mylić
    | z bankowymi): jak ktoś cię wpisze, to on musi wypisać.
    | Jak zbankrutuje w międzyczasie... :>
    | No i z "bankowymi" masz ten sam dylemat co "niefirma" ma
    | z rejestrem "ogólnym": ty *nie dostaniesz* informacji :)
    | W oparciu o to, że jakoby dane osobowe się chroni; bardzo
    | proszę o nie wskazywanie *mi* że to "naruszenie logiki" :]

    Toteż właśnie uważam, że za niewykreslenie w terminie można ścigać w tym
    wypadku bank, a nie prowadzącego rejestr. Prowadzący rejestr odpowiadałby
    jedynie w wypadku, gdy odpowiednią informację z banku dostał, a stosownej
    operacji na bazie danych nei dokonał. W razie powstania jakiś strat z tytułu
    błędnej informacji odpowiedzialność cywilna w/w osoby nie budzi chyba żadnej
    wątpliwości. Nad karnął bym sie łamał, bo odpowiedniego przepisu chyba nie
    ma. Trzebaby udowodnić celowość działania, a to w zasadzie niemożliwe i
    nieprawdopodobne.

    | [...]
    |
    | Właśnie z tego powodu nie dostaje się odpowiedzi :]
    | "Pan nie jest uprawniony do zadawania pytań, a działamy na
    | podstawie przepisu zezwalającego trzymać bazę".
    | Zdaje się że formalnie wszystko gra - w ustawie "o ochronie"
    | jest takie wyłączenie.

    nie chce mi się szukać ustawy, ale z tego co pamiętam, to osobie
    zarejestrowanej muszą udzielić odpowiedzi i nawet chyba jest za to jakaś
    sankcja (za niepodanie w terminie)

    | [...]
    |
    | Z czystego lenistwa nie postawię piwa na to że nie sprawdzi ;)
    | (powód: mi się nie chce szukać po przepisach żeby pokazać
    | palcem czemu, a mylić się mogę :))

    A to już sprawdzam. Z art. 32 i następnych ustawy o ochronie danych
    osobowych wynika, że ma prawo otrzymać taką informację. Raz na pół roku
    szeroką uwzględniającą wszystkie dane administratora i zasadniczo na każde
    żądanie dane dotyczące rekordu pytającego.

    No i ustawa ta zawiera całkiem ładne przepisy karne. W sumie przechowywanie
    danych niezgodnie z celem utworzenia bazy danych to przestępstwo z art. 50
    tej ustawy. Do roku pozbawienia wolności. Przechowywanie danych o osobie,
    która dłużnikiem już nie jest w bazie danych dłużników moim zdaniem się na
    dyspozycję tego artykułu łapie. W razie czego zaryzykowałbym zawiadomienie
    organów ścigania, powinno to usunięcie mojego rekordu z bazy danych wydatnie
    przyspieszyć. Nieudzielenie informacji osobie uprawnionej (to z art. 32 i
    nast) to też przestępstwo opisane w art. 54 ustawy. Też do roku. Na miejscu
    administratora raczej bym nie ryzykował nieudzielania informacji, bo jak
    klient jest zdesperowany, to może się administratorowi coś przylepić.

    Ale ten pierwszy zarzut (dane niezgodnie z przeznaczeniem) ma sens, o ile
    bank stosowną informację do administratora "czarnej listy" wystosował. A
    jeśli nie wysłał? No cóż, trudna sprawa. Można by spróbować odpowiedzialnemu
    za niedopełnienie obowiązku pracownikowi banku przedstawić zarzut z art.
    171.4 Prawa Bankowego, ale to trochę kontrowersyjne. Czy administrator
    "czarnej listy" jest "uprawnionym organem" w rozumieniu tego przepisu?
    Ustawa nie określa, co rozumie pod pojęciem "uprawniony organ". Z mojego
    odczucia, organ, to raczej instytucja, a nie jakiś tam administrator danych.
    No ale moje odczucia niewiele tu mają do rzeczy. W sumie po lekturze art.
    105.4 pb zaczynam się łamać, że może to miałoby jakiś sens. I w tym wypadku
    zaryzykowałbym zawiadomienie organów ścigania. Nawet jak padnie, to bank
    powinien doznać przyspieszenia. A przecież o to mi chodzi.