    From: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyrok Trybunału - ostateczny?
    Date: Mon, 14 Oct 2002 21:41:18 +0000 (UTC)

    Witam!

    >Wiewióra <l...@p...onet.pl> napisał(a):
    >
    > Mam pytanie dotyczące wyroku TK w sprawie ustawy o ochronie praw
    > lokatorów,...... Media krzyczą, co to będzie od 1 grudnia z czynszami w
    > prywatnych kamienicach itp.
    > Jako administrator takiej kamienicy zadałam pytanie naszemu prawnikowi,
    > kiedy mam wysłać pisma o podwyżkach i jaki dać okres wypowiedzenia.
    > Usłyszałam dziś odpowiedź, iż wyrok TK musi być potwierdzony przez Sejm a to
    > jeszcze potrwa...???? Zaskoczyło mnie to i już nie wiem, czy media robią
    > szum czy też właściciel powinien zmienić prawnika.
> [...]

    Cóż, nie chciałbym się mądrzyć, ale z mojego punktu widzenia wątpliwe są
    kwalifikacje Twojego prawnika. Sejm mógł odrzucić orzeczenie Trybunału
    Konstytucyjnego większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy
    ustawowej liczby posłów, ale to prawo przysługiwało mu przez 2 lata od
    wejścia w życie Konstytucji, a dzisiaj mija pięciolecie jej obowiązywania.
    Obecnie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie
    obowiązującą i są ostateczne. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wchodzi w
    życie z dniem ogłoszenia, chyba że Trybunał określił inny termin utraty mocy
    obowiązującej aktu normatywnego.
    Orzeczenie Trybunału w sprawie niezgoności z Konstytucją niektórych przepisów
    ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie
    Kodeksu cywilnego zostało ogłoszone w dzienniku ustaw nr 168 z dnia 10
    października 2002 r. Przeglądałem ten wyrok i nie znalazłem tam wzmianki o
    odłożeniu w czasie wejścia w życie tego wyroku. Należy więc sądzić, że wyrok
    ten obowiązuje od 10 października 2002.
    Najnowsze dzienniki ustaw zawsze można znaleźć na serwerze Lexa
    (http://www.prawo.lex.pl/).

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl