eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWyrok w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej › Re: Wyrok w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!newsfeed.xs4all.nl!newsfee
    d8.news.xs4all.nl!85.12.16.70.MISMATCH!peer03.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xln
    ed.com!peer02.fr7!futter-mich.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!news
    feed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!n
    ews.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Subject: Re: Wyrok w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    References: <5d5a3505$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Shrek <...@w...pl>
    Date: Mon, 19 Aug 2019 07:39:06 +0200
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:60.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/60.8.0
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <5d5a3505$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Language: pl
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 375
    Message-ID: <5d5a35fa$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.142.196.21
    X-Trace: 1566193146 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 17350 83.142.196.21:32785
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 23821
    X-Received-Body-CRC: 3547094507
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:788676
    [ ukryj nagłówki ]

    Całość - jakby się komuś chciało:

    Sygn. akt: VII P 761/17

    WYROK

    W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
    Dnia 30 maja 2019 r.
    Sąd Rejonowy dla Warszawy-żoliborza w Warszawie VII Wydział Pracy i
    Ubezpieczeń Społecznych w składzie następującym:
    Przewodnicząca: SSR Justyna Koszyka
    Ławnicy: Andrzej Makowski, Ewa Miszczuk
    Protokolant: Mirosława Pergał

    po rozpoznaniu w dniu 20 maja 2019 r. w Warszawie na rozprawie sprawy
    z powództwa A.S
    przeciwko Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa
    o przywrócenie do pracy
    1. oddała powództwo,
    2. odstępuje od obciążania powódki kosztami procesu, w tym kosztami
    zastępstwa procesowego strony pozwanej.





    Sygnatura akt VII P 761/17
    UZASADNIENIE WYROKU Z DNIA 30 MAJA 2019 r.
    W pozwie z dnia 14 czerwca 2017 r. (data stempla pocztowego) powódka
    wniosła o przywrócenie do pracy w pozwanym Krajowym Ośrodku Wsparcia
    Rolnictwa w Warszawieraz zasądzenie od pozwanego na jej rzecz kosztów
    procesu. Uzasadniając żądanie, powódka wskazała że od dnia 23 kwietnia
    2001 r. była zatrudniona w Agencji Rynku Rolnego na stanowisku
    referenta. Od dnia 4 lutego 2017 r. powódka przebywała na urlopie
    macierzyńskim. W związku z wejściem w życie art. 51 ustawy z dnia 10
    lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia
    Rolnictwa nie przedstawiono jej w ustawowym terminie propozycji
    kontynuacji zatrudnienia u pozwanego, co skutkowało wygaśnięciem
    stosunku pracy powódki z dniem 31 sierpnia 2017 roku. Powódka podniosła
    zarzut nadużycia prawa. Nadto wskazała, że przepis art. 177 KP
    uniemożliwia wypowiedzenie i rozwiązanie stosunku pracy. Nadto zarzuciła
    pozwanemu naruszenie art. 72 Konstytucji RP. Powódka powołała się także
    na dyrektywę Redy 92/85/EWG z dnia 19 października 1992 r. (pozew k.
    5-7.) W odpowiedzi na pozew. z dnia 7 marca 2018 r. (data prezentaty
    sądu) pozwany wniósł o oddalenie powództwa w całości i zasądzenie na
    jego rzecz kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego według
    norm przepisanych. (odpowiedź na pozew k. 46-51) Do niniejszego
    postępowania udział zgłosił Rzecznik Praw Obywatelskich. Wniósł o
    uwzględnienie oowództwa (pismo k. 82- 87).
    Do zamknięcia rozprawy strony pozostały przy swoich dotychczasowych
    stanowiskach procesowych.

    Sąd Rejonowy ustalił następujący stan faktyczny:

    Sygnatura akt VII P 761/17
    Powódka była zatrudniona w Agencji Rynku Rolnego w Warszawie od dnia 23
    kwietnia 2001 r. na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w
    wymiarze pełnego etatu, ostatnio na stanowisku referenta. Umowa ulegała
    zmianie w zakresie wynagrodzenia, stanowiska. dowody: akta osobowe cz. B
    -- umowy o pracę: k. 1, akta osobowe: aneksy, porozumienie k. 4, 8, 1718,
    28, 35, 45, 50,58, 74, 90, 106, 107)
    W dniu 4 lutego 2017 r. powódka urodziła syna. Po tej dacie przebywała
    na urlopie macierzyńskim, następnie rodzicielskim. (dowody:
    przesłuchanie powódki k. 120; wniosek o udzielenie urlopu
    rodzicielskiego k. 10)
    Pełnomocnikiem do spraw utworzenia KOWR został Zbigniew Babalski,
    którego powołano zarządzeniem nr 10 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z
    dnia 27 marca 2017 r. (Dz. Urz. MRiRW.2017.3)
    Powódka pismem z dnia 19 maja 2017 r. zwróciła się do pełnomocnika ds.
    utworzenia KOWR Zbigniewa Babalskiego o ponowne rozpatrzenie jej
    kandydatury w ramach naboru pracowników. ( dowód: pismo k. 23).
    Pełnomocnik odpowiedział powódce pismem z dnia 23 sierpnia 2017 r., że
    wniosek o rozważenie możliwości zatrudnienia nie mógł zostać
    uwzględniony. (dowód: pismo k. 24-26).

    Z dniem 31 sierpnia 2017 r. ustał byt prawny Agencji Rynku Rolnego.
    Z dniem 1 września 2017 r. utworzono pozwany Krajowy Ośrodek Wsparcia
    Rolnictwa (dalej w skrócie: _KOWR"). (okoliczność bezsporna)
    Jednym z celów zniesienia dwóch agencji było ograniczenie zatrudnienia w
    Agencji Nieruchomości Rolnych i Agencji Rynku Rolnego o 30 %. ( dowód:
    ocena skutków regulacji do projektu ustawy o KOWR k. 56-60)

    Od Prezesów Agencji Rynku Rolnego i Agencji Nieruchomości Rolnych
    pełnomocnik otrzymał wykazy pracowników wraz ze zbiorem danych
    koniecznych dla realizacji dyspozycji art. 51 ust. 1 ustawy z dnia
    10.02.2017 r. - Przepisy prowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia
    Rolnictwa oraz § 4 ust. 2 zarządzenia nr 10 Ministra Rolnictwa i Rozwoju
    Wsi z dnia 27 marca 2017 r., w szczególności ze wskazaniem stanowisk
    pracy poszczególnych pracowników, warunków zatrudnienia oraz posiadanych
    kwalifikacji, a także stażu pracy w Agencji, według stanu na dzień
    przekazania.
    Kierując się uzyskanymi danymi, regulacjami ustawy z dnia 10 lutego 2017
    r. o Krajowym Ośrodku wsparcia Rolnictwa określającej zadania jednostki,
    a także limitem dostępnych środków na wynagrodzenia w ramach
    sporządzonego planu finansowego oraz wytycznymi ustalonymi w § 4 ust. 2
    wymienionego zarządzenia, pełnomocnik ustalił listę osób, którym
    zamierzał złożyć propozycje zatrudnienia KOWR. (dowody: oświadczenie k. 61)
    Powódka do dnia 31 maja 2017 r. nie otrzymała propozycji zatrudnienia u
    pozwanego.
    (okoliczność bezsporna)
    Stosunek powódki wygasł w dniu 31 sierpnia 2017 r. na podstawie art. 51
    ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. Przepisy wprowadzające
    ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa.
    (dowody: świadectwo pracy, akta osobowe cz. C k. 1)

    Treść oraz prawdziwość tych dokumentów nie były kwestionowane przez
    strony, a i Sąd nie znalazł podstaw, by czynić to z urzędu,
    uwzględniając treść art. 245 k.p.c.
    Dodać należało, że stan faktyczny niniejszej sprawy w zakresie faktów
    istotnych dla jej rozstrzygnięcia nie był sporny pomiędzy stronami.
    Zasadniczy spór sprowadzał się do wykładni przepisów prawa materialnego
    w kontekście roszczeń zgłoszonych przez powódkę.
    Sąd uwzględnił również częściowo przesłuchanie stron, w trybie art. 302
    § 1 k.p.c. ograniczone do przesłuchania powódki.
    Natomiast przesłuchanie powódki było jedynie częściowo przydatne dla
    poczynienia ustaleń faktycznych.

    Sąd Rejonowy zważył, co następuje:

    Powództwo nie zasługiwało na uwzględnienie.
    Powódka w niniejszej sprawie żądała przywrócenia do pracy u pozwanego
    kwestionując zgodność z prawem stwierdzenia wygaśnięcia stosunku pracy
    łączącego ją ze zlikwidowaną Agencją Rynku Rolnego.
    Wskazać należy, że kodeks pracy przewiduje kilka odrębnych sposobów
    rozwiązania umowy o pracę: rozwiązanie za wypowiedzeniem, rozwiązanie
    bez wypowiedzenia bez winy pracownika, rozwiązanie urnowy o pracę z winy
    pracownika, rozwiązanie za porozumieniem stron i wygaśnięcie urnowy o
    pracę. Zgodnie z art. 63 KP umowa o pracę wygasa w przypadkach
    określonych w kodeksie pracy oraz w przepisach szczególnych. Stosownie
    do art. 67 KP w razie naruszenia przez pracodawcę przepisów niniejszego
    oddziału, pracownikowi przysługuje prawo odwołania do sądu pracy. W
    zakresie roszczeń stosuje się odpowiednio przepisy oddziału 6
    niniejszego rozdziału.
    W ocenie Sądu, wyżej powołane przepisy należy rozumieć w ten sposób, że
    samo wygaśnięcie umowy o pracę musi być określone w przepisie
    szczególnym, a tylko naruszenie przepisów ,,niniejszego oddziału"' daje
    pracownikowi prawo skutecznego odwołania się do sądu. Innymi słowy,
    przepisu art. 67 k.p. nie można wykładać w ten sposób, że jeśli jest
    wygaszenie stosunku pracy, ale nie ma naruszeń przepisów ,,niniejszego
    oddziału" to nie można się do sądu w ogóle odwołać. Przepis ten należy
    wyłożyć w ten sposób, że ilekroć wystąpi wygaszenie stosunku pracy, to
    można się do sądu odwołać, ale roszczenia określone w Oddziale 6 Kodeksu
    pracy przysługują, gdy narusza się przepisy Oddziału 7 (,,niniejszego").
    Przywrócenie do \pracy lub odszkodowanie w innych przypadkach wygaszenia
    przysługuje tylko wtedy, gdy przepisy przewidujące autonomiczny tryb
    wygaszania stosunku pracy, przewidują takowe roszczenia i określają
    warunki na jakich są one zasadne.

    Poza dyskusją jest, że przywoływane przez strony przedmiotowego
    postępowania przepisy ustaw:
    a)wygaszają stosunki pracy,
    b)nie wykluczają odwołania do sądu pracy,
    c)nie określają, aby za naruszenie procedury wygaszania przysługiwały
    pracownikowi roszczenia.

    Punktem wyjścia dla dalszych rozważań Sądu jest brzmienie przepisów
    ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. -- Przepisy wprowadzające ustawę o
    Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 624;
    dalej zwanej ,,ustawą wprowadzającą"). Zgodnie z jej art. 45 ust. L z
    dniem 31 sierpnia 2017 r. znosi się agencję Rynku Rolnego i Agencję
    Nieruchomości Rolnych. Zgodnie z ust. 2 tego ; artykułu, z dniem 1
    września 2017 r. tworzy się Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwom- a.

    W konsekwencji, z dniem 31 sierpnia 2017 r. doszło do zniesienia --
    ustania bytu prawnego -- podmiotu, który zatrudniał powódkę. Od dnia 1
    września 2017 r. powstał zupełnie nowy podmiot, w stosunku do którego
    nie można z góry uznać, że jest sukcesorem ogólnym Agencji Rynku Rolnego.
    Sukcesja prawna, jej zakres oraz warunki, zostały wprowadzone mocą
    kolejnego artykułu ustawy wprowadzającej, tj. art. 46 ust. 2, który
    warto przytoczyć w całości: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa z dniem 1
    września 2017 r. z mocy prawa wstępuje w ogół praw i obowiązków
    znoszonej Agencji Rynku Rolnego, z wyjątkiem praw i obowiązków, w które
    wstępuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w
    szczególności:

    1)mienie Agencji Rynku Rolnego staje się mieniem Krajowego Ośrodka
    Wsparcia Rolnictwa;
    2)wierzytelności i zobowiązania Agencji Rynku Rolnego stają się
    wierzytelnościami i zobowiązaniami Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa;
    3)Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa staje się stroną umów i porozumień,
    których stroną jest Agencja Rynku Rolnego;
    4)na Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa przechodzą prawa i obowiązki
    wynikające z: a) przepisów prawa, b) decyzji, postanowień i innych aktów
    administracyjnych.

    Z kolei przepis art. 51 ust. 5-7 przewiduje zasady częściowego
    następstwa prawnego w zakresie właśnie stosunków pracy. Powołane
    przepisy stanowią przepisy szczególne dotyczące następstwa prawnego do
    art. 23 ,,KP. Podsumowując powyższe przepisy, należy stwierdzić, że z
    dniem 31 sierpnia 2017 r. ustał byt prawny ARR, czyli pracodawcy
    powódki. Nowa instytucja --pozwany KOWR -- nie wstąpiła w miejsce
    poprzedniego pracodawcy, nie nastąpiło bowiem przejście zakładu pracy na
    nowego pracodawcę, ale likwidacja Agencji Rynku Rolnego i powstanie
    nowego podmiotu w postaci KOWR.

    Stosunek pracy powódki uległ zatem wygaśnięciu.
    Sam fakt, że KOWR przejął mienie, wierzytelności i zobowiązania, umowy i
    porozumienia oraz inne prawa i obowiązki, nie oznacza, że spełniły się
    warunki zastosowania w niniejszej sprawie art. 231 KP, który stanowi, że
    w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innegó pracodawcę
    staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
    Dawni pracownicy ARR, a obecni pracownicy KOWR, świadczą bowiem pracę w
    zupełnie innym niż wcześniej podmiocie. Nie doszło do przejścia zakładu
    pracy -- doszło do jego likwidacji i utworzenia innego bytu prawnego.
    Ustawodawca wprowadził jednak wyjątki od ustawowego wygaśnięcia
    stosunków pracy pracowników ARR. Zgodnie z art. 51 ust. 3 ustawy
    wprowadzającej, pełnomocnik w terminie do dnia 31 maja 2017 r.
    proponuje, na piśmie, zatrudnienie w Krajowym Ośrodku Wsparcia
    Rolnictwa, określając warunki pracy i płacy, w tym miejsce zatrudnienia,
    pracownikom Agencji Rynku Rolnego innym niż określeni w ust. 2 oraz
    pracownikom Agencji Nieruchomości Rolnych, stosując zasady
    wynagradzania, o których mowa w art. 50 ust. 1.
    Powyższy przepis nie został jednak zastosowany wobec powódki, która w
    terminie do dnia 31 maja 2017 r. nie otrzymała propozycji zatrudnienia u
    pozwanego.

    Jak stanowi natomiast z art. 51 ust. 7 ustawy wprowadzającej,
    dotychczasowy stosunek pracy pracowników Agencji Nieruchomości Rolnych i
    pracowników Agencji Rynku. Rolnego wygasa w dniu 31 sierpnia 2017 r.:
    1) w przypadku złożenia oświadczenia o odmowie przyjęcia warunków
    zatrudnienia zaproponowanych na podstawie ust. 3 albo 4;
    2) w przypadku niezłożenia w terminie oświadczenia, o którym mowa w ust.
    5; 3) jeżeli w terminie do dnia 31 maja 2017 r. nie zostanie im
    zaproponowane zatrudnienie na podstawie ust. 3 albo 4.
    Zdaniem Sądu, skoro wobec powódki ziściły się wszystkie przesłanki
    wygaśnięcia stosunku pracy w zlikwidowanej ARR, zasadne było
    zastosowanie wprost art. 51 ust. 7 pkt 3 ustawy wprowadzającej, w czym
    nie można było dopatrzeć się naruszenia prawa.

    Należy zaznaczyć, iż pełnomocnik do spraw utworzenia KOWR Zbigniew
    Babalski został powołany na podstawie art. 49 ustawy wprowadzającej.
    Celem jego działania było podejmowanie czynności związanych z
    uregulowaniem stosunków pracy z pracownikami Agencji Nieruchomości
    Rolnych i Agencji Rynku Rolnego (art.ust. 1 pkt. 4 ustawy), a więc może
    tu chodzić tylko o czynności, o których mowa w art. 51 ustawy.
    Pełnomocnik, w świetle przepisów ustawy nie był zobowiązany analizować
    kto jest mniej lub bardziej przydatny do pozostawienia w zatrudnieniu.
    Analizując przekazane mu w trybie art. 51 ust. 1 ustawy dane, mógł
    podejmować w pełni swobodne decyzje w zakresie indywidualnych stosunków
    pracy, tylko z uwzględnieniem ograniczenia do analizy kwalifikacji i to
    oczywiście o charakterze formalnym. Pełnomocnik złożył oświadczenie, że
    nakaz uwzględniania kwalifikacji realizował, co oczywiście nie oznacza,
    że nastąpiło to poprzez wnikliwie porównanie konkretnej osoby z inną,
    zupełnie nic znaną mu osobą, przez osobę uplasowaną zupełnie daleko od
    pracodawcy. Miaro miejsce tylko i wyłącznie zapoznanie się z dokumentami
    o kwalifikacjach.
    Nie można więc przyjąć, aby Pełnomocnik czynności zaniechał i nie można
    stwierdzić, że naruszono przepisy wykonujące ustawowo określone
    wygaszanie stosunków pracy.
    Dalej, odnieść się należało do przywoływanych przez powódkę przepisów
    aktu prawa unijnego - dyrektywy Rady 92/85/EWG z dnia 19 października
    1992 r. w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu poprawy w
    miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży, pracownic,
    które niedawno rodziły i pracownic karmiących piersią.
    W ocenie Sądu przywołana dyrektywa nie mogła znaleźć zastosowania w
    sprawie. Przepis art. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie i
    uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą
    Polską członkostwa w Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. nr 96 poz. 959)
    dodał do Kodeksu pracy odnośnik nr 1 w brzmieniu: ,,Niniejsza ustawa
    dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw
    Wspólnot Europejskich -- pkt 15 dyrektywy 92/85/EWG z dnia 19
    października 1992 r. w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu
    poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży,
    pracownic, które niedawno rodziły i pracownic karmiących piersią (Dz.
    Urz. WEL 348 z 28.11.1992 r.)". Na mocy podanej wyżej ustawy dyrektywa
    92/85/EWG stała się w sposób pośredni elementem polskiego systemu
    prawnego. Państwo należące do Unii Europejskiej ma obowiązek wykonania
    dyrektywy w drodze ustanowienia odpowiednich przepisów prawa krajowego.
    W Polsce nastąpiło to przy pomocy podanej wyżej ustawy zanim stała się
    ona członkiem UE.

    Przeciwnie zatemdo twierdzeń powódki, nie sposób mówić o bezpośredniej
    skuteczności przepisów wyżej powołanej dyrektywy 92/85/EWG. Twierdzenia
    powódki w zakresie powyższego zarzutu były ogólnikowe, natomiast ocena
    ewentualnych zastrzeżeń co do sposobu implementacji dyrektywy do
    polskiego porządku prawnego pozostawała poza kognicją Sądu orzekającego
    w niniejszej sprawie, która nie miała charakteru unijnego.

    Odnosząc się natomiast do zastrzeżeń powódki w przedmiocie korzystania
    przez nią z uprawnień związanych z rodzicielstwem, wskazać należy że
    art. 177 § 1 k.p. dotyczy jedynie przypadków wypowiedzenia i rozwiązania
    stosunku pracy, a nie wygaśnięcia stosunku pracy na podstawie regulacji
    zawartych w ustawie. W niniejszej sprawie powódka nie podlegała
    szczególnej ochronie przed wygaśnięciem stosunku pracy.

    Odnośnie ponoszonych przez powódkę zarzutów dotyczących naruszenia
    przepisów Konstytucji RP, Sąd zważył, że ocena działań ustawodawcy
    związanych z doborem przez niego trybu przekształcenia organów pozostaje
    poza oceną sądu pracy w niniejszym postępowaniu, a wątpliwości co do
    skutków działań ustawodawcy, wyrażone przez powódkę czy nawet Rzecznika.
    Praw Obywatelskich w przytaczanych w toku sprawy stanowiskach, nie mogą
    zostać rozstrzygnięte na kanwie niniejszej sprawy. Zastrzeżenia natury
    konstytucyjnej dotyczące w istocie likwidacji poprzedniego pracodawcy i
    ustanowienia nowego podmiotu, czyli wejścia w życie art.5 ust. 1 i 2
    ustawy wprowadzającej, nie mogą doprowadzić do skutecznego
    zakwestionowania tego przepisu w sądzie pracy, który rozpatruje
    roszczenia konkretnych pracowników. Niewątpliwie byt ARR ustał,
    utworzono pozwanego KOWR, stosunek pracy powódki z ARR wygasł i normy
    konstytucyjne nie mogą być kierowane przeciwko nowemu pracodawcy. Innymi
    słowy -- decyzja o likwidacji organu leży w gestii ustawodawcy;
    wygaśnięcie stosunków pracy jako skutek tej likwidacji nie budzi
    wątpliwości; tryb dobierania pracowników do zatrudnienia w nowym
    podmiocie wykonał organ niezależny od obu pracodawców, powołany
    zarządzeniem ministra. Jakiekolwiek ewentualne naruszenie przepisów
    Konstytucji przez ustawę wprowadzającą i zarządzenie cytowane powyżej --
    czego Sąd nie rozstrzyga -- nie mogą doprowadzić do uwzględnienia
    roszczeń powódki względem KOWR. Sąd nie znalazł również podstaw do
    uwzględnienia podnoszonego przez powódkę zarzutu naruszenia zasad
    współżycia społecznego przy zastosowaniu wobec niej regulacji art. 57
    ust 1 pkt 3 ustawy wprowadzającej. Na pytanie Sądu podczas przesłuchania
    powódki co do naruszenia przez pozwanego zasad współżycia społecznego
    powódka podała, że według niej doszło do naruszenia prawa, albowiem
    kobiety będące na urlopie macierzyńskim powinny być szczególnie
    chronione. Co do zasady powódka ma rację, przy czym ochrona ta nie jest
    absolutna. Wyjątki od takiej ochrony przewiduje nawet kodeks pracy. Jak
    zauważył Sąd Najwyższy, treść klauzuli generalnej zawartej w art. 8 k.p.
    przyjęta jest przedmiotowo, a nie podmiotowo. Nie kształtuje ona praw
    podmiotowych, nie zmienia i nie modyfikuje praw, jakie wynikają z innych
    przepisów prawa. Przepis ten upoważnia sąd do oceny, w jakim zakresie, w
    konkretnym stanie faktycznym, działanie lub zaniechanie uprawnionego nie
    jest uważane za wykonywanie jego prawa i nie korzysta z ochrony prawnej.
    (wyroki z dnia 22 lipca 2009 r., I PK 48/09, LEX nr 529757; z dnia 24
    listopada 2010 r., I PK 78/10, LEX nr 725005; z dnia 12 stycznia
    2011 r., II PK 89/10, LEX nr 737386; z dnia 2 października 2012 r., II
    PK 56/12, LEX nr 1243024). Stosowanie art. 8 k.p. (podobnie jak art. 5
    k.c) pozostaje zatem w nierozłącznym związku z całokształtem
    okoliczności konkretnej sprawy (por.7-'5
    postanowienie Sqdu Najwyższego z dnia 11 kwietnia 2003 r., I PK 558/02,
    OSNP 2004 I:\
    /Jnr 16, poz. 283).

    Zgadzając się z zaprezentowanym wyżej stanowiskiem i odnosząc je
    do realiów rozpoznawanej sprawy, wskazać należało, że wygaśnięcie
    stosunku pracy, łączącego powódkę z ARR, nastąpiło z mocy art. 51 ust. 7
    pkt 3 ustawy wprowadzającej. Raz jeszcze uwypuklić trzeba, że zawarte w
    art. 67 k.p. odesłanie do przepisów art. 56-61 k.p. obejmuje przypadki
    wygaśnięcia stosunku pracy jedynie na podstawie przepisów Kodeksu pracy,
    nie zaś, jak w niniejszej sprawie, w ustawie pozakodeksowej. Przepis
    art. 8 k.p. jak wskazano wyżej, nie kształtuje praw podmiotowych i nie
    może stanowić samodzielnej podstawy materialnoprawnej żądania. Stąd
    też bezzasadny pozostawał zarzut powódki odnośnie rzekomego nadużycia
    prawa przy stwierdzeniu wygaśnięcia jej stosunku pracy z mocy ustawy.
    Reasumując, zważyć należało, że argumentacja powódki nie mogła
    doprowadzić do uwzględnienia powództwa. Dodać należało, że argumentacja
    powódki w zasadniczej mierze odnosiła się do kwestionowania zgodności z
    ustawą zasadniczą oraz prawem unijnym i międzynarodowym przepisów,
    będących postawą wygaśnięcia jej stosunku pracy. Natomiast ocena tych
    zarzutów pozostawała poza kompetencją Sądu orzekającego w sprawie.
    Mając powyższe na względzie, Sąd oddalił powództwo zarówno w zakresie
    roszczenia o przywrócenie do pracy, o czym orzekł jak w punkcie 1
    wyroku. Powódka nie podtrzymała roszczenia o wynagrodzenie, stąd nie
    było ono przedmiotem rozpoznania przez sąd.
    Sąd odstąpił od obciążania powódki kosztami procesu, mając na uwadze
    treść art. 102 KPC. W myśl powołanego przepisu w wypadkach szczególnie
    uzasadnionych sąd może zasądzić od strony przegrywającej tylko część
    kosztów albo nie obciążać jej w ogóle kosztami. Przepis powyższy
    ustanawia zasadę słuszności, będącą odstępstwem od zasady
    odpowiedzialności za wynik procesu. Przy ocenie przesłanek z art. 102
    KPC należy wziąć pod uwagę fakty związane z samym przebiegiem procesu,
    szczególną zawiłość lub precedensowy charakter sprawy albo subiektywne
    przekonanie powoda co do zasadności zgłoszonego roszczenia. Zdaniem
    Sądu, takie okoliczności zachodzą w niniejszej sprawie. Mając na uwadze
    charakter roszczeniapowódki, jej przekonanie co do zasadności
    zgłoszonego żądania, chęci podjęcia pracyu pozwanego Sąd odstąpił od
    obciążania powódki kosztami procesu.
    Mając na uwadze przytoczone wyżej motywy, na podstawie powołanych
    przepisów Sąd wyrokował jak w sentencji.






    --
    Shrek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1