  • 1. Data: 2003-12-02 00:44:48
    Temat: Wystawienie faktury za darmowy program
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>

    Na fali psychozy BSA (ktora przebija nawet psychoze BSE chyba) zapytam, bo
    mnie czesto o to pytano gdy instalowalem Linux-a, OO i inne darmowe
    programy.

    Czy wolno mi wystawic fakture na Linux-a jako towar?
    Bo na instalacje (jako usluge zainstalowania) to wiadomomo.
    Ale klient chcial by (psychoza go chwycila) miec fakture na ktorej ja
    sprzedaje mu "Slackware Linux 9 sztuk 1".

    Ja sie troche nie czuje wlascicielem Linux-a zeby go sprzedawac. Co wiecej
    licencja GNU zabrania mi go sprzedawac, pozawala tylko kasowac za koszty
    nosnika i inne wlasne.
    Ale wtedy wlasnie te koszty sa pod haslem "instalacja systemu linux".
    Pomijajac juz sprawy zwiazane z gwarancja (bo sprzedajac "Linux-a" musial
    bym dac na niego gwarancje).

    Wolno mi sprzedac "Linux-a" czy nie wolno?
    Moze by napisac do FSF ze jest nad Wisla taki dziwny kraj i zeby przekazali
    prawa do handlu Linux-em wszystkim Polakom? ;)

  • 2. Data: 2003-12-02 07:20:13
    Temat: Re: Wystawienie faktury za darmowy program
    Od: "Buster" <r...@w...p.lodz.pl>

    > Czy wolno mi wystawic fakture na Linux-a jako towar?

    Swego czasu byla taka sytuacja, dosc szeroko opisywana, wlasciciel firmy
    zainstalowal Linuxa, a ze chcial byc taki uczciwy, wpisal do ksiazki
    przychodow i rozchodow zakup systemu operacyjnego za 0 zl (slownie zero
    zloty). I Urzad Skarbowy azal mu zaplacic podatek od tego, odnoszac sie do
    ceny systemu operacyjnego z wiadomej firmy mieszczacej sie w Redmond, o ile
    dobrze sobie przypominam. Takze, raczej odradzam na wystawianie faktury na
    sam system Linux, tym bardziej, ze sam dobrze zauwazyles, ze licencja GNU
    GPL zakazuje sprzedazy samego systemu operacyjnego Linux.

    Pozdrowienia
    Buster

    PS. Ale moze ktos z branzy prawniczej szerzej omowi problem :))

    Pozdro.

  • 3. Data: 2003-12-02 08:50:01
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>

    Buster wrote:

> [...]
    > zainstalowal Linuxa, a ze chcial byc taki uczciwy, wpisal do ksiazki
    > przychodow i rozchodow zakup systemu operacyjnego za 0 zl (slownie zero

    Tu nie chodzi o wpisanie go do ewidencji, bo raczej to jest juz sprawa US, i
    nie dotyczy tej sprawy.
    Chodzi o to ze klient chce _fakture_, potem sobie jej moze nigdzie nie
    wpisywac nawet. Faktura ma nie byc na 0zl, a na przyklad na 100. I
    przedmiotem ma byc "Linux Slackware".

    Chodzi mu o posiadanie faktu na posiadane programy.

    Z tego co sie orientuje to taka fakture to by mu moglo FSF (Free Software
    Foundtation) wystawic, jako posiadacz praw autorskich, a nie ja.

  • 4. Data: 2003-12-02 09:16:03
    Od: "Buster" <r...@w...p.lodz.pl>

    > Chodzi o to ze klient chce _fakture_, potem sobie jej moze nigdzie nie
    > wpisywac nawet.

    Jak dla mnie, jesli chce fakture, to chce cos z nia zrobic. Bo na czorta mu
    dodatkowy papierek? Lubi makulature, czy co?? :)) Jesli chce fakture, to
    raczej chce ten zakup zaewidencjonowac. Natomiast nie wiem jak FSF by
    zareagowalo na cos takiego. Podejrzewam, ze popukali by sie ostro w czolo.
    Ktos chce fakture na cos, co mozna za darmo sciagnac z sieci. Przeciez to
    nielogiczne. Poza tym pamietaj, ze jesli wystawisz fakture o wartosci 100
    netto (122 brutto), to bedziesz musial jakis VAT zaplacic. A scislej mowiac
    22 zl. :) Ale jak juz napisalem we wczesniejszym poscie, niech sie wypowie
    jakis spec od prawa handlowego. Ja znam tylko podstawy ;))

    Pozdrowienia
    Buster

  • 5. Data: 2003-12-02 11:39:23
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

> [...]
    > przedmiotem ma byc "Linux Slackware".
    >
    > Chodzi mu o posiadanie faktu na posiadane programy.

    Aby legalnie posiadac linuksa nalezy posiadac go zgodnie z licencja GPL.
    Licencja ta zas nie wymaga faktury, pudelka, plyty i innych podobnych
    dziwactw. Jezeli dany urzad bedzie twierdzil inaczej nalezy zasugerowac mu
    zapoznanie sie z licencja GPL. Wydaje mi sie, ze do urzedników powoli bedzie
    docieral fakt, iz linuks jest darmowy.

    > Z tego co sie orientuje to taka fakture to by mu moglo FSF (Free Software
    > Foundtation) wystawic, jako posiadacz praw autorskich, a nie ja.

    FSF nie jest posiadaczem praw autorskich do linuksa. Prawa do kazdej czesci
    kodu ma ten kto go napisal, z tym ze ograniczone sa one licencja GPL.
    Mówiac w skrócie FSF stoi tylko na strazy GPL-a.

    bronek

  • 6. Data: 2003-12-02 12:11:50
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_go2.pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra"
    > Chodzi mu o posiadanie faktu na posiadane programy.
    >
    > Z tego co sie orientuje to taka fakture to by mu moglo FSF (Free Software
    > Foundtation) wystawic, jako posiadacz praw autorskich, a nie ja.

    chyba o posiadanie licencji na posiadane programy.
    Ja bym się podparł przykładem czasopisma typu "linux" z dołączonymi płytami CD z
    pełną wersją jakiegoś np Madrake - tam musi być wyjaśnienie co to jest i że
    licencja jest darmowa i że nawet nie wolno jej sprzedawać.
    *** blad ***

  • 7. Data: 2003-12-03 19:57:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    mu
    > zapoznanie sie z licencja GPL. Wydaje mi sie, ze do urzedników powoli

    A ja bym im nic nie tłumaczył i poczekał, jak uda im się uzyskać wniosek o
    ściganie od uparwnionej osoby. Pamiętajcie, że to jest ścigane tylko na
    wniosek.

  • 8. Data: 2003-12-04 08:31:39
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > A ja bym im nic nie tłumaczył i poczekał, jak uda im się uzyskać
    > wniosek o ściganie od uparwnionej osoby. Pamiętajcie, że to jest
    > ścigane tylko na wniosek.

    Przeoczyłeś vchyba ostatnią nowelizację prawa autorskiego. Obecnie jest
    ścigane z urzędu