    From: "Konrad vel Legislator" <g...@n...e-wro.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wada fabryczna baterii i zalanie mieszkania :(
    Date: Sat, 6 Mar 2004 10:43:08 +0100

    > ja też - tylko co z tego - kwestią dalej pozostaje mozliwość istnienia aktu
    > wykonawczego precyzującego produkt niebezpieczny - tylko ja go nie moge
    > znaleźć

    wcale nie musi istniec akt wykonawczy, ktoryby precyzowal pojecie
    produktu niebezpiecznego. bo na czym mialoby to polegac? jak chcialbys
    zastapic definicje z art. 449(1) par. 3 ? inaczej: w takim razie po co
    bylaby definicja z powyzszego art. ? uwazam, ze ta definicja jest
    wystarczajaca i mozliwe jest jej doprecyzowanie przez doktryne,
    orzecznictwo - zarowno polskie jak i panstw czlonkowskich UE.
    Nalezy tez spojrzec do uzasadnienia dyrektywy UE, z ktorej
    przeciez wywodzi sie ta regulacja.

    > nadużyciem w przypadku braku znajomości wewnętrznych regulacji UOKiK i PIH -
    > one to dokonują kontroli ;

    po co mieszasz w kto UOKiK i PIH ? ten przepis dotyczy odpowiedzialnosci
    cywilnej i ja - jako poszkodowany - po prostu pozwalbym producenta na
    podstawie tej regulacji i wcale nie jest mi potrzebna dzialalnosc UOKiK itp.
    sad zbadal czy szkoda powstala na skutek normalnego uzycia danego
    produktu i juz...

    > dalej twierdzę że w normalnym uzyciu noża moge sobie zrobić krzywdę, na
    > opakowaniu nie mam informacji o bezpiecznym spobie uzytkowania produktu i
    > jesli w czasie normalnego użytkowania produktu potne sobie ręke trzymającą
    > marchewkę to co, mam szansę na _skuteczne_ dochodzenie swoich praw
    > wynikających z KC?

    "Niebezpieczny jest produkt nie zapewniajacy bezpieczenstwa jakiego mozna
    oczekiwac, uwzgledniajac normalne uzycie produktu." - przeciez uwzgledniono
    taka sytuacje. Jezeli przy normalnym uzyciu noza (krojeniu) pocialbys
    sie, to niebylo by to spowodowane niebezpieczenstwem produktu (nie powinnismy
    utozsamiac produktu niebezpiecznego z jego postrzeganiem jako
    niebezpieczny, czyli noz, miecz, itp. chodzi praktycznie o kazdy produkt,
    ktory moze - w wyjatkowych okolicznosciach - okazac sie niebezpieczny i
    wyrzadzic szkode) lecz twoim niedbalstwem i nic wiecej. W tym
    wypadku noz zapewnil bezpieczenstwo jakie mozna od niego oczekiwac
    przy jego normalnym uzyciu. Jezeli jednak np. ostrze wypadloby z rekojesci,
    a uzywales go normalnie, nie waliles nim o sciane itp, i tak niefortunnie
    upadlo,
    ze wbilo ci sie w noge, to juz bylaby inna sprawa. Mogles oczekiwac,
    ze noz bedzie sprawny i laczenie ostrza z rekojescia bedzie wystarczajaco
    mocne etc. W takim przypadku stosujemy te regulacje.

    a jak ktoś mnie zaatakuje i zrani nożem - nie kuchennym -
    > repliką a nawet i oryginałem wojskowego noża - przecież to są narzedzia
    > których przeznaczeniem jest zabijanie wroga - i są przesłanki żeby uznać to
    > za produkt niebezpieczny według KC bo zagraża on _komukolwiek_ bo jest
    > narzedziem _walki_ ;

    w tym wypadku odpowiedzialnosc producenta jako odp. na zasadzie ryzyka
    jest wylaczona - szkoda jest spowodowana wylacznym dzialaniem os. 3
    ...prosze o lekture calego tego tytulu i ogolna znajomosc zasad
    odp. delitkowej

    > o takie rzeczy mi chodzi - o definicję produktu niebezpiecznego i akty
    > wykonawcze lub wewnetrzne regulacjie wymienionych urzędów - które być może
    > mają delegację do stwarzania takich aktów prawnych w ustawie o konkretnych
    > urzedach (PIH i UOKiK)

    niestety nie maja. dla upewnienia sie przeczytaj dyrektywe UE i pewnie
    okaze sie, ze nic tam takiego nie ma. regulacja jest hmm... "samowystarczalna".
    ...i wierz w sady, a nie definicje urzedasow, ktore zawsze czegos nie obejma
    i sie okaze, ze ktos rzeczywisie poszkodowany nie otrzyma odszkodowania
    w tym trybie, bo definicja okazala sie zbyt krotka. raczej trzeba nam
    dobrych i myslacych sedziow, ktorzy nie boja sie interpretowac prawa i wychodzic
    czasem poza literalne brzmienie niz ton ustaw z definicjami.

    ...dobra ide na sniadanie. sam nie wiem czemu sie tak rozpisalem
    pa pa
    pozdrawiam
    konrad