  • Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: Ważno?ć umowy z błędami
    Date: 7 Aug 2010 21:10:07 +0200

    On 2010-08-07, Paweł <p...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > I właśnie o tą odpowiedź mi chodziło. Z drugiej strony cały czas nie
    > mogę zrozumieć, jak umowa, która w jednym z punktów wprowadza
    > usługodawcę w błąd (a więc usługobiorca podpisem potwierdził
    > nieprawdę) może być częściowo ważna.

    Ja myślę, że mógłbyś poczytać sobie kodeks cywilny, przydałoby Ci się:

    ----
    Art. 58. §1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście
    ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek,
    w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności
    prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.

    § 2. Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia
    społecznego.

    § 3. Jeżeli nieważnością jest dotknięta tylko część czynności prawnej,
    czynność pozostaje w mocy co do pozostałych części, chyba że z okoliczności
    wynika, iż bez postanowień dotkniętych nieważnością czynność nie zostałaby
    dokonana.
    ---

    > Jesteś przekonany, że poza UE jest to zupełnie obojętne?

    Ale mówimy o usługach?
    Znam dwa przypadki postępowania z VAT w przypadku transakcji zagranicznych,
    ale żaden z nich IMHO nie narusza neutralności tego podatku. Albo ten VAT
    naliczasz tak jak normalnie, albo masz eksport nie podlegający pod VAT.
    "Exportowane" do UE usługi zresztą też podpadają pod nie podlegające
    lokalnemu VATowi, poza wyjątkami utrzymanymi jeszcze przez chyba kilka
    lat.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl