eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoZUS wszczął 2 postępowania wyjaśniające wobec pracodawcy ... co dalej › Re: ZUS wszczął 2 postępowania wyjaśniające wobec pracodawcy ... co dalej
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: ZUS wszczął 2 postępowania wyjaśniające wobec pracodawcy ... co
    dalej
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 31 Aug 2018 15:47:36 +0200

    Dnia Fri, 31 Aug 2018 14:34:06 +0200, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

    > dawniej (jeśli dobrze pamiętam) jesli nie miał pensji nie musiała być
    > powyżej minimalnej, wystarczyła jedna umowa i załatwiała ubezpieczenie,
    > później się to zmieniło.

    No i wlasnie chodzi mi po glowie, ze to bylo zasadzie - skladka X%,
    nie mniej niz Y zl.

    I to Y dotyczylo chyba sumy ze wszystkich zrodel, wiec jak ktos mial
    etat i zlecenie, to sie zleceniodawca nie musial martwic.
    Jak mial duze zlecenie - tez nie.
    Jak kilka malych zlecen, a razem duzo - tez nie.

    A potem zleceniobiorca traci etat czy inne zlecenie, a zleceniodawca
    nic o tym nie wie ... ze musi doplacic.

    I ta kwota Y tak ustawiona, zeby na minimalnej pensji byla spelniona.

    I chyba nadal jest podobnie:
    https://serwiskadrowego.pl/2017/10/skladki-zus-2018/

    "Zleceniobiorca jest obejmowany obowiązkowymi ubezpieczaniami
    społecznymi w sytuacji, gdy z innych tytułów osiąga w danym miesiącu
    przychód (podlegający składkom emerytalnym i rentowym) w kwocie
    niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. A zatem, wykonawca
    zlecenia realizujący jednocześnie dwie lub więcej umów zlecenie,
    podlega obligatoryjnym ubezpieczeniom społecznym z każdej z umów do
    czasu, aż łączna podstawa wymiaru składek osiągnie poziom płacy
    minimalnej.

    Dopiero, gdy suma podstaw składek społecznych w miesiącu osiągnie ww.
    poziom, zleceniobiorca z kolejnych tytułów ubezpieczeniowych ma
    opłacaną obowiązkowo tylko składkę zdrowotną."

    Tylko akurat jak to ze zdrowotnym to mam watpliwosci.

    J.