  • 1. Data: 2002-02-11 19:27:43
    Temat: Umowa o zakazie konkurencji.. - czy podpisać
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Czy podpisać coś takiego ...

    Umowa o zakazie konkurencji na czas trwania stosunku
    pracy.

    1. Pracownik zobowiązuje się podczas trwania niniejszej umowy do nie
    prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec Pracodawcy.

    2. Działalnością konkurencyjną w rozumieniu niniejszej umowy jest działalność
    na rzecz podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo w zakresie przedmiotu
    przedsiębiorstwa Pracodawcy, w szczególności działalność polegająca na
    czynnościach tożsamych lub podobnych do świadczonych w ramach stosunku pracy,
    wykonywana między innymi na podstawie:
    2.1 stosunku pracy lub innej podobnej umowy, w szczególności
    zlecenia, odzieło,
    2.2 osobistej działalności gospodarczej, w tym w formie spółki
    nie posiadającej osobowości prawnej albo przystępowanie do takiej spółki,
    2.3 funkcji pełnionej we władzach lub organach innych podmiotów,
    2.4 faktycznego wykonywania czynności konkurencyjnych na rzecz
    innych podmiotów

    3. Działalnością konkurencyjną jest ponadto:
    3.1 wyrażanie zgody na używanie nazwiska Pracownika w związku z
    działalnością konkurencyjną,
    3.2 nabywanie udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych
    prowadzących działąlność konkurencyjną wobec Pracodawcy, za wyjątkiem papierów
    wartościowych nabytych w publicznym obrocie papierami wartościowymi,
    3.3 wykonywanie innych czynności bezpośrednio lub pośrednio
    zagrożonych w innych przepisach.

    4. Postanowienia niniejszej umowy nie wyłączają zakazu konkurencji
    przewidzianego w innych przepisach.

    5. W razie wątpliwości, czy określona działalność stanowi działalność
    konkurencyjną w rozumieniu niniejszej umowy, Pracownik obowiązany jest przed
    podjęciem takiej działalności zwrócić się do Pracodawcy ze stosunkowym
    zapytaniem.

    6. Pracownik może podjąc działalnośc konkurencyjną po uzyskaniu uprzedniej
    pisemnej zgody Pracodawcy. Zgoda Pracodawcy może określić zasady, warunki i
    ograniczenia w prowadzieniu takiej działalności. Naruszenie powyższych zasad,
    warunków i ograniczeń traktowane jest jak prowadzenie działalności
    konkurencyjnej bez zgody Pracodawcy.

    7. Pracownik nie może w czasie trwania Umowy o pracę, bez uprzedniego pisemnego
    zezwolenia Pracodawcy, podejmować dodatkowej działalności zarobkowej, jeżeli
    działalność ta narusza dobro Pracodawcy, interesy Pracodawcy lub narusza
    obowiązek sumiennego wykonywania obowiązków pracowniczych.

    8. Pracownik zobowiązuje się niezwłocznie zgłaszać Pracodawcy każdy konflikt
    interesów, utrudniający lub uniemożliwiający wykonywanie Umowy o pracę.
    Pracownik oświadcza, że na dzień dzisiejszy nie są mu znane przeszkody
    uniemożliwiające lub itrudniające wykonywanie pracy na rzecz Pracodawcy.

    -----------

    Czy ta umowa jest prawidło skonstruowana ?
    Czy definicja konkurencji (pkt 3, 7) jest prawidłowa - czy oznacza to, że nic
    nie można robić ?

    Krasnal

  • 2. Data: 2002-02-11 20:23:15
    Temat: Re: Umowa o zakazie konkurencji.. - czy podpisać
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 11 Feb 2002 k...@p...onet.pl wrote:

    > Umowa o zakazie konkurencji na czas trwania stosunku

    To zabrzmiało dwuznacznie ;)

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 3. Data: 2002-02-11 22:05:53
    Temat: Re: Umowa o zakazie konkurencji.. - czy podpisa
    Od: "Piotr Skaba" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Czy ta umowa jest prawidło skonstruowana ?
    > Czy definicja konkurencji (pkt 3, 7) jest prawidłowa - czy oznacza to, że

    Ad. 1.
    Jak najbardziej.
    Ad.2.
    W prawie polskim nie ma ustalonej definicji zakazu konkurencji.
    Oczywiscie, ze mozesz 'cos' robic (poza konkurowaniem, ktore nie ma jasnej d
    efinicji).
    To pracodawca musi udowodnic, ze to 'cos' co robisz stanowi konkurencje dla
    wykonywanej przez Ciebie pracy dla niego.

    Istnieja zakazy konkurencji ustanowione w kodeksie pracy. Dotyczą one zakazu
    konkurencji w czasie trwania stosunku pracy (art. 101') i po jego ustaniu (a
    rt. lOl2).

    Pracodawca może zawrzeć z pracownikiem odrębną umowę o zakazie konkurencji.
    Na tej podstawie pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wo
    bec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej
    podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność.

    Zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu, na jaki zosta
    ła zawarta umowa, w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz lub ni
    ewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania. Jego wysokoś
    ć nie może być niższa od 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika prze
    d ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania z
    akazu konkurencji. Odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W
    razie sporu o odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez pracownika zakazu
    konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika wyrównania
    tej szkody.

    Zakaz konkurencji obowiązuje również wtedy, gdy pracodawca i pracownik mając
    y dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby naraz
    ić pracodawcę na szkodę, zawierają umowę o zakazie konkurencji po ustaniu st
    osunku pracy. W umowie takiej określa się także okres obowiązywania zakazu k
    onkurencji oraz wysokość odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy.

    Ufff...
    Mniej wiecej tak to wyglada :)

    --
    Piotr Skaba
    s...@p...onet.pl

  • 4. Data: 2002-02-11 22:10:33
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości:
    > Czy podpisać coś takiego ...

    [...]
> [...]
    >
    > Czy ta umowa jest prawidło skonstruowana ?
    > Czy definicja konkurencji (pkt 3, 7) jest prawidłowa - czy oznacza to, że

    Umowa jest dość rzeczowo napisana. Jest to zabezpieczenie interesów ze
    strony pracodawcy. Jesli chodzi o punkty 3 i 7 które budzą twoją wątpliwość
    są dokładną wykładnią tego co jest rozumiane jako działalnośc konkurencyjna
    i w/g mnie jest to sensownie opisane.
    Robić możesz wszystko za wyjątkiem tego co jest opisane w tej umowie i tu
    nie ma się czemu dziwić.

    Serwiz

  • 5. Data: 2002-02-12 11:21:12
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w
    wiadomości news:Pine.LNX.4.44.0202112122560.1287-100000@localho
    st...

    stosunku

    > To zabrzmiało dwuznacznie ;)

    Gdy dawno temu pracowałem w pewnym biurze, musiałem unikać pojęcia
    "POZYCJA na fakturze" bo mojemu pracodawcy też się kojarzyło... Na
    szczęście zmieniłem pracodawcę.

    Pozdrawiam,
    BaLab