eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Uchwała SN z 24.05.1991 gdzie szukać?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 3

  • 1. Data: 2003-02-13 19:37:30
    Temat: Uchwała SN z 24.05.1991 gdzie szukać?
    Od: "Wiesław Dudek" <n...@s...invalid>

    Gdzie można znaleźć tą uchwałę?



  • 2. Data: 2003-02-14 06:13:49
    Temat: Re: Uchwała SN z 24.05.1991 gdzie szukać?
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)


    ----- Original Message -----
    From: "Wiesław Dudek" <n...@s...invalid>
    To: <p...@n...pl>
    Sent: Thursday, February 13, 2003 8:37 PM
    Subject: Uchwała SN z 24.05.1991 gdzie szukać?


    : Gdzie można znaleźć tą uchwałę?

    pod spodem :)

    1991.05.24
    uchwałaSNI PZP 1/91OSNC 1992/1/2
    7 sędziów glosa aprobująca: Gersdorf M. PiZS 1992/2/55
    Przewodniczący: Prezes SN J. Wasilewski. Sędziowie SN: T. Flemming-Kulesza,
    J. Iwulski (współsprawozdawca), A. Józefowicz (sprawozdawca), W. Masewicz,
    W. Sanetra, J. Skibińska-Adamowicz

    Sąd Najwyższy z udziałem Prokuratora S. Trautsolta, w sprawie z powództwa
    Henryka D. przeciwko Urzędowi Gminy w G. o wypłatę odprawy i wynagrodzenia
    po rozpoznaniu na posiedzeniu jawnym zagadnienia prawnego przekazanego przez
    skład trzech sędziów Sądu Najwyższego postanowieniem z dnia 11 stycznia 1991
    r.
    "Czy pracownikowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, któremu w związku z
    rozwiązaniem stosunku pracy przysługuje wynagrodzenie określone w art. 23
    ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów
    państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214 ze zm.) - należy się również odprawa
    pieniężna przewidziana w art. 8 w związku z art. 17 ustawy z dnia 28 grudnia
    1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy
    z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z
    1990 r., Nr 4, poz. 19 ze zm.)?"
    podjął następującą uchwałę:

    Urzędnikowi państwowemu mianowanemu, któremu w związku z rozwiązaniem
    stosunku pracy przysługuje wynagrodzenie określone w art. 13 ust. 1 pkt 2
    ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U.
    Nr 31, poz. 214 ze zm.), należy się również odprawa pieniężna przewidziana w
    art. 8 w związku z art. 17 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych
    zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących
    zakładu pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1990 r., Nr 4, poz.
    19 ze zm.).

    Rozpoznając rewizję od wyroku Sądu Wojewódzkiego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń
    społecznych w Olsztynie z dnia 10 lipca 1990 r. w sprawie z powództwa
    Henryka D. przeciwko Urzędowi Gminy w G. o odprawę pieniężną i
    wynagrodzenie, Sąd Najwyższy w składzie trzech sędziów przedstawił składowi
    siedmiu sędziów Sądu Najwyższego do rozstrzygnięcia zagadnienie prawne
    budzące poważne wątpliwości, które powstało na tle następującego stanu
    faktycznego.
    Powód Henryk D. był zatrudniony na podstawie mianowania w Urzędzie Gminy w
    G. na stanowisku instruktora do spraw melioracji. Z dniem 30 kwietnia 1990
    r. został rozwiązany z powodem stosunek pracy z zachowaniem 3 miesięcznego
    terminu wypowiedzenia z powodu reorganizacji Urzędu Gminy połączonej ze
    zmniejszeniem zatrudnienia w sytuacji, w której nie było możliwe jego
    zatrudnienie w innym urzędzie. Po ustaniu zatrudnienia nie otrzymał żadnych
    świadczeń pomimo, iż pozostawał bez pracy.
    Na skutek ugody sądowej z dnia 10 lipca 1990 r. pozwany zakład pracy
    wypłacił powodowi wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy, stosownie do
    przepisu art. 13 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o
    pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214 ze zm.), ale
    odmówił zapłaty odprawy pieniężnej twierdząc, że nie przysługuje mu tego
    rodzaju świadczenie.
    Wyrokiem z dnia 10 lipca 1990 r. Sąd Wojewódzki - Sąd Pracy i Ubezpieczeń
    Społecznych w Olsztynie (...) zasądził od pozwanego na rzecz powoda kwotę
    1.361.880 zł z tytułu odprawy pieniężnej i umorzył postępowanie w części
    dotyczącej wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy oraz oddalił
    powództwo w pozostałej części. Zdaniem Sądu Wojewódzkiego urzędnikowi
    państwowemu, z którym rozwiązano stosunek pracy na skutek reorganizacji
    zatrudniającego go i zmniejszania stanu zatrudnienia przysługuje niezależnie
    od wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy także odprawa pieniężna,
    przewidziana w art. 8 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych
    zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących
    zakładu pracy oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1990 r., Nr 4, poz. 19
    ze zm.). Sąd Wojewódzki uznał, że uprawnienie do wynagrodzenia po
    rozwiązaniu stosunku pracy ma charakter warunkowy, uzależniony od czasu
    pozostawania pracownika bez pracy. W wypadku niezwłocznego podjęcia innej
    pracy po ustaniu poprzedniego zatrudnienia pracownik nie otrzymuje
    wynagrodzenia, ale przysługiwałaby mu tylko bezwarunkowo odprawa pieniężna,
    jako swego rodzaju zryczałtowane odszkodowanie, będące zadośćuczynieniem,
    "za wszelkie niedogodności i przeżycia związane z utratą pracy", skoro nie
    zachodzą wyłączenia przewidziane w powołanej wyżej ustawie.
    W rewizji skarżący zakwestionował to stanowisko Sądu Wojewódzkiego
    twierdząc, że art. 17 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. wyłącza stosowanie
    tej ustawy do pracowników mianowanych z tego względu, iż przysługuje im
    wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy nie dłuższy niż sześć miesięcy,
    które spełnia funkcję odprawy pieniężnej.
    Sąd Najwyższy rozpoznając rewizję w zwykłym składzie w uzasadnieniu
    postanowienia z dnia 11 stycznia 1991 r. o przedstawieniu wymienionego w
    sentencji zagadnienia prawnego dopatrzył się niejasności redakcyjnej art. 17
    wspomnianej ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r., którego treść może prowadzić
    do krańcowo odmiennych stanowisk prawnych. Jeśliby dosłownie traktować
    zawarte w art. 17 ustawy odesłanie do pragmatyk służbowych, których przepisy
    przewidują świadczenia (nie tylko z nazwy), wymienione w art. 8 tej ustawy,
    to temu rozumieniu art. 17 ustawy możnaby przeciwstawić całą konstrukcję
    normatywną tych świadczeń, bowiem ustawodawca nie mógł odwołać się do takich
    świadczeń z dotychczasowego ustawodawstwa, bo przed ustawą szczególną z dnia
    28 grudnia 1989 r. takich samych świadczeń, opartych na takich samych
    przesłankach przyznawania i określania wysokości i zasad wypłacania nie
    było. Dlatego nie można dokonywać wykładni gramatycznej tych przepisów, lecz
    należy szukać innych metod wykładni, a między innymi z porównania funkcji
    obu świadczeń z art. 8 w/w ustawy i art. 13 ust. 1 pkt. 2 ustawy o
    pracownikach urzędów państwowych, którzy już wcześniej uzyskali uprawnienia,
    jako szczególny przywilej, a obecnie został on rozszerzony na innych
    pracowników. Za tożsamością omawianych świadczeń - zdaniem zwykłego składu
    orzekającego - może przemawiać to, że przesłanki ich przyznania nie są
    różne, a u podstaw obu z nich jest ustanie zatrudnienia z przyczyn
    ekonomicznych. Ponadto za takim stanowiskiem może przemawiać regulacja art.
    33 ust. 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.
    U. Nr 21, poz. 124), z której wynika, że pracownicy terenowych organów
    administracji państwowej nie zatrudnieni w jednostkach samorządowych
    otrzymują w tej samej sytuacji wynagrodzenie z funduszów Skarbu Państwa,
    jeśli są mianowani, a pozostali pracownicy odprawę, przewidzianą w art. 8
    ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r.
    Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
    Z uwagi na to, że przesłankowe znaczenie dla udzielenia odpowiedzi na
    przedstawione zagadnienie prawne ma także wykładnia art. 13 ust. 1 pkt. 2
    ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach państwowych, wymaga
    uprzedniego wyjaśnienia wątpliwość czy urzędnikowi państwowemu przysługują
    takie same świadczenia na czas pozostawania bez pracy w razie rozwiązania
    stosunku pracy na skutek likwidacji urzędu, jak również reorganizacji urzędu
    połączonej ze zmniejszeniem zatrudnienia, czy też inne uprawnienia w każdym
    z tych wypadków?
    Wprawdzie przepis art. 13 ust. 1 pkt. 2 ustawy o pracownikach urzędów
    państwowych nie jest konstrukcyjnie jasno sformułowany to jednak brak jest
    uzasadnionych podstaw do przyjęcia odmiennych skutków prawnych dla urzędnika
    państwowego mianowanego, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn
    likwidacji urzędu i na skutek reorganizacji urzędu. Z akt sprawy wynika, że
    takie też stanowisko bezspornie zajęły obie strony procesu i sądy orzekające
    obu instancji uznając, że urzędnikowi państwowemu mianowanemu przysługuje
    takie samo świadczenie za czas pozostawania bez pracy zarówno w razie
    likwidacji urzędu, jak również w razie jego reorganizacji ze zmniejszeniem
    zatrudnienia. Na skutek każdego z tych zdarzeń, urzędnik państwowy znajdzie
    się w takiej samej sytuacji. Dlatego należy uznać za zasadne stanowisko
    zwykłego składu Sądu Najwyższego wynikające z uściślenia podmiotowego,
    zawartego w pytaniu prawnym, że ustawodawca potraktował jednakowo pod
    względem prawnym oba wypadki rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem
    państwowym mianowanym z przyczyn dotyczących zakładu pracy, wymienione w
    art. 13 ust. 1 pkt. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych, podobnie
    jak w art. 8 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r.
    Dopiero po tym niezbędnym wyjaśnieniu odnoszącym się do ustalonego stanu
    faktycznego w rozpoznawanej sprawie, który jest uregulowany w normie
    szczególnej w pragmatyce służbowej pracowników urzędów państwowych w art. 13
    ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. i w normie ogólnej mającej
    powszechnie zastosowanie w art. 8 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. jest
    możliwe ustosunkowanie się do istotnej części przedstawionego zagadnienia
    prawnego "czy pracownikowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, któremu w
    związku z rozwiązaniem stosunku pracy przysługuje wynagrodzenie... należy
    się również odprawa pieniężna przewidziana w art. 8 w związku z art. 17
    ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r.?"
    Odpowiadając na to zagadnienie prawne budzące wątpliwości należy stwierdzić,
    że zbieg obu wyżej wymienionych norm prawnych rozwiązuje art. 17 ustawy z
    dnia 28 grudnia 1989 r. Z treści tego ostatniego artykułu wynika, że jej
    przepisów nie stosuje się do pracowników zatrudnionych na podstawie
    mianowania. Jednakże pracownikom tym przysługują świadczenia pieniężne,
    przewidziane w art. 8 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. w razie rozwiązania
    stosunku pracy w okolicznościach, o których mowa w art. 1 ust. 1 i 2 tej
    ustawy, jeżeli przepisy regulujące ich prawa i obowiązki nie przewidują
    takich świadczeń.
    W tym samym stanie faktycznym objętym szczególnym przepisem art. 13 ust. 1
    pkt. 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. ustawodawca przyznaje urzędnikowi
    mianowanemu wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy, a w art. 8 ustawy
    z dnia 28 grudnia 1989 r. przyznaje generalnie pracownikom odprawę
    pieniężną.
    Powstaje więc kwestia, czy oba świadczenia są takie same, tj. czy
    wynagrodzenie to może być potraktowane, jako odprawa pieniężna (co tym samym
    wyłączałoby wypłatę odprawy), czy też pracownikowi mianowanemu przysługują
    jednocześnie oba te świadczenia?
    Odpowiedź wymaga odpowiedniego potraktowania istoty obu tych świadczeń i ich
    scharakteryzowania pod względem prawnym.
    Zdaniem Sądu Najwyższego wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy,
    określone w art. 13 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. nie jest
    odprawą pieniężną, uregulowaną w art. 8 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r.
    Wynagrodzenie przyznane urzędnikowi mianowanemu w razie likwidacji urzędu
    lub jego reorganizacji bez możliwości dalszego zatrudnienia go za jego zgodą
    w innym urzędzie ma na celu złagodzenie ujemnych skutków, jakie łączą się
    dla pracownika z koniecznością poszukiwania innej pracy lub zmianą
    kwalifikacji zawodowych z przyczyn dotyczących zakładu pracy, które powodują
    zerwanie trwałej więzi prawnej, łączącej się ze stosunkiem pracy urzędnika z
    urzędem państwowym. Ustawa z dnia 16 września 1982 r. nie przewiduje odprawy
    pieniężnej dla pracowników mianowanych w sytuacji wymienionej w art. 13 ust.
    1 pkt. 2 tej ustawy. W związku z tym wymienione w nim wynagrodzenie za czas
    pozostawania bez pracy należy potraktować jako przywilej urzędników
    mianowanych, zapewniający im środki utrzymania do czasu znalezienia innej
    pracy z funduszów Skarbu Państwa przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy.
    Jeśli zwolniony z pracy urzędnik mianowany dzięki swej inicjatywie i
    zapobiegliwości podejmie od razu po zwolnieniu pracę w innym zakładzie
    pracy, to nie otrzyma w ogóle wynagrodzenia z art. 13 ust. 1 pkt. 2 ustawy z
    dnia 16 września 1982 r. Czy w związku z tym ma być za swoją aktywność
    pozbawiony nie tylko wynagrodzenia, ale także odprawy miesięcznej,
    przewidzianej w tych samych okolicznościach w ustawie z dnia 28 grudnia 1989
    r.?
    Zdaniem Sądu Najwyższego należy w tym wypadku udzielić odpowiedzi
    negatywnej, bowiem odprawa pieniężna wymieniona w art. 8 ustawy z dnia 28
    grudnia 1989 r. ma inny charakter prawny niż wymienione wyżej wynagrodzenie
    za czas pozostawania bez pracy.
    W swej uchwale z dnia 13 grudnia 1990 r. w sprawie III PZP 22/90, Sąd
    Najwyższy wyraził pogląd, że "odprawa pieniężna z art. 8 ustawy jest
    świadczeniem majątkowym zakładu, związanym z pozostawaniem przez pracownika
    w stosunku pracy i czasokresem świadczenia pracy, które stanowi kryterium
    określenia jej wysokości.
    Odprawa z art. 8 przysługuje pracownikowi za przepracowany okres pracy, od
    którego zależy jej wysokość. Nie ma ona charakteru wynagrodzenia za pracę
    lub właściwego zarobku, choć jej sens pozostaje w realizacji do czasokresu
    świadczenia pracy i jest zbliżony do odpłaty za wkład pracy pracownika w
    działanie zakładu w przeszłości".
    Byłoby możliwe zarachowanie wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy na
    poczet odprawy pieniężnej, gdyby oba uprawnienia pracownika miały jednorodny
    charakter. Jednakże - jak wskazują powyższe rozważania - każde z tych
    świadczeń jest w istocie innym świadczeniem, przysługującym pracownikowi z
    innego tytułu i spełniane jest przez różne podmioty tj. z funduszu Skarbu
    Państwa w odniesieniu do urzędnika mianowanego i z funduszów zakładu pracy w
    odniesieniu do pozostałych pracowników. Odprawa pieniężna z uwagi na
    uzależnienie jej wysokości od stażu pracy ma cechy świadczenia stanowiącego
    swoistą rekompensatę wkładu pracy danego pracownika. Przesłanką jej
    przyznania na podstawie art. 8 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. nie jest
    pozostawanie pracownika bez pracy.
    Wynagrodzenie za czas pozostawania urzędnika mianowanego bez pracy jest
    przewidzianym przez ustawodawcę innym uprawnieniem mianowanego pracownika
    państwowego, z którym rozwiązano stosunek pracy w razie likwidacji lub
    reorganizacji urzędu ze zmniejszeniem zatrudnienia bez możliwości jego
    zatrudnienia w innym urzędzie. Zakres tego świadczenia jest uzależniony od
    czasu pozostawania bez pracy przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy.
    Inne są zatem przesłanki przyznania obu tych świadczeń. Wobec tego, że
    wynagrodzenie i odprawa pieniężna są rodzajowo odmiennymi oświadczeniami,
    mającymi różnorodny charakter prawny i opartymi na innych przesłankach ich
    przyznania, brak jest podstaw faktycznych i prawnych do ich utożsamiania.
    Jeśli uznać, że istnieje w tej samej sytuacji faktycznej zbieg dwu norm
    prawnych, zawartych w różnych aktach prawnych, to możnaby wyłączyć
    wynikający z nich zbieg roszczeń i zastosować tylko alternatywnie jedną z
    tych norm, gdyby zbiegające się roszczenia tj. wynagrodzenie i odprawa były
    identycznymi uprawnieniami i wzajemnie pokrywały się i wyczerpywały, a nadto
    gdyby brak było przepisu rozwiązującego problem kumulatywnego lub
    alternatywnego stosowania obu norm i wyłączona byłaby wielość ocen, oparta
    na paremii lex specialis derogat legi generali w odniesieniu do dwóch
    różnych dyspozycji, gdy cały zakres hipotezy legis specialis mieści się w
    zakresie hipotezy legis generalis.
    Jednakże w omawianym wypadku brak podstaw i warunków prawnych do przyjęcia
    tych przesłanek do oceny omawianych świadczeń, bowiem przepis art. 17 w
    zdaniu drugim wyraźnie stanowi, że pracownikom zatrudnionym na podstawie
    mianowania przysługują świadczenia pieniężne, przewidziane w art. 8, w razie
    rozwiązania stosunku pracy w okolicznościach, o których mowa w art. 1 ust. 1
    i 2, jeżeli regulujące ich prawa i obowiązki nie przewidują takich
    świadczeń. Stwierdzić należy, że w powyższych okolicznościach ustawa z dnia
    16 września 1982 r. nie przewiduje odprawy pieniężnej dla urzędnika
    państwowego mianowanego. Z tego względu zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 28
    grudnia 1989 r. mianowanemu pracownikowi zwolnionemu z pracy z przyczyn
    likwidacji urzędu lub jego reorganizacji połączonej ze zmniejszeniem
    zatrudnienia, jeżeli przeniesienie urzędnika państwowego mianowanego za jego
    zgodą do innego urzędu nie jest możliwe, należy się wynagrodzenie z art. 13
    ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. za czas pozostawania bez pracy
    i odprawa pieniężna z art. 8 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r., bowiem są to
    dwa rodzajowo odmienne świadczenia, oparte na innych przesłankach i mające
    różnorodny charakter prawny.
    Z powyższych względów Sąd Najwyższy podjął uchwałę, jak w sentencji.
    13184


    --
    Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.soc.prawo


  • 3. Data: 2003-02-14 09:11:48
    Temat: Re: Uchwała SN z 24.05.1991 gdzie szukać?
    Od: "Wiesław Dudek" <n...@s...invalid>

    Dziękuję.


strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1