  • 1. Data: 2005-09-14 14:22:34
    Temat: ZUS - Ustawa z 01.01.2003, a okres przedawnienia
    Od: "Yasunari Kawabata" <k...@g...pl>

    Witam grupę,

    Pozwoliłem sobie stworzyć nowy wątek, bo dokopałem się do przepisów, które mam
    nadzieję, pozwolą mi wyjść cało z opresji. Otóż, jak wspomniałem w innym wątku
    (http://tinyurl.com/74zx9), ZUS wystąpił do mnie nagle po 8 latach o
    zapłacenie składek wraz z odsetkami.

    Zaległe składki dotyczą okresu 08/97 - 10/97. Zgodnie z obowiązującą wtedy
    ustawą - jak sądzę i mam nadzieje - roszczenia ZUS ulegały przedawnieniu po
    pięciu latach, czyli w moim wypadku, wymagalność ostatniej składki wygasła w
    listopadzie 2002 roku.

    Nowa ustawa ZUS, wydłużająca wymagalność składek do 10 lat, weszła w życie z
    dniem 01.01.2003 roku, kiedy de facto moje składki były już przedawnione.
    Pytanie brzmi, czy w ustawie z ZUS 01.01.2003 istnieje możliwość działania
    wstecz? To znaczy, czy może ona przedłużać okres wymagalności składek, które w
    czasie, gdy wchodziła ona w życie, były już przedawnione.

    Muszę też wspomnieć, że w okresie od chwili powstania pierwszego zobowiązania,
    tj. od 08/97 do wczoraj, nie nastąpiło przerwania biegu przedawnienia, poprzez
    odebranie przez mnie wezwania do zapłaty z ZUS. Niczego takiego NIGDY nie
    otrzymałem, jak również żadnego innego dokumentu, który nakazywałby spłatę
    zadłużenia. Stąd właśnie kompletne wczorajsze zaskoczenie i panika, bo jak
    wspomniałem, jestem już od 3 lat bezrobotny i wizja 8.000 zł do zapłaty nie
    napawała mnie raczej optymizmem.

    Teraz pytanie, jak powinienem się zachować, bo wyczytałem, że pomimo
    wygaśnięcia roszczeń, wierzyciel ma prawo do upomnienia się o zapłatę. Jak mam
    zareagować? Napisać, że roszczenia uległy przedawnieniu? I gdzie mógłbym
    znaleźć ustawę ZUS tę z 01.01.2003 oraz tę wcześniejszą, na mocy której
    przedawnienie ulegało po 5 latach. Bardzo proszę o pomoc.

    Pozdrawiam,
    Kawabata

  • 2. Data: 2005-09-14 15:17:42
    Temat: Re: ZUS - Ustawa z 01.01.2003, a okres przedawnienia