  • 1. Data: 2002-11-12 21:59:26
    Temat: Uprawnienia strazy miejskiej
    Od: "sly" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Nowe rozporzadzenie ministra spraw wewnetrznych i administracji (Dz.U.nr 174
    z 18.10., poz 1431) daje bardzo duze uprawnienia straznikom straży gminnych
    w zakresie nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, co pokazuje tabela
    pod tytulem: "wysokosc grzywien za poszczegolne rodzaje wykroczen przeciwko
    bezpieczenstwu i porzadkowi w komunikacji, nakladanych w drodze mandatu
    karnego",Dziwi mnie dlaczego ustawodawca dal takie uprawnienia sluzbie, w
    ktorej wiekszosc funkcjonarjuszy nie jest przygotowana do pracy stricte
    policyjnej, ale nie oto mi chodzi. Nie znalazlem nigdzie zapisu w jakich
    okolicznosciach straznik moze zatrzymac poruszjacy sie pojazd. Bo jakze
    ukarac kierujacego, zaocznie? Odnosi sie to tylko do wykroczen popelnionych
    w czasie jazdy, oczywiscie. Chcialbym sie dowiedziec w jakich
    okolicznosciach i na podstawie jakich przepisow straznik moze zatrzymac
    pojazd, bo jesli zawsze, to dla mnie jest to paranoja. Jesli kotos moze mnie
    oswiecic, to bede dozgonnie wdzieczny.

    pozdrawiam
    slY

  • 2. Data: 2002-11-13 08:58:05
    Temat: Re: Uprawnienia strazy miejskiej
    Od: "carlosky" <k...@p...pl>

    Użytkownik "sly" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >w jakich
    > okolicznosciach i na podstawie jakich przepisow straznik moze zatrzymac
    > pojazd,

    na pewno mogl zatrzymac na ulicy, na ktorej obowiazuje calkowity zakaz ruchu
    byl chyba jeszcze jeden przypadek kiedy moze zatrzymac, pojazd bedacy w
    ruchu ale niestety go niepamietam...

    pozdrawiam,

    carlo
    ******************************
    SkyDive is my favourite waste of time

  • 3. Data: 2002-11-13 11:32:40
    Od: "sly" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "carlosky" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
    ,

> [...]
    ruchu
    > byl chyba jeszcze jeden przypadek kiedy moze zatrzymac, pojazd bedacy w

    jesli mnie pamiec nie myli, mogl zatrzymac tylko w takich okolicznosciach
    tzn. nie zastosowanie sie do znaku zakaz ruchu. w jaki sposob w takim razie
    (jesli nie zmienily sie przepisy) moze karac kierujacych powodujacych
    wykroczenia jesli zeby nalozyc na nich mandat musi ich zatrzymac?

    pozdrawiam
    slY

  • 4. Data: 2002-11-13 21:59:36
    Od: Marcyś <m...@N...pl>

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
    z dnia 25 maja 1999 r.
    w sprawie kontroli ruchu drogowego.
    (Dz. U. z dnia 19 czerwca 1999 r.)

    § 16. 1. Strażnicy straży gminnych (miejskich) są uprawnieni do wykonywania
    czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego w odniesieniu do:
    1) kierujących pojazdami nie stosujących się do zakazu ruchu w obu
    kierunkach,
    2) uczestników ruchu naruszających przepisy o:
    a) zatrzymaniu lub postoju pojazdów,
    b) ruchu motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe
    wierzchem lub pędzeniu zwierząt,
    c) ruchu pieszych.
    2. W ramach wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego
    strażnicy straży gminnych (miejskich) są upoważnieni do:
    1) zatrzymywania pojazdów lub jadących wierzchem; przepisy § 4 ust. 1 i 4
    oraz § 5 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio,
    2) sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem lub
    jego używaniem,
    3) usuwania, przemieszczania lub blokowania pojazdów w przypadkach i w
    trybie określonych w odrębnych przepisach.
    3. Zatrzymywanie pojazdów odbywa się z zachowaniem następujących warunków:
    1) sygnał do zatrzymania podawany jest przez pieszego strażnika straży
    gminnych (miejskich) z dostatecznej odległości i w sposób zapewniający jego
    dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne zatrzymanie się we
    wskazanym miejscu,
    2) sygnał do zatrzymania podawany jest w warunkach dostatecznej widoczności
    tarczą do zatrzymywania pojazdów, a w warunkach niedostatecznej widoczności
    latarką ze światłem czerwonym lub tarczą do zatrzymywania pojazdów ze
    światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.
    4. Strażnicy straży gminnych (miejskich) są upoważnieni do zatrzymywania
    kierującego pojazdem na obszarze zabudowanym przez całą dobę, a poza
    obszarem zabudowanym tylko od świtu do zmierzchu i wtedy, kiedy dysponują
    pojazdem samochodowym oznakowanym emblematem właściwej straży gminnej
    (miejskiej).
    5. Zatrzymanie pojazdu w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może
    nastąpić wyłącznie na drodze, na której obowiązuje zakaz ruchu w obu
    kierunkach.
    6. Strażnicy straży gminnych (miejskich), w związku z wykonywaniem czynności
    z zakresu kontroli ruchu drogowego, są obowiązani do czasu przybycia Policji
    uniemożliwić kierowanie pojazdem osobie, co do której istnieje uzasadnione
    podejrzenie, że znajduje się ona w stanie nietrzeźwości lub w stanie po
    użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu.

  • 5. Data: 2002-11-13 23:00:35
    Od: "sly" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcyś" <m...@N...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > 5. Zatrzymanie pojazdu w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może
    > nastąpić wyłącznie na drodze, na której obowiązuje zakaz ruchu w obu

    czyli ukaranie kierowcy za np. takie wykroczenie:
    "Umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób: powodujący przekroczenie
    dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu, art. 61
    ust.1, mandat do 500 " Jest nierealne, bo po pierwsze straznik musi
    zatrzymac pojazd a z tego co przedstawilas nie ma do tego prawa jesli
    kierujacy nie naruszyl znaku zakazu ruchu w obu kierunkach, a po drugie
    nigdzie znalazlem przepisu uprawniajacego straznikow do dokonywania kontroli
    drogowych (to bylaby juz przesada).
    Jednym zdaniem powstal nastepny martwy przepis

    slY

  • 6. Data: 2002-11-15 17:48:48
    Od: A...@k...net.pl

    "sly" <s...@p...onet.pl> napisał:

    1. Tnij to co zbedne
    >"Umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób: powodujący przekroczenie
    >[..] Jest nierealne, bo po pierwsze straznik musi zatrzymac pojazd
    Jest realne !
    Pojazd to NIE tylko samochód ;-)
    Jest nim takze rower, wózek, taczka, pojazd zaprzegowy ...
    Sa .. rolki (załozy 'dziecinne' rolki grubas i ... mandat) ;-D

    Artur Golański