    From: Galathea <g...@n...poczcie.w.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wojsko - prosze o rade.
    Date: Sat, 10 Sep 2005 13:12:08 +0100
    Sender: g...@n...poczcie.w.onet.pl

    10.09.2005 # 10:09:09, Nowik napisał:

    > No nie wiem czy nic...

    Jeśli jesteś na liście to wówczas nic ;) (a nie jesteś z tego co piszesz)

    > Moge sie szybko zapisac na zaoczne, ale nie wiem
    > czy to wystarczy - bede na liscie studentow, bede mial legitymacje,
    > dostane zaswiadczeie, lecz na nim bedzie info ze wlasnie rozpoczalem
    > nauke.

    Więc zrób to - to musi wystarczyć.

    > Ma 25 lat dopiero rozpoczyna, bral juz odroczke na dokonczenie
    > nauki -

    > wiem ze studia chronia do jakiegos tam wieku,

    Niby tak - studium policealne do 22 roku życia - studia - 27 lat, ale
    art. 46 punkt 3 ustawy o obronie RP mówi o tym, że w wieku 28 lat przenoszą
    do rezerwy.

    > chyba dodatkowo to oni maja prawo do oszacowania czy delikwent ma
    > szanse na ukonczenie tych studiow,

    Jeśli jesteś na liście studentów, to nie mogą Cię wziąc.

    > a jesli nie to nawet jak by byl studentem to go moga zgarnac (tak slyszalem).

    Nie zgodzę się - jeśli jesteś na liście studentów - art 39. pkt 4 Ustawy
    o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.

    > No i tu problem gdyz zapis na studia rowna sie wydaniu
    > kupy kasy na co mnie tak latwo nie stac - musze pozyczyc od znajomych, a
    > teraz nie mam 100% pewnosci, ze mnie te "wykupione" zaswiadczenie bedzie
    > chronic przed wojskiem, bo ostatnie pismo od WKU to nie bylo "prosze
    > dostarczyc zaswiadczenie o kontynuowaniu nauki" (cos takiego zawsze
    > przychodzilo) tylko "prosze sie stawic do odbycia zas. sluzby wojskowej."

    Zbyt wiele pisania ;) jak dla mnie, więc polecam lekturę
    http://lex.sztab.org/ustawa-obronaRP.htm

    Polecam art. 46 ("Poborowych niepowołanych do zasadniczej służby wojskowej
    do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego, w którym ukończyli dwadzieścia
    cztery lata życia, wojskowy komendant uzupełnień przenosi do rezerwy.").
    I zwracam uwagę na punkt 3 "Poborowych, o których mowa w ust. 2,
    niepowołanych do zasadniczej służby wojskowej przenosi się do rezerwy z
    dniem 31 grudnia roku kalendarzowego, w którym ukończyli dwadzieścia osiem
    lat życia.".

    Jednak od tego są wyjątki (patrz odpowiednie podpunkty), więc sprawdź, czy
    się kwalifikujesz i czy czasem od tamtej pory nie było jakichś zmian w
    ustawie, bo mogłem coś przegapić.

    Generalnie - najlepszym rozwiązaniem jest niezwłoczne znalezienie się na
    studiach zaocznych, jednak z tym trzeba uważać, bo dziekanaty lubią zwlekać
    z powiadamianiem WKU i wydawaniem zaświadczeń (mnie to dotknęło - również
    na ostatnią chwilę załatwiałem wszystkie papierki - na szczęście komendant
    był wyrozumiały ;)). Dowiedz się więc, czy i kiedy możesz dostać potrzebne
    dokumenty. WKU jest świadome problemów, jakie mogą wyniknąć, gdyby okazało
    się, że jesteś na liście studentów (tak mi powiedzieli kiedyś), więc można
    im to stanowczo zakomunikować. Ja na początku "broniłem się" zaświadczeniem
    o złożeniu dokumentów na studia i informacją, że są to studia zaoczne, więc
    na pewno się dostanę. To ich trochę zniechęciło od straszenia grzywnami,
    wręczaniem biletów itp.
    --
    pozdrawiam