    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyrzucony ze spółki cywilnej !?
    Date: Tue, 3 Oct 2006 11:00:20 +0200

    On Tue, 3 Oct 2006, XYZ wrote:

    > Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał

    > Ich wypowiedzenie udzialu trzeciemu wspólnikowi jest nieskuteczne.

    Może inaczej: zasadą jest iż to nie tytuł stanowi o treści oświadczenia
    woli, czyli umowa pożyczki pozostanie umową pożyczki nawet jak na
    górze ktoś napisze "umowa agencyjna".
    Czy mamy rozumieć że nieskuteczne jest rozwiązanie umowy spółki
    (i dopiero wg KC sąd może ją rozwiązać)?

    > Równocześnie trzeba zakładać, że w piśmie swoim dwaj wspólnicy nie
    > stwierdzili nic na temat ich wystapienia ze spółki.

    IMVHO to byłby krok dalej :) - pytaniem jest czy można jednostronnie
    wypowiedzieć umowę spółki, jeśli w umowie nie ma regulacji na ten
    temat. Przyznam że z chęcią poczytam "dlaczego tak" lub "dlaczego nie".

    Można przypuszczać że tak jest, tak sobie myślę że na wypadek "wojny
    na nerwy" można by mieć pod ręką (niepodpisane, z niewypełnionymi
    danymi kto komu i kiedy, ale "w gotowości") pismo do US "w związku
    z podjęciem kroków bez mojego udziału proszę o zwolnienie z odpowie-
    dzialności karnej skarbowej w związku z niepowiadomieniem Naczelnika
    US w przepisowym terminie o zamiarze przeprowadzenia spisu a natury
    z siedmiodniowym wyprzedzeniem...."
    ;>

    BTW: AFAIK nie ma przepisu żeby spis musiał być "natychmiast", ale
    to też trzeba wiedzieć :P no a w przypadku jakby jedna spółka się
    rozwiązała a dwuosobowa miała "natychmiast" przejąć jej majątek
    to tak musiałoby być - spis w dniu "przejęcia".
    A obowiązek powiadomienia "przed spisem" jest w rozporządzeniu
    o KPiR.

    > Logiczne: po prostu zacznijcie rozmawiać.

    Popatrz tak: odpowiedzialność w S.C. jest solidarna.
    To dość groźnie brzmi :|
    Jak wspólnicy na samym starcie mają takie pomysły, to nie wiem czy
    da się przewidzieć jakie jeszcze zobowiązania podejmą - za które
    wspólnik odpowiada, nawet jak ich "nie podpisał".

    [...]
    > Wątpliwa możliwość czytania pisma inaczej niż to, co w nim napisano
    > faktycznie.

    Napisano że wypowiadają mu umowę, czyż nie?
    Ich błędne przekonanie że mimo tego spółka będzie trwać IMO nic nie
    zmienia - bo dlaczego?

    [...]
    > Nie czyń tego. Twoja informacja będzie nieprawdziwa i może zostać uznana
    > przez sąd jako działanie na szkodę innych wspólników.

    A to swoją drogą, trudno się nie zgodzić!

    pzdr, Gotfryd