    From: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa najmu/użyczenia, a lokal spółki cywilnej
    Date: Sat, 19 Jun 2004 11:05:05 +0200

    > ...prawdę mówiąc też miałem to pytanie na końcu języka i staję
    > w kolejce po odpowiedź :)

    Eliminuje, bo jest podmiotem prawa i wspolnik moze z nia zawrzec umowe np.
    uzyczenia czy pozyczki etc. W przypadku spolki cywilnej jak dla mnie jest trudne
    do wyobrazenia, moze mam zbyt ograniczona wyobraznie. Dla lepszego zilustrowania
    sprawy posluze sie cytatem z artykulu prof. Frackowiaka (sedzia SN) :

    Frąckowiak J. artykuł P Rejent 1999/2/72 - t.1

    Przenoszenie własności i obciążanie nieruchomości w stosunkach pomiędzy spółką
    cywilną a jej wspólnikiem.

    Nie wydaje się, aby wspólnik [spółki cywilnej], który w istocie rzeczy nie tyle
    wyzbywa się własności do końca, co dopuszcza do tego prawa innych wspólników,
    musiał także występować po drugiej stronie tej czynności. Można przecież
    zasadnie przyjąć, że wyraża on zgodę nie tyle na pełne wyzbycie się własności z
    jednej strony oraz na nabycie jako współwłaściciel łączny wraz z innymi
    wspólnikami, występując po drugiej stronie umowy, lecz nie rezygnując z
    własności nieruchomości, ogranicza tylko zakres swojego władztwa, dopuszczając
    do władania rzeczą inne osoby (pozostałych wspólników). [...]
    Pogląd odmawiający spółce cywilnej jakichkolwiek cech podmiotu i traktujący ją
    jako stosunek zobowiązaniowy prowadzi do konieczności ujmowania relacji
    wspólnik - spółka cywilna (i odwrotnie) jako stosunków pomiędzy tym wspólnikiem
    a pozostałymi wspólnikami.

    Wg mnie po prostu spolka jawna jest stworzona do wspolnego prowadzenia
    dzialalnosci gosp. przez kilka osob, a niestety spolka cywilna raczej sie do
    tego nie nadaje, bo sprawia wiele problemow w praktyce.

    KOnrad