    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 18 May 2012 12:27:58 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Zachowek

    On Thu, 17 May 2012, Krzysztof wrote:

    > PYTANIA:
    > I jak do tego zachowku ma się otrzymany 1 hektar brata A. Czy należy po
    > przeliczeniu na pieniądze (rozumiem że wg. dzisiejszych cen)

    Tak, sprawdzaj w przepisach:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 995.
    § 1. Wartoœć przedmiotu darowizny oblicza się według stanu z chwili jej dokonania,
    a według cen z chwili ustalania zachowku.
    ---

    > kwotę tą odjąć
    > od zachowku wynoszącego 125 tys zł? No ale przecież w tym czasie brat B także
    > otrzymał grunt nawet dwa razy większy?

    Nie szkodzi.
    Zwróć uwagę, że własnie tak to działa: jesli masz dwu "równoważnych"
    spadkobierców nie podlegajacych szczególnej ochronie, to zachowek stanowi
    połowę spadku należnego z ustawy, czyli 1/4 całosci.

    > Czy nie należałoby bratu B doliczyć jeszcze wartość tych 2 hektarów do otrzymanego
    spadku?

    Do całego spadku :)
    (na tym polegał kiks w moim poscie, prostowany przez Michała)

    > Skoro bratu A odlicza się go od zachowku to na moją logike
    > powinno się także doliczyć bratu B
    > wartość tych hektarów do spadku?

    Oczywiscie, tyle, że hak polega na tym, że doliczenia dokonuje
    się *przed* podziałem (czyli "wkłada się" do całosci, a to oznacza
    że drugi brat połowę z tego dostaje bo mu się nalezy, i tylko
    połowa staje się "nadwyżka").
    Już się tłumaczyłem po poscie Michała - masz te hektary, z czego
    każdemu z braci należałoby się pół z 2 hektarów i pół z 1 hektara.

    Szczerze powiedziawszy, nasze gdybania z tego samego powodu sa
    niescisłe - nie można pomijać siostry, należałoby doliczac ja
    do sumy do podziału.
    Biorac pod uwagę "przypadek rolny", czyli próbujac wniknac jak
    to by było jakby tylko 1+2 ha darowano, wyglada to tak:
    - razem sa 3 ha
    - 1. brat dostał "swój" 1 ha. Cały, bez uszczerbku, proszę wyjsc ;)
    - 2. brat dostał 2 ha
    - siostra nie dostała nic
    I co teraz?
    (w szczególnosci mam na mysli pytanie, jak widzisz taka wersję, że
    siostra, której przysługuje zachowek w wysokosci 1/2 ha zwraca
    się do *obu* braci, żeby każdy dał jej równowartosc 1/4 ha)
    Polecam uwadze art.999 i 1000.2
    No i 1001, bo on rozstrzygnie do kogo siostra ma uderzać napierw
    (po swój zachowek).

    > Smaczku dodaje to że od jakiegoś czasu (jeszcze przed otwarciem testamentu)
    > wszystkie te grunty są już kwalifikowane jako działki budowlane co
    > automatycznie podraża ich wartość. No i jak wtedy traktować wartość
    > odliczenia od zachowku dla brata A, czy wartość wg ceny jak otrzymał gdy była
    > gruntem rolnym, czy wg stanu na dzień dzisiejszy (lub otwarcia testamentu)
    > gdy jest jako budowlana?

    Przepis masz wyżej, jak rozumieć "stan z momentu darowizny", skoro
    to własnie ów stan okresla wartosc (z tego powodu się zmieniła)
    nie wiem :]

    pzdr, Gotfryd