    From: "Jo" <jole.ro(usuń)@wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zachowek
    Date: Mon, 12 Jan 2004 19:51:19 +0100

    Użytkownik "Magda" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:btup54$o62$1@inews.gazeta.pl...
    > Czy może ktos po krótce powiedzieć na czym polega zachowek?
    > Miałem ciocię, która zmarła i pozostawiła cały majątek opiekunce
    > społecznej. Czy są szanse na jakiś zachowek?

    Zachowek to jest taka instytucja, która pozwala osobom nie wskazanym w
    testamencie otrzymać część spadku (w wiekszości przypadków 1/2 część tego co
    otrzymaliby z mocy ustawy gdyby nie było testamentu).
    Art. 991.
    § 1. Zstępnym, małżonkowi oraz rodzicom spadkodawcy, którzy byliby
    powołani do spadku z ustawy, należą się, jeżeli uprawniony jest trwale
    niezdolny do pracy albo jeżeli zstępny uprawniony jest małoletni - dwie
    trzecie wartości udziału spadkowego, który by mu przypadał przy
    dziedziczeniu ustawowym, w innych zaś wypadkach - połowa wartości tego
    udziału (zachowek).
    § 2. Jeżeli uprawniony nie otrzymał należnego mu zachowku bądź w postaci
    uczynionej przez spadkodawcę darowizny, bądź w postaci powołania do spadku,
    bądź w postaci zapisu, przysługuje mu przeciwko spadkobiercy roszczenie o
    zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku albo do jego
    uzupełnienia.

    pozdrawiam JO