    From: "HaNkA ReDhUnTeR" <h.redhunter@[BEZ TEGO)poczta.fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Usmiercenie psa
    Date: Wed, 31 May 2006 12:49:34 +0200

    wiadomości news:e5jaqj$erk$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Co innego mieć w obejściu psa, który normalnie srtóżuje a co innego
    > bestię, która z zaskoczenia rzuca się na przechodzących ludzi (no, na
    > szczęście po drodze jest siatka) i bez powodu ujada.

    Nie bez powodu. Ujada na ludzi zblizajacych sie do terenu posesji. Błędem
    ludzi jest uwazanie, ze pies mysli takim samymi kategoriami jak człowiek.
    Otoz pies, nie zdaje sobie sprawy, ze siatka/płot jest jakąś granicą bo nie
    jest to naturalna granica w psim/wilczym mniemaniu. Siatka ogranicza PSA
    przed obroną terytorium, nie stanowi jednak granicy samego terytorium.
    Jesli ktos stoi tuz przy siatce to owa odleglosc do granicy psiego
    terytorium jest liczona w centymetrach - pies nie ma mozliwosci tego
    rozróznc. Pies to pies. Szczekanie jest sygnałem ostrzegawczym, próbą
    odstraszenia obcego, próba powiadomienia reszty "stada" o potencjalnym
    niebezpieczenstwie. Pies nie kieruje sie ludzkim pojmowaniem dobra/zla ale
    instynktem i warto o tym pamietac.

    Swoja droga, wierz mi, ze z dwojga zlego wolałbys psa, który zaznacza swoja
    obecnosc przy siatce, niz wejsc na posesje w przekonaniu, ze nie ma tam
    zadnego psa i stanac oko w oko z psim strózem. A bywaja takie psy, ktore
    wola wpuscic na swoj teren i dopiero sie ujawic:-)

    > Analogia z innej grządki

    Analogia nie za trafna bo mówisz o urządzeniu, które jest w pełni sterowalne
    przez Ciebie. Pies jak pisalam kieruje sie instynktem. Zwlaszcza pies
    ustawiony w funkcji stróza. Polecam książkę o etologii zatytułowana
    "instynkt...?"

    HaNkA