    From: Michal Bien <m...@u...uw.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.comp.pecet
    Subject: Re: Używany Windows OEM a legalność
    Date: Sat, 19 Nov 2005 22:49:16 +0100

    Darek <d...@y...com> wrote:

    > Chciałbym kupić używanego Windows NT 4.0 OEM na Allegro,

    Tylko czytaj dokladnie opis i 2x sie upewnij. Wiekszosc sprzedawcow
    niezle kreci i to nie sa pelne OEMy.

    > czy musze mieć na niego fakturę z myszką

    LOL, ten zakup z myszka to byl przyklad. Mozesz z dowolnym
    urzadzeniem lub calym komputerem z jakim pierwotnie ten windows byl kupiny.
    Moze to byc dysk twardy, pamiec itp - wymog odsprzedazy z calym systemem
    komputerowym nawet jesli kupilo sie tylko z elementem MS wprowadzil dopiero
    od WinXP SP1, inna sprawa ze naciagajac przy tym IMHO przepisy
    konsumenckie, ale jak na razie nie ma na ten temat zadnego orzeczenia wiec
    trzeba sie tego trzymac albo uzywac lepszych systemow operacyjnych.

    > W Polsce istnieje obowiązek trzymania papierów przez 5 lat,

    Ale dotyczy _DOKUMENTACJI PODATKOWEJ_, a nie dokumentowania
    pismem/faktura kazdej umowy cywilnoprawnej, w szczegolnosci na 50 zl, bo
    obecnie mniej wiecej taka jest wartosc winNT 4.0 oraz Win95 OSR2 - MS juz
    od dawna ich nie suportuje i malo co pod tymi systemami dziala.
    Faktury mozesz wcale nie brac a umowy sprzedazy nie sporzadzac na pismie.
    To ze jest wymagana to zabobon wygodny dla producentow oprogramowania.
    Zreszta nawet MS stoi na stanowisku ze wymagane sa tylko 2 skladniki
    z zestawu: dowod zakupu, plyta instalacyjna, dokumentacja/naklejka
    (mowie o zestawach dla uzytkownika domowego a nie np: MOLPach).
    Zreszta prosty przyklad: biedawno do Chipa byla dolaczona Wersja 60 dniowa
    MS Office z indywidualnym kodem rejestracyjnym. Konia z rzedem kto
    sporzadzil przy kupnie pisemna umowe lub wzial fakture VAT. Wiekszosc ludzi
    nie ma nawet paragonu, bo sie zawieruszyl. A ze to kosztuje grosze i jest
    ograniczone czasowo nie znaczy ze stosuja sie do tego oprogramowania inne
    przepisy. To samo dotyczy freeware czy shareware. Tak wiec nie jest tak, ze
    jak cos dla Kalego dobrze to jest dobre, jak zle to zle.

    > więc w razie czego mogę powiedzieć że faktury już nie mam

    Powiedzec jak najbardzej mozesz. Tylko nie kobinuj z powodami, bo
    mozesz miec problemy nie z brakiem faktury, a ze skladaniem falszywych
    zeznan/utrudnianiem pracy wymiarowi sprawiedliwosci itp.

    > - przejdzie takie coś ? Czy faktura to konieczny składnik "legalności"
    > kupionego Windowsa OEM?

    jw - nie. Inaczej mielibysmy ciekawy przyklad na rozszerzenie zasady
    numerus clausus papierow wartosciowych "faktura VAT inkorporujaca prawo".

    > A jak mam oryginalnego Windowsa OEM bez FV z myszką

    Jeszcze raz - istotna przy OEMach jest nie faktura lecz ta
    przyslowiowa myszka.

    > (czyli używam niezgodnie z licencją) to co wtedy - policja to traktuje
    > jako pirata ??

    Teoretycznie 2-3 krotnosc wynagrodzenia podmiotu uprawnionego. Tylko
    jak przy winNT 4.0 go liczyc nie za bardzo wiem. Producent pewnie chcialby
    by zgodnie z ostatnia cena wystepujaca przy oficjalnej sprzedazy, co jest
    IMHO razaco niesprawiedliwe przy systemie wartym rynkowo 50 zl. Bo nikt
    normalny nie bedzie prowadzil postepowania karnego w sprawie w przypadku
    nie dochowania do konca warunkow licencji - od tego jest postepowanie
    cywilne. A inna sprawa ze w przypadku OEMow bardzo przydaloby sie
    rozwiazanie analogiczne do tego jakie funkcjonuje w Niemczech po wyroku w
    sprawie OEMow Siemensa i MS - czyli dodatkowe restrykcje oprogramowania OEM
    dotycza wylacznie pierwotnego wprowadzenia do obrotu przez dystrybutora
    OEM, dalsze cesje praw nie musza byc natomiast polaczone z wydaniem
    sprzetu.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl