  • 1. Data: 2018-08-30 12:17:00
    Temat: ZUS wszczął 2 postępowania wyjaśniające wobec pracodawcy ... co dalej
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    Dostałem kilka dni temu list polecony z ZUSu, który informuje mnie, że
    ZUS wzywa dwóch (tak naprawdę to 1 firma, tylko kilka podmiotów pod
    jednym adresem) z moich byłych już pracodawców do wyjaśnień w sprawie
    mojego konta ubezpieczonego.

    Cytat dokładny jednego z pism: "Ubezpieczony został zgłoszony od (data)
    do (data)do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego na dokumencie ZUS
    ZZA, kody tytułu ubezpieczenia 0411 00.
    Za miesiące (tu miesiące i lata) brak minimalnego wynagrodzenia
    obowiązującego w danym okresie z innych umów" (dodam, że obydwie umowy
    to zlecenia, co potwierdza kod 0411:)

    Na drugim piśmie to samo, tylko okresy inne (uzbierało się ponad 6
    miesięcy w różnych latach) Jeśli moi pracodawcy (tak naprawdę jeden
    pracodawca) nie dostarczą w ciągu 7 dni prawidłowych dokumentów to ZUS
    sobie składki sam wyliczy. Podpis i dane inspektora prowadzącego sprawę
    i informacja kto dostał te pisma (oni i ja)

    ZUS nic ode mnie nie chce, pisma dla mnie to tylko xero tego co
    pracodawca/y dostali.

    Moje pytania:
    1. Coś muszę / powinienem zrobić?
    2. Głośno myślę: kwoty, które ZUS kwestionuje ujawnia się w zeznaniu
    PIT37 do US. Skoro się nie zgadzają to znaczy, że czeka mojego
    pracodawcę korekta PIT-11, a więc mnie korekta PIT37? Z drugiej strony
    zwroty podatku już otrzymałem, więc w US wygląda, że wszystko jest OK?
    Kwoty zwrotów z podatku są mniej więcej takie same, różnice kilka
    złotych (pracowałem tam kilka lat)
    3. Mogłem się jakoś dowiedzieć tego, że pracodawca źle coś odprowadza?
    (cyrk z ZUS mają na własne życzenie, nie doniosłem na nich bo o niczym
    nie wiedziałem) Uczciwie przyznaję, że wcale mnie to nie interesowało aż
    do otrzymania tego listu:) Wypłata się zgadzała i była na czas to
    człowiek nie wnikał:)
    4. Co grozi mojemu pracodawcy? ("może nie kara śmierci, ale chociaż
    dożywocie" :)
    5. ZUS będzie mnie informował dalej o tym co będzie się działo w tej
    sprawie? (ma w zwyczaju to robić? - macie jakieś doświadczenia w tym
    temacie? )

    --
    t0maszek

  • 2. Data: 2018-08-30 13:34:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30-08-18 o 12:17, Tomaszek pisze:

    > 1. Coś muszę / powinienem zrobić?

    Zacząć sie umiarkowanie cieszyć.

> [...]
    > zwroty podatku już otrzymałem, więc w US wygląda, że wszystko jest OK?
    > Kwoty zwrotów z podatku są mniej więcej takie same, różnice kilka

    Jak zmienią PIT-11, to skorygujesz PIT-37 i tyle. Ale ja sądzę, że jeśli
    będą jakiekolwiek korekty, to w bieżącym roku.

> [...]
    > nie wiedziałem) Uczciwie przyznaję, że wcale mnie to nie interesowało aż
    > do otrzymania tego listu:) Wypłata się zgadzała i była na czas to

    Nie masz obowiązku tego weryfikować, dokąd kwota netto Tobie wypłacana
    się zgadza z zeznaniem.

    > 4. Co grozi mojemu pracodawcy? ("może nie kara śmierci, ale chociaż
    > dożywocie" :)

    Obowiazek wyrównania rozbieżności z odsetkami. W tyhm problem właśnie,
    że jak go złapią, to po prostu zapłaci.

    > 5. ZUS będzie mnie informował dalej o tym co będzie się działo w tej
    > sprawie? (ma w zwyczaju to robić? - macie jakieś doświadczenia w tym
    > temacie? )

    Jesteś stroną postępowania. Dostaniesz co najmniej informację o sposobie
    zakończenia

  • 3. Data: 2018-08-30 14:24:04
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    > Zacząć sie umiarkowanie cieszyć.

    Nie lubię listów poleconych, zwłaszcza z instytucji państwowych. Nic nie
    poradzę, więc cieszę się umiarkowanie:)

    > Jak zmienią PIT-11, to skorygujesz PIT-37 i tyle. Ale ja sądzę, że jeśli
    > będą jakiekolwiek korekty, to w bieżącym roku.

    Prawie wszystko tyczy się lat poprzednich, które mam już rozliczone na
    podstawie PITów, które wystawili. Jeden tylko miesiąc tyczy się 2018,
    ale na to mają czas do końca lutego 2019:)

    > Obowiazek wyrównania rozbieżności z odsetkami. W tyhm problem właśnie,
    > że jak go złapią, to po prostu zapłaci.

    Płakał z tego powodu nie będę (chyba, że szczęścia:)

    > Jesteś stroną postępowania. Dostaniesz co najmniej informację o sposobie
    > zakończenia

    No to czekam na rozwój wypadków i kolejne listy polecone:)

    --
    t0maszek

  • 4. Data: 2018-08-30 14:28:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30-08-18 o 14:24, Tomaszek pisze:

    > Prawie wszystko tyczy się lat poprzednich, które mam już rozliczone na
    > podstawie PITów, które wystawili. Jeden tylko miesiąc tyczy się 2018,
    > ale na to mają czas do końca lutego 2019:)

    Ale korekta,za który rok by nie była, to będzie najprawdopodobniej w tym
    roku.

  • 5. Data: 2018-08-30 14:40:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomaszek" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >obowiązującego w danym okresie z innych umów" (dodam, że obydwie
    >umowy to zlecenia, co potwierdza kod 0411:)

    Zlecenia jak rozumiem nie o dzieło ?

    A to byly zlecenia takie "na pol etatu" ?

    Bo cos mi chodzi po glowie, ze jesli miales dwa zlecenia na male
    kwoty, to razem minima byly spelnione.
    Ale jak sie jedno skonczylo, to zlecajacy drugie mial obowiazek
    zaplacic skladke minimalna.

    A jak to byly zlecenia dluzsze, to on mogl nie wiedziec, ze drugie
    zlecenie Ci sie skonczylo.

    J.

  • 6. Data: 2018-08-30 14:43:05
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    > Ale korekta,za który rok by nie była, to będzie najprawdopodobniej w tym
    > roku.

    No chyba, że nie będzie, ale to się zobaczy:) Z tym, że nie będę się
    patyczkował i napiszę w uzasadnieniu korekty (trzeba dołączyć na
    oddzielnym piśmie do US) że korekta jest w wyniku postępowania ZUSu,
    może i US się nimi zainteresuje :)
    No ale to się zobaczy, nie ubiegajmy faktów:)
    Dzięki za odpowiedź.

    --
    t0maszek

  • 7. Data: 2018-08-30 14:52:32
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    W dniu 2018-08-30 o 14:40, J.F. pisze:

    > Zlecenia jak rozumiem nie o dzieło ?

    Tak. Zlecenia

    > A to byly zlecenia takie "na pol etatu" ?

    Wygląda na to, że tak. Ilość godzin była różna. Umowy były zawsze dwie,
    przelewy na konto zawsze dwa. Jeden zawsze na stałą kwotę, a drugi
    "uzupełniał" brakującą kwotę, w zależności od przepracowanych godzin
    Czas trwania umów był różny, jedna była na rok, druga na pół roku, inna
    na 3 miesiące, ale zawsze były dwie jednocześnie. I plik zeznań PIT 11
    na koniec roku:) Nie wiem czy do końca o to Ci chodziło w pytaniu.

    > Bo cos mi chodzi po glowie, ze jesli miales dwa zlecenia na male kwoty,
    > to razem minima byly spelnione.
    > Ale jak sie jedno skonczylo, to zlecajacy drugie mial obowiazek zaplacic
    > skladke minimalna.

    Jak widać nie zawsze tak było, bo parę miesięcy się nie zgadza.

    > A jak to byly zlecenia dluzsze, to on mogl nie wiedziec, ze drugie
    > zlecenie Ci sie skonczylo.

    Wiedział doskonale. Jak znam życie to sytuacja ta wynikła z chaosu jaki
    panuje w firmie, niekoniecznie ze złej woli, ale to zdaje się nie ma
    znaczenia w tej chwili. Nie zgadza się w ZUSie i tyle.

    --
    t0maszek

  • 8. Data: 2018-08-30 14:56:05
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 30 Aug 2018 14:24:04 +0200, Tomaszek napisał(a):

    > Nie lubię listów poleconych, zwłaszcza z instytucji państwowych.

    Dawno temu dostałem polecony z WKU, że mam zadać kartę mobilizacyjną.
    Nie będę udawał, że byłem zasmucony.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Różańca"
    Matka Boża do s. Łucji

  • 9. Data: 2018-08-30 14:58:38
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 30 Aug 2018 14:24:04 +0200, Tomaszek napisał(a):

    > Nie lubię listów poleconych, zwłaszcza z instytucji państwowych.

    Dawno temu dostałem polecony z WKU, że mam zdać kartę mobilizacyjną.
    Nie będę udawał, że się zasmuciłem.

  • 10. Data: 2018-08-30 15:16:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30-08-18 o 14:43, Tomaszek pisze:

> [...]
    > może i US się nimi zainteresuje :)
    > No ale to się zobaczy, nie ubiegajmy faktów:)

    Nie zrozumiałeś. Nawet jeśli korekta będzie dotyczyła ubiegłych lat, to
    nadal będzie w bieżącym roku.