    From: bosz <b...@u...agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: To do Ciebie złodzieju!
    Date: Fri, 05 Dec 2003 13:40:10 +0100

    m...@b...net wrote:

    > "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message

    > tyle
    > kryteria nie sa przeszkoda, jak w wypadku "sciagania" z internetu.

    > a w dodatku wypuszcza kure na droge z przyczepiona tabliczka: mozna
    > ruszac, ale tylko na chwile, i tylko czesc, ale jak sie wezmie do domu to
    > po tygodniu nalezy zakopac, albo mi zaplacic, i w zadnym wypadku nie wolno
    > wsadzac jej pod koguta, coby z niej byly male kurczaki :)
    > btw, to bardzo stare prawo: "czyja krowa, tego ciele", uzywane w prawie
    > autorskim obecnie.

    Analogia calkowicie chybiona.
    A jak sie panu podoba inna - czyja maszyna tego produkt...
    CALKOWICIE nie stosowana zasada...

    > btw, co do tego, ze wiekszosc ludzi nie widzi nic zlego w piractwie: to
    > niestety syndrom Kalego.

    Niestey nie.
    Tak chca ma wmowic nieudacznicy, ktorzy zamiast starac sprzedac swoj produkt
    tak, by miec godziwa zaplate tworza "nowe prawo" i ci, ktorzyz tego
    korzystaja.

    To takie wygodne - zamiast sprzeawac domagac sie od panstwa
    "ochrony interesow". I kto tu kogo okrada...

    > Zaczynaja widziec problem, gdy sami staja sie
    > tworca czegos i MOGLIBY zarobic na tym pieniadze (albo tak im sie wydaje)
    > a tu nagle sie okazuje, ze ktos im juz to "ukradl" i nie zarobia.... (tu
    > nastepuje szybka kalkulacja, pomnozenie ceny detalicznej przez ilosc
    > egzemplarzy pirackich ("ocenia sie, ze..." i juz mozna, jak MS mowic o
    > miliardowych stratach ;)

    No wlasnie. Zamiast tez pomyslec jak zarobic prosciej zaczac narzekac...
    Ale to nie znaczy, ze siema slusznosc..

    > Tylko ze 99% ludzi nie jest tworcami, ktorych chleb zalezy bezposrednio od
    > tego, co "stworza". Nie sadze, zeby nawet szeregowym pracownikow MS
    > wypadaly ze zmartwienia, wlosy z glowy dlatego, ze na swiecie jest 2
    > miliony kopii stworzonego przez nich pakietu office , bo (zazwyczaj)
    > dostaja pensje, niezaleznie czy tych kopii pirackich jest 2 miliony, czy
    > 200 sztuk. A zazwyczaj pensje ida w dol, gdy firma ponosi straty a NIE ida
    > w gore, gdy podnosi zysk...

    Jest dokladnie na odwrot...
    Ono swe pensje zawdzieczaja GLOWNIE TEMU, ze dzieki pirackim kopiom
    konkurencja NIE MA SZANS (jak na razie - ale to sie powolizmienia
    Mandrake 9.2 zainstalowal mi sie "sam" ina razie dziala wspaniale).

    > Wydaje mi sie, ze jednak gdyby nie dalo sie "ukrasc" (czy tez - ukrasc)
    > bezkarnie, to wiekszosc ludzi NIE uzywalaby legalnego softu, czy nie
    > sluchala legalnej muzyki (tylko dalej kopiowalaby na tasmy).

    Przeciez kopiowanie muzyki na tasme jest legalne...

    > Choc NIE da sie (chyba?) zaprzeczyc, ze zyski producentow i autorow bylyby
    > wyzsze, gdyby piractwa nie bylo.

    Alez DA SIE.
    Nie byloby WCALE rynku PC gdyby nie piractwo.
    panowie owi do dzis byc moze siedizeliby w swym garazu.

    Rynek PC (jaki) istnieje wylacznie dziekli otwartej specyfikacji sprzetu
    (czyli cos jakby zalegalizowanemu piractwu) i piratom.

    > ale piractwo istnialo zawsze, (mowie o historii),

    Alez nie zawsze, lecz od tad, od kad utworzono owo chore prawo.
    Dawniej jak Autor napisal "Antygone" nie przyslugiwaly mu
    ZADNE "prawa majatkowe" i wystawial sobie to to kto chial

    > zatem nie sadze, zeby
    > dalo sie to uciac wlasnie teraz. moze da sie ograniczyc, ale nie
    > przemawiajac do sumien, bo to nie dzialalo i nie dziala. Mozna na dwa
    > sposoby: obnizyc cene (ale jaka korporacja zrezygnuje z prognozowanych
    > zyskow, zeby sprawdzic, czy to dziala?) albo naciskac na prawodawcow, zeby
    > dobrali sie piratom do skory. I ta metode sie stosuje bo to chyba (?)
    > latwiejsze od lapania mordercow i zlodziei wlamujacych sie do mieszkan.

    Jest trzecie wyjscie i wlasnie to obserwujemy.

    Dostosowanie marketngu do "wlasnosci produktu".
    Programy sa SPRZEDAWANE NA TYSIACE i przez tych, ktorzy kupuja
    ROZDAWANE.

    Prosze sobie wyobrazic, ze Np Nwesweek kupuje licencje MS Win 2003
    "dla wszystkich ludzi" i rozdaje joko "insert" na calym swiecie do swego
    pisma.
    Gdzie pan znajdzie wtedy piracka wersje Win 2003 ?

    Wlasne polroczna licencje kupil dla swych czytelnikow jeden z
    miesiecznikow...

    Od dawna pisze tu i na innych grupach ze to jedyna UCZCIWA droga.

    > marek

    Boguslaw