  • 1. Data: 2005-02-16 17:50:26
    Temat: [ZUS] Przerwa w oplacaniu składki na emeryture
    Od: "michał" <m...@p...onet.pl>

    Witam!
    Mam takie pytane: osoba w wieku 45 lat, z przepracowanymi 19 latami znalazła
    sie obecnie bez pracy. I teraz: w przypadku nie opłacania samodzielnie składki
    na ZUS oraz w przypadku długiej (np. 10-letniej) przerwy w pracy (a co za tym
    idzie i braku opłacania składki) bedzie jej przysługiwało prawo do emerytury?
    Mogą wystapić jakieś kłopoty z późniejszym jej wypłacaniem/przyznaniem?

    pozdrawiam,
    Michał

  • 2. Data: 2005-02-16 20:00:55
    Temat: Re: [ZUS] Przerwa w oplacaniu składki na emeryture
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

    Użytkownik "michał" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    emerytury?
    > Mogą wystapić jakieś kłopoty z późniejszym jej wypłacaniem/przyznaniem?

    Art. 24. 1. Ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. przysługuje
    emerytura po osiągnięciu wieku emerytalnego, wynoszącego co najmniej 60 lat
    dla kobiet i co najmniej 65 lat dla mężczyzn, z zastrzeżeniem art. 46-50 i
    184.

  • 3. Data: 2005-02-17 20:55:23
    Od: "michał" <m...@p...onet.pl>

    [...]
> [...]
    > dla kobiet i co najmniej 65 lat dla mężczyzn, z zastrzeżeniem art. 46-50 i

    Po pierwsze - skąd wzięty jest ten artykuł? A po drugie - to nie bardzo jest
    odpowiedź na moje pytanie ;-// Bo wnikałoby z tego, że ów człowiek, po
    osiągnięciu wieku emerytalnego i przepracowanych ledwie 19 latach otrzymałby
    pełną emeryture. A czy jest tak faktycznie? Czy mozna pracować kilka lat,
    później przez reszte nic nie robić, a po osiągnięciu wieku lat 60. otrzymać
    taką samą emeryture jak ci którzy pracowali (a co za tym idzie i opłacali
    składkę do ZUSu) przez całe swoje życie.

    pzdr,
    michal

  • 4. Data: 2005-02-18 08:36:53
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    michał wrote:

> [...]
    > osiągnięciu wieku lat 60. otrzymać taką samą emeryture jak ci którzy
    > pracowali (a co za tym idzie i opłacali składkę do ZUSu) przez całe

    Można otrzymać emeryturę, ale ona nie będzie "taka sama". Obecnie
    wysokość emerytury liczy się trochę inaczej niż dawniej. Liczą sie
    zarobki z całego okresu pracy. Człowiek który przepracował 19 lat
    będzie miał emeryturę w przybliżeniu dwukrotnie niższą niż ten który
    przepracował lat 38.

  • 5. Data: 2005-02-18 15:17:39
    Od: "michał" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > zarobki z całego okresu pracy. Człowiek który przepracował 19 lat
    > będzie miał emeryturę w przybliżeniu dwukrotnie niższą niż ten który

    No okej - czyli kłopotów z otrzymaniem emerytury nie będzie. Na stronie ZUSu
    przeczytałem o czymś takim: jedną składową wielkości emerytury będzie pewna
    wielkość (jej nazwy jakos nie potrafie sobie przypomniec ;-/) która zależeć
    bedzie od wielkości zarobków z 10 lat z ostatnich przepracowanych 20 lat przed
    przejściem na emeryture (czyli dla mężczyzn wychodziło by że od osiągnięcia
    wieku 45 lat). Zatem - co będzie jeżeli człowiek od 45 roku zycia nigdzie nie
    pracuje? Jak wtedy zostanie policzona emerytura??

    pzdr,
    michal