    From: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wrobiona w cudzy kredyt - prosze o pomoc
    Date: Sun, 11 May 2003 19:37:18 +0200

    Użytkownik "Emaire" <e...@N...gazeta.pl> napisał
    ....ale w papierach od komornika jest wyrok sadu dotyczacy mnie. (...)Czy w
    ogole *mozna* wydac wyrok tak zaocznie?

    Odpowiedź :
    Prawo Bankowe :
    Art. 97. 1. Bankowy tytuł egzekucyjny może być podstawą egzekucji
    prowadzonej według przepisów Kodeksu postępowania cywilnego po nadaniu mu
    przez sąd klauzuli wykonalności wyłącznie przeciwko osobie, która
    bezpośrednio z bankiem dokonywała czynności bankowej albo jest dłużnikiem
    banku z tytułu zabezpieczenia wierzytelności banku wynikającej z czynności
    bankowej i złożyła pisemne oświadczenie o poddaniu się egzekucji oraz gdy
    roszczenie objęte tytułem wynika bezpośrednio z tej czynności bankowej lub
    jej zabezpieczenia.
    2. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno określać kwotę, do której
    dłużnik poddaje się egzekucji, wraz z ostatecznym terminem, do którego bank
    może wystawić bankowy tytuł egzekucyjny. Dłużnik może się również poddać
    egzekucji wydania rzeczy, w przypadku gdy ustanowiono zastaw rejestrowy lub
    dokonano przeniesienia własności w celu zabezpieczenia roszczenia.
    3. Wniosek banku o nadanie klauzuli wykonalności, o której mowa w ust. 1,
    sąd rozpoznaje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia
    jego złożenia.

    Art. 98. 1. Bankowy tytuł egzekucyjny może być także podstawą egzekucji
    przeciwko osobie trzeciej, gdy osoba ta przejmie dług wynikający z czynności
    bankowej, o której mowa w Art. 97 ust. 1.
    2. Jeżeli po dokonaniu czynności bankowej, o której mowa w Art. 97 ust. 1,
    obowiązek spełnienia świadczenia przeszedł na inne osoby w wyniku
    spadkobrania lub przekształcenia osoby prawnej albo gdy zachodzi potrzeba
    egzekucji z majątku wspólnego małżonków, podstawą egzekucji może być tytuł
    wykonawczy oparty na bankowym tytule egzekucyjnym zaopatrzonym w sądową
    klauzulę wykonalności nadaną przez sąd przeciwko tym osobom.

    Jak więc widzisz, to nie żaden "zaoczny wyrok", tylko formalne nadanie
    klauzuli wykonalności tytułu wykonawczego (załatwia się to w sądzie
    praktycznie w ciągu kilku godzin).

    ............Zwlaszcza, ze przez pare miesiecy dawalam sobie sciagac te kwote
    (naiwna), ..........

    Odpowiedź :
    Zaraz, nie tak szybko. "Ściągać" z czego ? Z wynagrodzenia za pracę ? Na
    jakiej podstawie Twój pracodawca wykonał egzekucję ? Jakie otrzymał
    dokumenty ? Byłaś u głównego księgowego Twojego pracodawcy ? Prosiłaś o
    pokazanie dokumentu stanowiącego podstawę "ściągania" ? Jeśli "przez parę
    miesięcy" dawałaś sobie "ściągać tę kwotę" oznacza, że już przy pierwszym
    potrąceniu wiedziałaś o co chodzi i wszystko było dobrze, dopóki oddawano Ci
    pieniążki. Wybacz, ale przy Twoich dość zawiłych i karkołomnych
    wypowiedziach nasuwa się pytanie : Czy aby o sprawie dowiedziałaś się
    dopiero przy pierwszym potrąceniu ? Jeżeli moje wątpliwości są słuszne, to
    istotny jest czas, kiedy o owej kombinacji kredytowej dowiedziałaś się.

    ... natomiast to chyba nie bylo zalatwiane bezposrednio w banku, tylko
    wlasnie przez jakiegos posrednika w braniu kredytow. Niewykluczone, ze to
    byla jakas znajoma osoba. Ale tu zgaduje, bo nie znam szczegolow, trudno je
    wydostac :-( .......Zdaje sie, ze rowniez wystepowala do tego banku (jako
    ja) o rozlozenie na raty/umorzenie czesci kredytu. Znowu trudno mi wydostac
    szczegoly.

    Odpowiedź :

    I tak powoli, powoli, coraz więcej szczegółów ..... Ale kolejna osoba w
    banku (też znajoma ?) przy ubieganiu się o zmianę warunków spłaty kredytu
    też pomyliła matkę z córką ?

    Tzn.? Powaznie pytam, jestem ciekawa, co masz na mysli. Wszystko to jest dla
    mnie bardzo zagadkowe, to giniecie poczty, zaoczny kredyt, zaoczny wyrok.
    Odpowiedź :
    Mam na myśli takie powiedzonko "chciałabym, ale wstydzę się". Dziewczyno !
    To nie przesłuchanie w prokuraturze. Tutaj nikt od Ciebie nie będzie na siłę
    wydobywał szczegółów. Tym bardziej metodą wykazywania wzajemnych
    sprzeczności w Twoich "zeznaniach".

    Moze to jest w ogole jakis przekret, ktorego nie jestem swiadoma.

    Odpowiedź :
    "Przekręt" - z pewnością. Co do "świadomości" - zdecyduj się, kogo chcesz
    "kryć" : siebie, matkę, czy znajomego agenta banku. Wszystkich i jeszcze nie
    spłacać kredytu - niestety nie da się.
    W tytule Twojego postu czytam "Proszę o pomoc". Warunkiem otrzymania
    rzetelnej pomocy jest, abyś powiedziała CAŁĄ prawdę, a nie jej fragmenty,
    które sama uważasz za wygodne. Poprzednio zaproponowałem Ci wizytę w banku -
    jako najprostszą drogę wybrnięcia z kłopotów. Równie skuteczna mogła być
    proponowana przez innych wizyta w policji lub prokuraturze. Rozumiem, że te
    propozycje Ciebie nie satysfakcjonują. Zalecam zatem SZCZERĄ rozmowę z
    adwokatem . Jeśli rozmowa będzie miała inny charakter - darmo wydasz
    pieniądze.

    Z mojej strony koniec.
    AR
    Ps. Kredyt (jak czytałem nie mniejszy niż kilkanaście tysięcy pln) zapewne
    był przyznany bez poręczycieli i zabezpieczeń ? Weksla in blanco z klauzulą
    "bez protestu" też pewnie nie było ? Ciekawy bank.