    From: Liwiusz <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Weksel in blanco a przedawnienie roszczenia
    Date: Tue, 17 Jul 2007 09:40:11 +0200

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > IMVHO:
    > * Można indosować in blanco
    >
    > Przepis:
    >
    > Art. 14. Indos przenosi wszystkie prawa z wekslu.
    >
    > Jeżeli indos jest in blanco, posiadacz wekslu może:
    >
    > 1. wypełnić indos nazwiskiem własnem lub innej osoby;
    > 2. indosować weksel dalej in blanco lub na innš osobę;
    > 3. przenie?ć weksel na innš osobę bez wypełnienia indosu
    > in blanco i bez indosowania.
    >

    > * ale nie zwalnia to z rozważenia przepisu:
    >

    > Art. 10. Jeżeli weksel, niezupełny w chwili wystawienia, uzupełniony
> [...]

    Wysoki sądzie, nie było żadnej umowy wekslowej. Pozwany pożyczył od
    nas, firmy windykacyjnej Krzak i spółka pewną sumę pieniędzy i wystawił
    nam weksel, wpisując nas jako remitenta. Oczywiście o żadnym indosie nie
    może być mowy, skoro weksel jest nadal w naszym posiadaniu i jesteśmy
    jego remitentem. Ponieważ ciężar udowodnienia faktu spoczywa na tym, kto
    wywodzi z tego dowodu skutki prawne, to pozwany powinien przedstawić
    dowód niezgodnego z umową wypełnienia weksla. Ponieważ jednak w
    zarzutach do nakazu zapłaty pozwany nie przedstawił tej umowy, należy
    uznać że jej nie było, co jest zgodne ze stanem faktycznym.

    Z tego względu, że jesteśmy w posiadaniu wypełnionego weksla, w
    którym pozwany zobowiązuje się do zapłaty nam 10 000zł i jednocześnie
    pozwany nie przedstawił dowodów na to, że weksel został wypełniony
    niezgodnie z umową, proszę o utrzymanie nakazu zapłaty w mocy.

    Teoretycznie firma windykacyjna powinna wygrać. Przypominam, że
    zgodnie z tym, co pisał Zenon, jest ona remitentem. Nawet posiadanie
    przez Zenona umowy wekslowej, podpisanej z innym podmiotem, nie powinno
    skutkować nieważnością tego weksla. Dotyczy on bowiem innego wierzyciela.

    Odnośnie Twoich pytań:
    indosować można zarówno weksel in blanco, jak i wypełniony. Uważa się,
    że indosowanie weksla uzupełnionego jest bezpieczniejsze dla nowego
    nabywcy, ponieważ łatwiej obroni się przed sądem że działał w dobrej
    wierze. Na równi jednak z indosem weksla zupełnego powinno być
    traktowane indosowanie weksla in blanco wraz z informacją od zbywcy w
    jakim zakresie można weksel wypełnić.

    Natomiast przyjęcie weksla in blanco i nie zorientowanie się według
    jakich zasad można go wypełnić, może być uznane za rażące niedbalstwo.
    Oczywiście jeśli w zarzutach do nakazu zapłaty pozwany udowodni, że
    takie ustalenia były i powód je przekroczył.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz