  • Data: 2004-08-20 07:57:06
    Temat: Re: Tytuł dokumentu, a tresc
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "567.07.07" <n...@s...com> napisał w wiadomości
    news:41256810$1@news.home.net.pl...
    > witam,
    > jak i gdzie jest uwarunkowany prawnie tytuł dokumentu. Co jest
    > w mysl prawa wazniejsze, czy tytuł dokumentu, tresc dokumentu
    > czy całosc analogicznie. Chodzi mi o taka kwestie.
    >
    > Piszemy dokument o tytule: Rozwiazanie Umowy
    > W tresci: Blebleble ...
    >
    > I teraz, jezeli tresc dokumentu nie wskazuje na rozwiazanie
    > umowy ! - to strona, w mysl prawa (K.C) jak powinna
    > zinterpretowac takie pismo. Czy w mysl prawa jest to dokument,
    > mowiacy rzeczywiscie o rozwiazaniu umowy - czy w mysl Prawa
    > w tresci postanowienia sa wazniejsze.

    Kc zawiera dwie reguły interpretacyjne dot. oświadczeń woli. Dają one
    stronom i sądowi dość duże pole swobody, zgodnie z którym oczywiste jest że
    nie tytuł pisma decyzduje o tym jakie oświadczenie strona chce w nim
    zawrzeć:
    Art. 56. Czynność prawna wywołuje nie tylko skutki w niej wyrażone, lecz
    również te, które wynikają z ustawy, z zasad współżycia społecznego i z
    ustalonych zwyczajów.
    Art. 65. § 1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze
    względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia
    społecznego oraz ustalone zwyczaje.
    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel
    umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.
    Jednakże z posta, w którym piszesz że tytuł to "rozwiązanie umowy" a treść
    "blebleble" trudno jest ocenić jak owo oświadczenie można oceniać :)
    pzdr