  • 1. Data: 2005-07-20 09:38:55
    Temat: Undergroundowe forum uczelni
    Od: necik <n...@s...pl>

    Witam,
    Razem z kolegą robimy undergroundowe forum naszej uczelni.
    Władze uczelni już zabroniły nam używania logo szkoły na naszym forum.
    Dzisiaj dostaliśmy takiego maila:
    "(...) Uczelnia także nie zgadza się na udostępnianie materiałów
    "pomocniczych" (dział: Pomoce naukowe)."
    Co o tym myślicie? Olać to czy zastosowac się do tego?
    Jeżeli udostepniamy treść wykładów itp. to wtedy nie jest to nasza
    własność. Ale jeżeli jakiś student przygotował ściągi na egzamin to
    chyba może je udostepnić za pośrednictwem naszego forum?

  • 2. Data: 2005-07-20 09:44:37
    Temat: Re: Undergroundowe forum uczelni
    Od: "Tiger" <s...@a...pl>

    Chodzi o materialy przygotowane przez uczelnie i bedace jej wlasnoscia.
    Jezeli cos nie jest wlasnoscia uczelni, to nalezy uzyskac zgode osoby,
    ktorej wlasnoscia sa dane materialy. Nagrania i zapisy wykladow sa
    wlasnoscia uczelni, gdyz profesor (pracownik uczelni) wykonuje je na rzecz
    uczelni - chyba, ze umowa mowi inaczej, np. sa stosowane w umowach zapisy o
    autorskim charakterze przygotowanego przez danego profesora toku nauczania,
    gdzie to profesor zachowuje prawa autorskie do tresci wykladow. Zorientuj
    sie i publikuj jedynie za zgoda wlasciciela. Notatki studenta z wykladow
    oraz sciagi, przygotowane autorsko przez studentow, sa ich wlasnoscia i za
    ich zgoda moga byc publikowane. Upewnij sie tylko, ze masz na pismie te
    zgode, oraz ze obok niej jest oswiadczenie danego studenta, ze jest jedynym
    autorem danego tekstu i ma prawo dysponowac nim zgodnie z prawem autorskim.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 3. Data: 2005-07-22 15:26:15
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:42de1a54$0$5136$f69f905@mamut2.aster.pl Tiger
    <s...@a...pl> pisze:

    A jak z publikowaniem w nieoficjalnym (prywatnym) serwisie materiałów
    uczelnianych typu informatory, przykłady druków (z zaznaczeniem, że to nie
    sa oryginały dokumentów a jedynie kopie dla orientacji)?

  • 4. Data: 2005-07-22 18:51:52
    Od: "Tiger" <s...@a...pl>

    Tu wchodzi w gre prawo autorskie. Jezeli opracujesz wlasny informator nt.
    studiow, nawet na podstawie juz istniejacego, to bedziesz mogl. Jezeli
    opracujesz wlasne druki, stylistycznie i tresciowo rozne od oryginalow, ale
    oznaczajace tak naprawde to samo, to prosze bardzo. Oryginalne informatory i
    druki uczelni sa ich wlasnoscia i nie mozna ich publikowac bez ich zgody.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 5. Data: 2005-07-22 20:42:39
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:42e13d84$0$1405$f69f905@mamut2.aster.pl Tiger
    <s...@a...pl> pisze:

> [...]
    > ale oznaczajace tak naprawde to samo, to prosze bardzo. Oryginalne
    > informatory i druki uczelni sa ich wlasnoscia i nie mozna ich
    Jak jest konkretna podstawa prawna?

    Jotte

  • 6. Data: 2005-07-22 20:51:39
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:42e13d84$0$1405$f69f905@mamut2.aster.pl Tiger
    <s...@a...pl> pisze:

    I czy można np. swobodnie publikować statut uczelni bez pytania jej o zgodę?
    Jeśli nie - to na jakiej podstawie nie wolno?

    Jotte

  • 7. Data: 2005-07-22 21:09:58
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:42e16618$1@news.home.net.pl Przemyslaw 'Pshemekan'
    Plaskowicki <p...@p...name> pisze:

    A czy mógłbyś wytłumaczyć mi jak to wygląda w zakresie takich dokumentów
    akcydensowych jak np. kwestionariusz dla kandydatów, karty zgłoszeń na różne
    imprezy itp.?

    Jotte

  • 8. Data: 2005-07-22 21:33:12
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 22/07/2005 20:51, Tiger wrote :
> [...]
    > druki uczelni sa ich wlasnoscia i nie mozna ich publikowac bez ich zgody.

    Niekoniecznie.
    Zgodnie z art. 4. pkt 1 i 2 ustawy o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych "nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego akty normatywne
    lub ich urzędowe projekty, urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole".
    Zatem, wyżej wspomniane druki nie podlegają ochronie prawa autorskiego
    -- są bowiem treścią oficjalnego pouczenia wydanego przez organy
    uczelni, czy wręcz stanowią załączniki do aktów normatywnych wydanych
    przez uczelnię.
    Ponadto należy się zastanowić czy informator nie stanowi tzw. materiałów
    urzędowych o których mowa powyżej i czy w ogóle jest utworem w
    rozumieniu prawa autorskiego. Jeśli dobrze rozumuję bowiem, informator
    stanowi wyłącznie dane dotyczące "parametrów" różnorakich kierunków
    uczelni -- gdzie więc jest tu niezbędny: "przejaw działalności twórczej
    o indywidualnym charakterze" (art. 1 ustawy)? Nie wnikam już w to, czy
    przypadkiem informator nie powstał na podstawie jakiegoś nie znanego mi
    zarządzenia, rozporządzenia Ministerstwa bądź uchwały Senatu i przez to
    stał się materiałem urzędowym.

    Wreszcie co do loga zaś ustalić należy w jaki sposób ono powstało.
    Istnieje duża szansa, że i ono jest fragmentem jakiegoś aktu
    normatywnego (uchwały senatu, albo coś) a przez to nie podlega ochronie.
    Wreszcie, można wywodzić, że logo uczelni jest urzędowym znakiem lub
    symbolem (tak jak logo ONZ) i nie podlega ochronie oraz, że
    rozpowszechnianie loga uczelni na stronie dotyczącej uczelni spełnia
    wymogi dozwolonego użytku -- podobnie jak loga partii politycznych są
    rozpowszechniane w telewizji przy okazji wiadomości telewizyjnych.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 9. Data: 2005-07-22 21:51:10
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:42e16e27$1@news.home.net.pl Przemyslaw 'Pshemekan'
    Plaskowicki <p...@p...name> pisze:

> [...]
    > na 99% jest to załącznik do uchwały rady wydziału, decyzji rektora czy
    > czegoś innego. Podobnie z kartą zgłoszenia na różnorakie imprezy --
    > jeśli impreza jest oficjalna (nie są to prywatne urodziny pani z
    > dziekanatu) to także i karta zgłoszenia jest materiałem urzędowym --
    > powstała w wyniki urzędowej działalności uczelni.
    > Abstrahując od powyższego dość ciężko jest mi wyobrazić kartę zgłoszenia
    > na imprezę bądź kwestionariusz dla kandydata będący utworem w rozumieniu
    > ustawy. Ciężko jest bowiem wskazać jakichś przejaw działalności twórczej
    Czy więc prowadząc niezależny od uczelni serwis internetowy można
    opublikować takie dokumenty (bez ubiegania się o zgodę instytucji lub nawet
    wbrew jej) z
    adnotacją, że to jedynie dla informacji, a nie dla celów formalnych? Czy
    można swobodnie publikować statut?

    Jotte

  • 10. Data: 2005-07-22 22:07:36
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 22/07/2005 23:09, Jotte wrote :
> [...]

    na imprezę bądź kwestionariusz dla kandydata będący utworem w rozumieniu
    ustawy. Ciężko jest bowiem wskazać jakichś przejaw działalności twórczej

    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession
    of a good fortune, must be in want of a wife. (Jane Austen)