  • Data: 2018-01-25 09:56:42
    Temat: Re: Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el> szukaj wiadomości tego autora

    On 25.01.2018 09:31, Kris wrote:

    > Mam podejrzenie graniczące z pewnością ze kupił coś na allegro/w sklepie wysyłkowym
    gdzie sprzedawca miał błędną(zaniżona) cenę
    > Jak sprzedawca się zorientował ze jest błąd w cenie to zaczął się wycofywać z
    zamówienia.

    Spokojnie, dopiero zadałem pytanie podając ogólnie przebieg wydarzeń.

    @Kris: Tak właśnie było jak przypuszczasz z dokładnością do miejsca
    zdarzenia. Był to okres świąteczny, jest sporo promocji i sądziłem, że
    kupuję w takiej promocji.

    @Liwiusz:
    regulamin: https://prenumerata.ruch.com.pl/regulamin

    RUCH powołał się na błąd w cenie. W piśmie domniemywa, że powinienem o
    tym wiedzieć. Powołuje się na par. 84 pkt. 1 i 2 KC.

    W par. 84 pkt. 1 jest napisane, że "uchylenie się od jego skutków
    prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez
    tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub
    mogła z łatwością błąd zauważyć". Z pewnością nie wywołałem tego błędu a
    zauważyć nie zauważyłem, tym bardziej z łatwością, bo był okres promocyjny.

    W par. 84 pkt. 2 jest napisane, że "można powoływać się tylko na błąd
    uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie
    działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby
    oświadczenia tej treści (błąd istotny)". OK, wg. sprzedawcy jest to błąd
    istotny, ale dla mnie nie bardzo bo był to okres promocyjny. W ciągu
    miesiąca zamówienie przeszło wszystkie etapy realizacji zamówienia. Ze
    względu na czas przetwarzania podejrzewam, że były to czynności
    manualne, nieautomatyczne. Ktoś patrzył na to zamówienie, na zakres, na
    cenę na tych etapach. Oczekiwałbym, że już na etapie weryfikacji
    zamówienia przed jego przyjęciem do realizacji taki "błąd istotny"
    powinien być wychwycony.

    Jeśli faktycznie takie oświadczenie zamyka mi drzwi to OK, niech tak
    będzie. Jeśli jednak nie to chciałbym aby to zamówienie było jednak
    zrealizowane. Poproszę o opinie.

    JaceK