    From: "Karmel" <...@...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Trybulnal konstytucyjny?
    Date: Sat, 6 Mar 2004 21:42:25 +0100
    Sender: k...@o...pl@qe243.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "GoLo" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:c2ftei$eta$1@olsztyn.ols.vectranet.pl...

    Witam
    > Troche mnie to rozczarowalo ale w koncu musi byc jakis sposob aby poddac
    pod
    > weryfikacje dana ustawe lub przepis. Taksowkaze gdy ich obarczyli
    > obowiazkiem wprowadzenia kas fisklanych wystapili do trybunalu o
    > zweryfikowanie zgodnosci tej ustawy i sprawa sie jakos toczy.
    Zobacz artykuł 191. Konstytucji, mówi ona kto ma uprawnienia do wniesienia
    abstrakcyjnej skargi konstytucyjnej.
    Taksówkarze nie mieli prawa zgłosić skargi konstytucyjnej na dany przepis
    (czemu tak jest, wytłumaczyłem w poprzednim poście). Zgłosił go za nich ktoś
    inny.

    [...]
    W koncu dochodze do przepisow ktory mnie "boli" Art 85.2 - 3.
    > Aby byla jasnosc przytocze je w orginale:
    > 2. Zakres obowiązku służby wojskowej określa ustawa.
    Coś takiego nazywa się przepisem blankietowym, co oznacza, że dopiero ustawa
    może "dokładnie" określić, co miał na myśli twórca Konstytucji, pamiętając
    jednak, iż musi być ona z nią zgodna (a jest bo inacej wylądowałaby w
    Trybunale).

    > A teraz meritum: czy skoro nigdzie w konstytucji nie jest napisane ze plci
    > maja rozne prawa, a nawet jest podkresnole ze maja te same prawa jak i
    > obowiazki czy jest zgodne z konstytucja Rzeczy Pospolitej Polskiej ze
    tylko
    > obywatele plci meskiej musza odbywac obowiazkowa słuzbe wojskowa.
    Oczywiste
> [...]
    > druga polowa. Jak mowi 2 punkt Art 85 wszystko jest okreslone w ustawie,
    ale
    > skoro ta ustawa musi byc z godna z aktem wyzszym - konstytucja to czy moze
    > byc tak jak jest obecnie? Wg mnie jezeli juz panstwo sie upomina od
    > obywatela przeszkolenia w jego obronie powinno to dotyczyc wszystkich bez
    > wyjatku, tak jak to jest obecnie w szkolnictwie. Chyba nikt nie wyobraza
    > sobie aby panstwo wymagalo aby do szkoly musieli chodzic tylko mezczyzni a
    > kobiety tylko jezeli chca! (tak jest w wojsku)
    Zauważ, że nauka jest przywilejem (choć przymusowym do 18 roku zycia) - znaj
    duje się w rozdziale "Wolności i prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne",
    zaś obowiązek obrony ojczyzny w rozdziale "Obowiązki". Poza tym niektóre
    kobiety przechodzą przeszkolenie wojskowe (np. pielegniarki).
    Zwróć także uwagę na ust. 3. Art 31. Słuzba wojskowa nie narusza istoty
    Twoich praw i istoty wolności. (Nawet jeżeli ktoś tak twierdzi, to IMHO
    nawet jeżeli jakimś cudem dotrze do Trybunału, to jego szanse na wygranie
    sprawy są marne)

    > Jezeli mam racje to prosze o wskazowki co mozna by z tym problemem zrobic,
    > lecz jezeli zle rozumuje prosze o konkretne!!! wypowiedzi dlaczego.
    Nie jesteś jedynym, któgo chcą wziąść do wojska. Jeżeli się postarasz (a mam
    tu na myśli jak najbardziej legalne metody), to do wojska na pewno nie
    trafisz.

    > Pisze to dlatego bo upomina sie o mnie wojsko a mi bardzo nie na reke jest
    > teraz tam isc. Mam dobra prace ktora to bedzie w przyszlosci gwozdziem
    > programu w moim CV i bardzo mnie boli ze gdybym byl kobieta nie mial bym
    > obecnie zadnych problemow. To jest oczywista nie rownosc wobec prawa!!!
    Ach ta wykładnia doktrynalna :)

    > PS: tylko bez rad jak unikac woja, nie o to w tu chodzi, mam na mysli cos
    > wyzszego.
    Do wojska Cię nie wezmą, tam nie ma miejsca dla myślicieli :P

    serdecznie pozdrawiam
    Karmel
    e-mail do wiadomości redakcji