  • Data: 2004-01-05 16:25:20
    Temat: Re: Wlasciciel parkingu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Kałużny" <tomaszka@QWA_NIE_SPAMUJ.selen.lt> napisał w
    wiadomości news:btbm1v$hls$1@inews.gazeta.pl...

    > A jesli to nie jest droga publiczna tylko droga wewnetrzna?

    Prawo o Ruchu Drogowym: Art. 8. 1. Drogi nie zaliczone do żadnej kategorii
    dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych,
    dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych
    przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, place przed dworcami
    kolejowymi, autobusowymi i portami są drogami wewnętrznymi.
    2. Budowa, utrzymanie, zarządzanie i oznakowanie dróg wewnętrznych należy
    do zarządcy terenu.
    3. Finansowanie zadań, o których mowa w ust. 2, należy do zarządcy terenu.
    4. Budowa, utrzymanie i oznakowanie skrzyżowań dróg wewnętrznych z drogami
    publicznymi oraz urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu związanych z
    funkcjonowaniem skrzyżowań należy do zarządu drogi publicznej.

    A zatem droga wewnętrzna to nie jest droga publiczna. Sprawę uprawnień
    Straży Gminnej normuje USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach
    gminnych. Do zadań straży należy w szczególności: ochrona spokoju i
    porządku w miejscach publicznych, czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu
    drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym. Ustawa
    zatem odsyła w zakresie uprawnień do kontroli ruchu drogowego do USTAWY z
    dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Przejrzałem tę ustawę i
    nie znalazłem żadnych ograniczeń w odniesieniu do straży gminnych
    (miejskich), tak więc sądzę, że będą ich dotyczyć te same ograniczenia co
    policji, o ile nie maja oni jakiś wewnętrznych zarządzeń w tym zakresie.
    Te wewnętrzne zarządzenia mogą nie być znane ogółowi, dokąd nie poszerzają
    zakresu uprawnień, a zawężają. A zatem w szczególności mogą sprawować
    kontrolę porządku i ruchu drogowego niezależnie od właściciela drogi, w
    szczególności na drogach wewnętrznych. W tym zakresie mają prawo, a nawet
    obowiązek czuwać nad przestrzeganiem tam ustawionych przez administratora
    drogi znaków drogowych.

    Moim zdaniem, jak już pisałem poprzednio, ograniczeniem jest ogrodzenie
    danego terenu, albowiem na prywatny teren ogrodzony bez wezwania osoby
    uprawnionej tylko i wyłącznie w celu sprawowania jakiejś tam kontroli
    pojazdów prawa wchodzić raczej nie mają. Choć ukaranie samochodu stojącego
    na zakazie niekoniecznie musi się wiązać z chodzeniem na teren, bo
    przecież można to stwierdzić patrząc przez płot. Ale była by to moim
    zdaniem przesada i nadgorliwość.

    Z praktyki wiem, że w mojej miejscowości Straż Miejska kontroluje
    prawidłowość parkowania na drogach wewnętrznych spółdzielni mieszkaniowej
    i za parkowanie w miejscu niewyznaczonym (bo to również oznakowane jest
    jako strefa zamieszkania) nakłada mandaty.