    From: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ustawa izolująca najgroźniejszych przestępców
    Date: Fri, 10 Jan 2014 11:52:52 +0100

    Powitanko,

    > Co do dalszej części pytania: tak, karę można obniżyć, natomiast
    > podwyższyć w trakcie wykonywania, albo dowalić jeszcze jedną za to samo
    > przestępstwo już nie. Zastanów się dlaczego.

    No wlasnie tego nie rozumiem w kontekscie dzialania prawa wstecz (i
    tylko w tym). Zgadzam sie i rozumiem, ze nie mozna dowalic wyzszej kary
    ot tak w trakcie jej trwania, nie powinno sie tez sadzic za to samo, ale
    tu mamy inne zagadnienie. Uchwalaja np., ze nie ma od dzis kary smierci.
    OK, od DZIS nie mozna takiej kary zasadzic, ale ci goscie zostali
    prawomocnie skazani przed "dzis". Jesli zmieniamy prawo od dzis, to bez
    wzgledu na to, czy je lagodzimy, czy zaostrzamy, jesli zmienia ono
    wczesniejsze prawomocne wyroki, to jest dzialaniem prawa wstecz. Tyle i
    tylko tyle. Nie pisze tutaj o konkretnym, specyficznym polskim
    przypadku, tylko w sensie czystej logiki.
    Z innej beczki i tu juz bardziej konkretnie: Na jednej z warszawskich
    ulic przez dlugie lata bylo ograniczenie do 50km/h. Jako, ze trasa
    bezkolizyjna, szeroka i wygodna, to nikt tego nie przestrzegal.
    Oczywiscie bylo to ulubione miejsce "suszenia" w trosce o bezpieczenstwo
    (a jakzeby inaczej). Pewnego pieknego dnia przeblysk geniuszu nakazal
    podwyzszyc limit do chyba 70, czy 80km/h. Poza znakami nie zmienilo sie
    absolutnie nic. Gdybym przy obowiazywaniu "50" dostal mandat za
    przekroczenie o 30, to teraz powinienem byl dostac zwrot z odsetkami,
    czyz nie?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa