    From: "RP" <r.p.2003_NO@SPAM_wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zadatek a odzyskanie kasy
    Date: Wed, 21 Jun 2006 14:55:19 +0200
    Sender: r...@1...205.147.35

    Użytkownik "Gabrys" <s...@N...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:Xns97E99289C2CC1sysrqpoczaonetpl@62.233.128.21.
    ..
    > sprytny? sprytny to by byl gdyby bral zaliczke, bo wtedy niemoglbys
    > ewentualnie korzystac z tej sankcji za niewykonanie umowy - podwojnej
    > wysokosci zadatku. tak wiec to ze masz kwit na zadatek to korzysc dla
    > Ciebie.

    Sprytny dlatego, że jak klient się rozmyśli to on ma przynajmniej część kasy
    i towar może sprzedać dużo taniej nie tracąc na tym.
    Tylko nie przewidział, że każdy kij ma dwa końce :-)

    > ale gdzie widzisz podstawe do nie oddawania zadatku W OGOLE? (ze nie
    > wspomne o podwojenj jego wysokosci jesli umowa niedotrzymana z winy
    > strony ktora zadatek otrzymala). moze nie oddawac wtedy gdy ty
    > niedotrzymasz umowy.
    > Tak wiec - zadatek dla ciebie zwrocony, i zadaj podwojnej wyskosci... a
    > czy bedzie sie powolywac na te inne okolicznosci - moze bedzie, ale
    > skoro juz dwa razy pozwoliles na przesuniecie terminu, a nie musiales w
    > ogole, to trudno tu juz mowic ze strona bioraca zadatek nie ponoci
    > odpowiedzielanosci.

    Nie chodzi mi o to, że mógłby nie zwrócić zadatku tylko o to, że pobierając
    zaliczkę jeśli on nie spełni umowy - zwraca kasę, jeśli ja się rozmyślę -
    też musi zwrócić kasę. W przypadku zadatku jeśli to ja się rozmyślę z zakupu
    to kasa pozostaje u niego a jeśli on to może się zasłaniać okolicznościami
    na które nie miał wpływu (dostawca) i owszem ale zwróci tylko tyle co wziął.
    Czyli z punktu widzenia tego typu sprzedawcy zadatek ma same zalety bo on
    niczym nie ryzykuje a kupujący owszem (jak się rozmyśli).