  • 1. Data: 2003-08-25 06:56:52
    Temat: ZUS - Deklaracje, skladki.
    Od: Alex <a...@-...pl>

    Witam!
    Czy mozna do ZUSu wyslac deklaracje rozliczeniowa i wplacic skladke
    powiedzmy za wrzesien przed koncem wrzesnia?
    Z tego co sie orientuje deklaracje trzeba wyslac do 10, a skladke do 12
    nastepnego miesiaca, ale nie ma nic o wczesniejszym terminie.
    Moze sie myle?

    Pozdrawiam
    Alex

  • 2. Data: 2003-08-25 16:34:59
    Temat: Re: ZUS - Deklaracje, skladki.
    Od: "" <s...@t...pl>

> [...]
    > Z tego co sie orientuje deklaracje trzeba wyslac do 10, a skladke do 12
    > nastepnego miesiaca, ale nie ma nic o wczesniejszym terminie.

    Mozna, ale w tym samym miesiacu, ktorego skladka dotyczy, tz. za wrzesień we
    wrześniu. Termin opłaty składki jest taki sam jak termin składania deklaracji
    czyli do 10 następnego miesiąca w przypadku osob prowadzacych działalność i
    płacących składkę tylko za siebie, ale osoby takie nie muszą już przecież
    składać DRA. Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2003-08-26 21:45:48
    Od: "Alex" <a...@w...pl>

    > płacących składkę tylko za siebie, ale osoby takie nie muszą już przecież
    > składać DRA.

    Dobrze wiedziec, bo wczesniej jak prowadzilem dzialalnosc to skladalem DRA.
    Dziekuje za odpowiedz.

    Pozdrawiam
    Alex

  • 4. Data: 2003-08-27 14:33:47
    Od: "" <s...@t...pl>

    > Dobrze wiedziec, bo wczesniej jak prowadzilem dzialalnosc to skladalem DRA.
    > Dziekuje za odpowiedz.
    >
    > Pozdrawiam
    > Alex

    Trochę źle się wyraziłem. Jeżeli obecnie (tzn. od 04/2003) osoba prowadząca
    działalność zgłasza do ZUS działalność to musi złożyć pierwszą DRA, na
    podstawie której system komputerowy ZUS stworzy sobie w następnych miesiącach
    tzw. klona deklaracji, i później tylko opłaca się składki. Natomiast jeżeli
    zgłoszenie działalności nastąpiło nie od początku miesiąca, a więc np. w
    połowie to trzeba złożyc tą pierwszą deklarację z pomniejszonymi składkami (za
    część miesiąca), a za miesiąc drugą deklaracje ze wszystkimi składkami i na
    podstawie tej właśnie będą tworzone następne. Tak samo jest w przypadku zasiłku
    chorobowego, gdy składki na ubezpieczenia społeczne są pomniejszane. Nie trzeba
    składać DRA w przypadku zmiany wysokości podstawy wymiaru i wysokości składek
    (jak co kwartał). Mam nadzieje, ze jasno to opisałem :-)))