  • 1. Data: 2005-03-17 14:44:51
    Temat: Wyrok a orzecznictwo i zarzuty
    Od: "Vic" <v...@y...com>

    Witam,

    czy istnieja przepisy, lub orzecznictwo, w ktorym stwierdzono, ze sad ma
    obowiazek (lub chociaz powinien) kierowac sie dotychczasowym orzecznictwem?
    Jezeli nie ma tego typu nakazow lub zalecen, to w sumie nie wiadomo po co
    byloby cale zgromadzone orzecznictwo.

    Druga sprawa - jak nalezy rozumiec art. 134 p. 1 Prawa o postepowaniu przed
    sadami administracyjnymi? Oczywiscie sad nie powinien brac pod uwage
    zarzutow strony, jesli sa pozbawione sensu lub zwiazku ze sprawa, jednakze
    czy nie powinien uzasadnic faktu pominiecia tych zarzutow w wyroku? Jezeli
    bowiem WSA pomija wiekszosc zarzutow bez slowa, to przy odwolaniu do NSA nie
    wiadomo tak naprawde do czego sie odniesc - skoro pierwsza instancja nie
    zajela w ogole stanowiska w sprawie stawianych zarzutow. Tak naprawde
    przenosi to ciezar rozpatrzenia pominietych zarzutow na NSA (ktory tez
    zreszta na podstawie powyzszego artykulu moze pominac je milczeniem), a
    przeciez nie o to chodzi. Czy sa jakies regulacje lub orzecznictwo w tym
    zakresie?

    dziekuje
    Vic

  • 2. Data: 2005-03-17 17:50:01
    Temat: Re: Wyrok a orzecznictwo i zarzuty
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Vic wyskrobał(a):
> [...]
    > orzecznictwem? Jezeli nie ma tego typu nakazow lub zalecen, to w sumie
    > nie wiadomo po co byloby cale zgromadzone orzecznictwo.

    Nie ma nic takiego. Sąd jest niezawisły, podlega tylko Konstytucji i
    ustawom. Orzecznictwo wyznacza pewien kierunek, pewną "modę", pewne
    zapatrywania na jakieś kwestie, pewną utrwaloną praktykę rozstrzygnięć.
    Analizując dotychczasowe orzecznictwo w kontrowersyjnych sprawach można z
    dużym prawdopodobieństwem przewidzieć rozstrzygnięcie, ale nie ma żadnej
    gwarancji, że w danej sprawie dotychczasowa linia orzecznictwa zostanie
    podtrzymana.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2005-03-17 18:22:34
    Od: "Pawel Kozik" <p...@n...pl>

> [...]
    > Jezeli nie ma tego typu nakazow lub zalecen, to w sumie nie wiadomo po co

    sąd kieruje się dotychczasowym orzecznictwem, nad jednolitością orzecznictwa WSA
    czówa NSA.

> [...]
    > zreszta na podstawie powyzszego artykulu moze pominac je milczeniem), a
    > przeciez nie o to chodzi. Czy sa jakies regulacje lub orzecznictwo w tym

    e.
    art. 134 daje sądom możliwość uchylenia decyzji jeśli jest ona wadliwa - a
    strona nie podniesie odpowiedniego zarzutu. pan mówi, że decyzja zawiera wadę A,
    ale de facto nie zawiera jej, ale zawiera wadę nie wskazaną przez pana - czyli
    B. i w zw. z wystąpieniem tej sąd uchyla /etc./ zaskarzoną decyzję /post./.
    sąd ma obowiązek zbadać sprawę w granicach skargi, i podnoszone zarzuty są
    nieistotne, i tak zbada wszystko.
    albo uchyli decyzję /post./ w oparciu o zarzuty skargi, albo z innych przyczyn
    niż podniesione w skardze.

    pozdr.

  • 4. Data: 2005-03-17 19:31:09
    Od: "Vic" <v...@y...com>

> [...]
    > dużym prawdopodobieństwem przewidzieć rozstrzygnięcie, ale nie ma żadnej
    > gwarancji, że w danej sprawie dotychczasowa linia orzecznictwa zostanie

    No niestety...

  • 5. Data: 2005-03-17 19:47:57
    Od: "Vic" <v...@y...com>

    > sąd kieruje się dotychczasowym orzecznictwem, nad jednolitością
    orzecznictwa WSA
    > czuwa NSA.

    Jednak NSA, jako sad administracyjny, rowniez nie jest zwiazany tym
    orzecznictwem.

> [...]
    > nieistotne, i tak zbada wszystko.
    > albo uchyli decyzję /post./ w oparciu o zarzuty skargi, albo z innych

    Art. 134 p. 1 mowi o tym, ze sad rozstrzyga w granicach danej sprawy, a wiec
    rowniez moze oddalic skarge. Nie znalazlem w przepisach artykulu, ktory
    wskazywalby obowiazek uzasadnienia pominiecia zarzutow, stad moje pytanie.
    Obowiazek rozpatrzenia calosci sprawy jest oczywiscie nie do potwierdzenia w
    sposob obiektywny - w koncu organy administracyjne rowniez maja taki
    obowiazek, a mimo to ustawodawca daje stronie mozliwosc drogi sadowej. W
    danej zlozonej sprawie organ administracyjny wybieral sobie praktycznie
    dowolnie zarzuty na ktore mial zamiar odpowiedziec. O ile taka postawa
    niestety nie dziwi u tego organu, tak u sadu - owszem. A niestety art. 134
    p. 1 umozliwia takie dzialanie bez podania przyczyn.

    Vic

  • 6. Data: 2005-03-18 16:00:05
    Od: "Pawel Kozik" <p...@n...pl>

    > orzecznictwa WSA
    >
    > Jednak NSA, jako sad administracyjny, rowniez nie jest zwiazany tym
    > orzecznictwem.

    nie jest, ale bieże je pod uwagę!
    w uzasadnieniach sądy powołują sie na orzecznictwo dotychczasowe.

> [...]
    > niestety nie dziwi u tego organu, tak u sadu - owszem. A niestety art. 134
    > p. 1 umozliwia takie dzialanie bez podania przyczyn.

    może oddalić, jeśli uzna, że nalezy ją oddalić, to chyba oczywiste?
    sąd nie pomija zarzutów! sąd ich nie uwzględnia - a to róznica. bo jeśli są
    bezzasadne a sąd znajduje inne wady decyzyji/post. wówczas uchyla w zw. z tym.

    ustawodastwo daje stronie możliwość ochrony sądowej - jasne, organ też ma swoje
    obowiazki na podstawie K.p.a. ale to włąśnie jest SAD, ma czówać nad
    prawidłowością działania organów - identyczna sytuacja w przyapadku prawa
    cywilnego, obywatele mają przestrzegać prawa /również karnego etc./ ale mogą
    tego nie robić i wówczas sprawą zajmują się sądy. dalej chyba nie trzeba rozwiajc..
    sąd nie odpowiada na zarzuty, nie ma takiego obowiazku! bo niby z jakiego
    powodu, sąd nie odpowiada tylko rozpoznaje sprawę, i albo uwzględnia te zarzuty
    albo nie. jeśli nie, to szuka innych wad, ktore daja podstawe do uchylenia decyzji.

    pozdr.

  • 7. Data: 2005-03-18 19:16:09
    Od: "Vic" <v...@y...com>

    > nie jest, ale bieże je pod uwagę!

    Lub nie.

    > w uzasadnieniach sądy powołują sie na orzecznictwo dotychczasowe.

    Co oczywiscie stronie niewiele daje, jezeli sad 'oleje' dotychczasowe
    orzecznictwo.

> [...]

    > bezzasadne a sąd znajduje inne wady decyzyji/post. wówczas uchyla w zw. z

    Chyba sie nie rozumiemy. Chodzi o to, ze jezeli masz konkretne zarzuty, o
    zlamanie okreslonych przepisow, poparte orzecznictwem, a sad w wyroku nic o
    tym nie wspomina, to co masz zrobic? Chyba juz tylko liczyc na Rzecznika.
    Rownie dobrze mozna byloby w tym przypadku napisac w skardze "Bo organ jest
    be", a sad juz sobie poradzi ze sprawa (wiem ze jest obowiazek uzasadnienia
    wniosku, ale nie o to idzie).

    W wyrokach oddalajacych skargi sady bardzo czesto pisza cos w stylu "sad nie
    podzielil zdania skarzacego w sprawie..." i wyjasniaja dlaczego. To dla mnie
    oznacza nieuwzglednienie zarzutu. Calkowity brak wzmianki o zarzucie
    rozumiem jako pominiecie.

> [...]
    zarzuty
    > albo nie. jeśli nie, to szuka innych wad, ktore daja podstawe do uchylenia

    Oczywiscie nie chodzilo mi o odpowiadanie sadu na zarzuty, tylko ich
    pomijanie.

  • 8. Data: 2005-03-19 09:51:01
    Od: "Pawel Kozik" <p...@n...pl>

    > Lub nie.

    zalezy od sedziego,od jego stanu wiedzy nt dotychczasowego orzecznictwa,
    przeciez nie kazdy sedzia zna wszystkie wyroki 14 WSA.

> [...]
    > be", a sad juz sobie poradzi ze sprawa (wiem ze jest obowiazek uzasadnienia

    nie liczyć na rzecznika tylko kasacje do NSA. /no chyba, ze po NSA/. ale nie
    sadze, zeby dochodzilo do takich sytuacji. chyba, ze incydentalnie. czasami sie
    stronie wydaje, ze zarzuty sa zasadne, ze jet identyczny stan faktyczny, a w
    rzecywistosci sie rozni. a poza tym:
    na litosc boska dla przykladu: strona sie powoluje na orzecznictwo NSA OZ z 95
    roku, wydal orzeczenie w zw. ze stosowaniem przepisow prawa budowlanego w
    konkretnej sprawie.. i teraz strona sie powoluje na to orzeczenie w identycznej
    sprawie - ale jeden szkopul- teraz jest nowe prawo budowlane z 2003 r. i sad ma
    uwzglednic skarge na podstawie powolanego orzeczenia?!

> [...]
    > podzielil zdania skarzacego w sprawie..." i wyjasniaja dlaczego. To dla mnie
    > oznacza nieuwzglednienie zarzutu. Calkowity brak wzmianki o zarzucie

    sady ich nie pomijaja. a to czy sie na temat takiego zaruztu rozpisuja
    uzaleznione jest od gorliwosci sedziego sprawozdawcy, jedni srednio pisza
    uzasadnienia na 10 inni na 3 strony. jeszcze nie spotkalem sie z kasacja
    uwzglendniona na podstawie braku uwzglednienia zarzutow podniesionych przez
    skarzacego.
    pozdr.

  • 9. Data: 2005-03-19 11:31:12
    Od: "Vic" <v...@y...com>

    >nie liczyć na rzecznika tylko kasacje do NSA. /no chyba, ze po NSA/. ale
    nie

    Mowilem o sytuacji po NSA, bo oczywiscie rzecznik moze sie zajac sprawa
    dopiero po wyczerpaniu innych drog prawnych.

> [...]
    sad ma
    > uwzglednic skarge na podstawie powolanego orzeczenia?!

    Przeciez mowilem o nieuwzglednianiu bezsensownych zarzutow.

    > sady ich nie pomijaja.

    A urzedy rozpatruja sprawy sumiennie i obiektywnie. Tak w ustawie napisali.

    > uzasadnienia na 10 inni na 3 strony. jeszcze nie spotkalem sie z kasacja
    > uwzglendniona na podstawie braku uwzglednienia zarzutow podniesionych
    przez
    > skarzacego.

    Caly czas wlasnie o tym mowie - i mowie o zasadnych zarzutach, bo za chwile
    znowu mi wyjedziesz z przykladem :)