    From: przypadek <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wymeldowanie z mieszkania
    Date: Sun, 2 Nov 2008 02:29:17 -0800 (PST)

    On 1 Lis, 13:51, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Tak się zastanawiam - jak to ma się
    do:http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-
    1_2_117.html
    > +++
    > Art. 713
    > Bioršcy do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej.
    > [...]

    Ja uważam że to jest właśnie użyczenie. Wyobraźcie sobie, że
    wynajmujący nie oddają swojego mieszkania z dobrego serca i kalkulują
    czynsz tak, aby poza opłatami eksploatacyjnymi starczyło dla nich
    jeszcze na obiad w restauracji, a przynajmniej w barze mlecznym.

    > ---

    >   A bardziej chodziło o ochronę posiadania czy mozliwość wypowiedzenia
    > umowy? Bo z gołych przepisów mi wychodzi, że w odróżnieniu od umowy
    > najmu uzyczenie można wypowiedzieć, ale ochrony posiadania to nie
    > uchyla.

    Po pierwsze - zameldowanie nie ma nic do rzeczy.

    Po drugie - ochrona posiadania oczywiście obowiązuje, ale to ma
    zasadniczo znaczenie w momencie gdy zamieszkujący nie będzie chciał
    się wyprowadzić i nie ma znaczenia z jakim tytułem prawnym on tam
    mieszka albo mieszkał.

    >   Przy uporze korzystającego sprowadzałoby się to do możliwości
    > konwersji użyczenia w najem (po polsku: możliwości zażądania opłaty)
    > z oczywistym utknięciem na ochronie praw (już) lokatora.

    Nie. Najem jest dwustronnym oświadczeniem woli (w jednym konkretnym
    przypadku - nie tutaj - domniemanym z jednej strony) i nie może być ot
    tak uznany za istniejący przy oczywistej niezgodzie na zamieszkiwanie
    z jednej strony. Ustawodawca przewidział tę sytuację w ustawie o Ochr.
    praw Lok.:

    Art. 18.
    1. Osoby zajmujące lokal bez tytułu prawnego są obowiązane do dnia
    opróżnienia
    lokalu co miesiąc uiszczać odszkodowanie.
    2. Z zastrzeżeniem ust. 3, odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1,
    odpowiada wysokości
    czynszu, jaki właściciel mógłby otrzymać z tytułu najmu lokalu. Jeżeli
    odszkodowanie nie pokrywa poniesionych strat, właściciel może żądać od
    osoby,
    o której mowa w ust. 1, odszkodowania uzupełniającego.