    From: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa przedwstępna - cesja
    Date: Wed, 4 Jul 2007 10:13:24 +0200

    Użytkownik "Maciek" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:f6e3fj$q7j$1@inews.gazeta.pl...

    > Zapis w umowie przedwstępnej mówi:
    > "Strony ustalają, że Kupującemu, na zasadzie art. 395 k.c. przysługiwać
    > będzie prawo odstąpienia od niniejszej umowy, pod warunkiem wskazania
    > osoby
    > trzeciej, która zawrze z "Deweloper x" nową umową przedwstępną, na
    > warunkach
    > wynikających z niniejszej umowy."
    > Dodam, że jeśli rozwiązanie umowy nastąpi z mojej winy - przepada mi
    > zadatek.

    Deweloper będzie mógł zachowac zadatek gdy ON zdecyduje się na odstapienie
    od umowy na skutek tego, że TY niewykonasz umowy (czyli np nie wplacisz
    okreslonej sumy za mieszkanie w okreslonym czasie itd...). - czyli tak jak
    to słusznie okresliłeś nastapi to "z twojej winy".

    Inna sytuacja jest jesli TY odstapisz od umowy, Deweloper nie będzie wtedy
    mógł zachować zadatku. Ale żebyś TY mógł odstąpić od umowy, muszą zaistnieć
    pewne przesłanki. Jedną z nich jest własnie przewidziane przez was w umowie
    tzw. umowne prawo odstapienia (art 395). Oznacza ono tylko tyle, że TY
    mozesz odstapic od umowy pod warunkiem ze znajdziesz nowego klienta ktory
    zawrze umowę z Deweloperem. W takiej sytuacji Deweloper nie może zachowac
    zadatku, musi ci go oddać.

    > Deweloper poinformował mnie, że jeśli przepiszę tę umowę to zadatek mi
    > przepadnie, ponieważ chcąc zcedować ją na osobę trzecią, ROZWIĄZUJĘ ją z
    > deweloperem. Czy nie jest tak, że osoba trzecia dziedziczy te umowę już z
    > zadatkiem?

    A to juz jest zupełnie inna bajka.
    Jeśli umowa nie przewiduje zakazu cesji wierzytelności wynikających z tej
    umowy, to ty jako wierzyciel możesz bez zgody Dewelopera przenieść
    wierzytelność wynikająca z umowy (roszczenie o wybudowanie budynku, wydanie
    go w okreslonym terminie itd) na osobę trzecią. W tym wpadku umowa nie ulega
    rozwiązaniu - ona trwa w takim krztałcie jak dotychczas.

    Ale ty jesteś równoczesnie też dłuznikiem wobec Dewelopera. A długu (zapłaty
    Deweloperowi określonej sumy za wybudowanie itd.) bez zgody wierzyciela -
    czyli Dewelopera - przejąc osoba trzecia nie może. Jeżeli więc Deweloper na
    przejęcie długu przez osobę trzecią sie nie zgodzi, to spowoduje to ten
    skutek, że Deweloper będzie mógł nadal domagać sie od ciebie kwot za
    wybudowanie itd.. ale ty będziesz mógł później dochodzić zwrotu tych kwot od
    tej osoby trzeciej. Innymi słowy osoba trzecia może żadać wykonania umowy od
    Dewelopera, ale Deweloper (w zakresie swoich wierzytelności) może żądać
    wykonania umowy od ciebie.

    I tu pojawia się problem jesli osoba na która przeniosłeś prawa wynikające z
    zawartej z Deweloperem umowy nie wykona tej umowy - Deweloper będzie mógł od
    niej odstąpić i zadatku dochodzić od ciebie, bo na tobie dalej spoczywa
    obowiązek wykonania umowy...

    Lepiej więc zrezygnuj z cesji i znajdź osobę z którą Deweloper podpisze
    umowę przedwstepną a następnie od umowy odstap powołując się na tą mozliwość
    zatrzeżoną w umowie. A później żądaj zwrotu zadatku.