    From: ogryzek <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wykupienie mieszkania komunalnego
    Date: Tue, 6 Apr 2004 21:17:32 +0200

    big mama napisalo:
    > Witam!
    > Jeżeli ktokolwiek mógłby nieco wprowadzić mnie w temat wykupu mieszkań
    > komunalnych byłabym bardzo wdzięczna bo w necie jakoś nie potrafię znaleźć
    > interesujących mnie odpowiedzi a za niedługo wybieram się do administracji
    > na pogadankę w/s wykupu i nie chciałabym być zupełną ignorantką w tym
    > temacie.

    ADM nie ma nic do gadania. Tam jedynie pobierasz i skladasz wniosek.
    Sprawa zajmie sie Wydzial Skarbu UM.

    > Oto co mnie frapuje:
    > Babcia męża mieszka w mieszkaniu komunalnym od ok 30lat. Mąż jest tam
    > zameldowany od 10 lat (jako opiekun-wtedy była taka możliwość-nie wiem czy
    > ma to dziś jakiekolwiek znaczenie). Jakie mamy szanse na to mieszkanie po
    > ewentualnej śmierci babci?

    W Gdansku nie mielibyscie zadnych - zmienil sie "regulamin wynajmu lokali
    mieszkalnych i socjalnych wchodzšcych w skład zasobu mieszkaniowego Gminy
    Miasta Gdansk" i nie przewiduja mieszkania "za opieke":
    "§ 23.4 W przypadkach okreœlonych w pkt. 2 i 3 umowa najmu może być zawarta ze
    współnajemcš lub osobš uprawnionš do zamieszkania z wyłšczeniem osób sprawujšcych
    opiekę nad najemcš na podstawie umowy o jej sprawowanie zawartej przed dniem wejœcia
    w życie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych."

    > Ja tam babci życzę i 200 lat bo to fajna kobietka
    > ale być może powinniśmy się zastanowić już teraz co robić. Czy będziemy
    > mogli mieszkać tam bez przeszkód po jej śmierci? Czy może lepiej byłoby
    > wykupić mieszkanie ze zniżką 70% która przysługuje babci?

    Jesli mieszkanie jest dobrze polozone, sasiedzi OK, a budynek nie wymaga
    natychmiastowego, generalnego remontu to jak najbardziej.
    Sami musicie ocenic.
    Na ogol cena jest smiesznie niska, nawet uwzgledniajac konieczny remont.
    Problemem moze byc dzialka - od ceny gruntu nie ma znizki.
    W pieciopietrowej kamienicy to bez znaczenia - udzial bedzie wynosil
    np. 20 zl/m2 mieszkania. Ale w malych domkach moze to byc 500 zł/m2
    mieszkania.
    Dowiedz sie, czy w Waszym miescie przewiduja sprzedaz na raty, bo
    w Gdansku daja kredyt do 10 lat na 1,5% rocznie, splata raz w roku.

    > Ale co potem? Są inni spadkobiercy i być może trzeba by było ich spłacać?
    > Jak rozwiązać z głową ten problem?

    Nie ma spadku - nie ma spadkobiercow :)
    Babcia wykupuje i robi darowizne na wnuka (w tym wypadku nie musi zwracac
    miastu uzyskanej bonifikaty) na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych.

    .