    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 10 Jan 2014 23:17:33 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Ustawa izolująca najgroźniejszych przestępców

    On Fri, 10 Jan 2014, Pawel O'Pajak wrote:

    > Niech mi to ktos wytlumaczy: za PRL dostali kare smierci, albo dozywocie. OK.
    > Przychodza rozne pieknoduchy i uchwalaja, ze KS nie bedzie, dozywocie -> 25
    > lat. OK, tylko ze to nie dotyczy (tylko) wlasnie skazywanych, ale tez tych
    > skazanych wczesniej. I tu jakims cudem nikt sie nie czepia, ze prawo dziala
    > wstecz.

    Dlatego, że *już był* przepis stanowiący że można obniżyć karę oraz że
    jeśli nowy przepis jest łagodniejszy dla sprawcy to stosuje się nowy
    przepis.
    Ten przepis (o łagodzeniu kary) nie działał więc wstecz.
    Każdy sprawca i każdy skazany wiedział (no, w ramach fikcji prawnej)
    że jeśli zostanie skazany a prawo się zmieni na jego korzyść, to
    jego wyrok zostanie zmniejszony.
    I państwo to też wiedziało.

    > Dzialanie prawa wstecz jest be tylko wtedy, jak de facto przywraca
    > pierwotna kare?

    Bo nie ma przepisu pozwalającego "przywracać" karę raz uchyloną.

    Można popełnić np. błąd w ocenie sprawstwa i być może da się
    taki przypadek odkręcić, ale on "tematycznych" przestępców
    nie dotyczy: wszyscy cały czas wiedzieli, że oni są sprawcami.

    pzdr, Gotfryd