    From: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zachowek
    Date: Thu, 17 May 2012 14:08:06 +0200
    Sender: m...@n...agh.edu.pl

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Nie wiem jak tam szanse, ale na mój gust fakt, że "bardziej obdarowany"
    > dostał dwukrotnosc darowizny "mniej obdarowanego", znosi udział
    > tej darowizny w zachowku. Pod warunkiem jak wyżej (że nie dostał
    > drugiej działki, która już "pokrywa" połowę działki z domem).
    > Znaczy liczy się, bo czemu nie, ale "z obu stron".
    > A tym samym sprawa domu pozostaje do rozpatrzenia.

    Nic nie rozumiem, co ma się niby znosić.

    Wydajemisie, że liczymy tak:

    Majątek stanowi:
    A - działka budowlana darowana bratu I
    B - 2 hektary darowane bratu II
    C - 1 hektar darowany bratu I
    D - spadek odziedziczony przez brata II

    I teraz zachowek liczymy tak:
    Ustawowo należałoby się (A+B+C+D)/2, zatem zachowek (A+B+C+D)/4, ale
    (A+C) już dostał, a B=2*C, zatem należy się
    (A+2*C+C+D)/4-(A+C) = (A+3*C+D-4*A-4*C)/4 = (D-3*A-C)/4
    i wszystko zależy od proporcji wartości A C D.

    W skrajnym przypadku, jeśli w spadku był Pałac Kultury, to 1 ha ziemi
    na pewno zachowku nie pokrywa... :)

    Czy ja coś źle liczę?

    MJ