  • 1. Data: 2014-03-24 10:56:50
    Temat: Wynajem mieszkania - umowa, na co uważać itp.
    Od: "Sawesk" <b...@w...pl>

    Czy macie dobry wzór umowy na najem mieszkania (mam mieszkanie do
    wynajęcia)?
    Na co uważać przy najmie? Jak się zabezpieczyć przed niesolidnością
    wynajmujących? Czy w umowie wpisać np. meble, albo zrobić zdjęcia i zapisać
    coś co się stanie gdy sprzęt zostanie zniszczony, wyniesiony itp.
    Wynajmującym dam chyba klucz do jednego zamka a drugi zamek zostawię tylko
    do swojej dyspozycji - tak na wypadek gdyby ktoś kombinował.
    Z góry dzięki za sensowne rady.

  • 2. Data: 2014-03-24 11:12:58
    Temat: Re: Wynajem mieszkania - umowa, na co uważać itp.
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 24 Mar 2014 10:56:50 +0100, Sawesk napisał(a):

    > Czy macie dobry wzór umowy na najem mieszkania (mam mieszkanie do
    > wynajęcia)?

    Nie

    > Na co uważać przy najmie?

    Na wszystko

    > Jak się zabezpieczyć przed niesolidnością
    > wynajmujących?

    Nie da się

    > Czy w umowie wpisać np. meble, albo zrobić zdjęcia i

    Oczywiście. I spis inwentarza.

    > zapisać coś co się stanie gdy sprzęt zostanie zniszczony, wyniesiony
    > itp.

    Zapisanie niewiele ci daje.

    > Wynajmującym dam chyba klucz do jednego zamka a drugi zamek
    > zostawię tylko do swojej dyspozycji - tak na wypadek gdyby ktoś
    > kombinował.

    Najemca ma pełne prawo wymienić zamki na własne.

  • 3. Data: 2014-03-24 12:49:39
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Sawesk <b...@w...pl> wrote:

    > Czy macie dobry wzór umowy na najem mieszkania (mam mieszkanie do
    > wynajęcia)?

    Pilnuj, żeby w umowie znalazł się zapis, że najemca ma dokąd iść, jakby
    przestał płacić - inaczej będziesz miał duży problem, żeby go wywalić.

    > Czy w umowie wpisać np. meble,

    W aneksie. Zdjęcia też warto zrobić, ale jak ja wynajmowałem (teraz już
    trzecie mieszkanie - jako najemca) to nikt nie robił zdjęć - jedynie te
    które były w ogłoszeniu, ale bez szczegółów. Był za to spis, z którego
    byłem rozliczony przy wyprowadzce, stan mieszkania też był sprawdzany.

    > albo zrobić zdjęcia i zapisać coś co się stanie gdy sprzęt zostanie
    > zniszczony, wyniesiony itp.

    Generalnie bierzesz kaucję, to Twoje zabezpieczenie.

    > Wynajmującym dam chyba klucz do jednego zamka a drugi zamek zostawię
    > tylko do swojej dyspozycji - tak na wypadek gdyby ktoś kombinował.

    Z zamkami nie jest tak prosto - nie możesz wchodzić, kiedy chcesz. Takie
    rzeczy lepiej załatwić umową niż zostawiając sobie klucze. Czy możesz
    zawrzeć zakaz zmiany zamków w umowie - tego nie wiem...

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 4. Data: 2014-03-24 12:50:25
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    jureq <j...@x...to.z.adresu.xop.pl> wrote:

    > Najemca ma pełne prawo wymienić zamki na własne.

    Nawet gdy w umowie jest napisane, że nie ma prawa, a jak wymieni, to ma
    dać jeden komplet kluczy właścicielowi? Taki zapis ma prawo znaleźć się
    w umowie? Pytam, bo możliwe że parę lat temu dałem się załadować :)

  • 5. Data: 2014-03-24 13:03:24
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Adam Wysocki napisa?(a):

    > Pilnuj, żeby w umowie znalazł się zapis, że najemca ma dokąd iść, jakby
    > przestał płacić - inaczej będziesz miał duży problem, żeby go wywalić.

    W praktyce jak to powinno wygladac?

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 6. Data: 2014-03-24 13:12:32
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 24.03.2014 13:03, januszek pisze:
    > Adam Wysocki napisa?(a):

    > W praktyce jak to powinno wygladac?
    >
    > j.

    Notarialnie. :)

    http://prawo.rp.pl/temat/455036.html

    MJ

  • 7. Data: 2014-03-24 13:21:31
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    januszek <j...@p...irc.pl> wrote:

    > W praktyce jak to powinno wygladac?

    Nie mam przed oczami tej umowy, będę musiał jej poszukać w domu, ale było
    coś o tym, że najemca oświadcza, że w razie nie wywiązania się z umowy ma
    możliwość przeprowadzenia się pod podany adres.

  • 8. Data: 2014-03-24 23:00:05
    Od: "Sawesk" <b...@w...pl>

    A ja się zastanawiam a gdyby robić wszystko "na chłopski rozum"?
    Oczywiście zgłosić umowę do US ale całą resztą się nie przejmować.
    Tzn. jak najemca nie płaci to mamy kaucję (1 mies.) prujemy drzwi i
    wchodzimy do środka. Zakładamy nowe drzwi, zamki i po sprawie.
    Sąsiedzi stoją za nami, mamy wszystkie komplety kluczy (łącznie z wejściem
    na klatkę), najemca nie ma jakiegoś prot. zdawczo odbiorczego co było w
    lokalu itp.
    To co było ew. w lokalu może stanowić zabezpieczenie zniszczeń albo
    zaległości.

    ps. Kiedyś oglądałem jak postępuje się w przypadku niesolidnego najemcy w
    Stanach.
    Otóż jak ktoś nie płacił, wchodziła ekipa podczas nieobecności najemcy,
    wyliczała straty i ..... do prac przystępował prawnik a potem komornik etc.
    Czemu w PL wszystko jest takie pokręcone? Prawo broni kombinatora a nie tego
    co np. płaci podatki z tyt. najmu. Czemu babcię za 2.99 ciągają po sądach a
    jakiś facet (chyba ze Szczecina) zrobił numer ala Amber Gold na 39 mln pln i
    ma wyrok = zwrot 5 mln.

  • 9. Data: 2014-03-24 23:19:10
    Od: "wromek" <wromek@...gmail.com>

    Użytkownik "Sawesk" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Wynajmującym dam chyba klucz do jednego zamka a drugi zamek zostawię tylko
    > do swojej dyspozycji - tak na wypadek gdyby ktoś kombinował.

    Na tak ogólnego posta mogę odpowiedzieć tylko tak:
    http://www.ceneo.pl/13386121#tab=click

    --
    pozdrawiam, wromek

  • 10. Data: 2014-03-25 11:40:35
    Od: Matt <m...@g...com>

    On Monday, March 24, 2014 11:00:05 PM UTC+1, Sawesk wrote:
> [...]
    > Tzn. jak najemca nie płaci to mamy kaucję (1 mies.) prujemy drzwi i
    > wchodzimy do środka. Zakładamy nowe drzwi, zamki i po sprawie.

    I za parę(naście) miesięcy mamy skazanie za naruszenie miru domowego.

    http://forumprawne.org/prawo-nieruchomosci-lokalowe-
    budowlane/296913-naruszenie-miru-domowego-przez-wlas
    ciciela.html

    Do tego grzecznie oddajemy najemcy koszty które poniósł w związku z tym, że nagle
    sobie musiał szukać lokalu - np. za hotel (a jeśli niegrzecznie, to komornik doliczy
    koszty).

    --
    Regards
    Matt