    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Teleturnieje, a sprawa podatku
    Date: Sun, 12 Feb 2006 08:49:23 -0600

    Cyberix wrote:

    > http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/7819,wgrana-dla-
    fiskusa-jaki-podatek-od-wygranych-i-prezentow.html

    > Inna sprawa, że np. wygrywasz mieszkanie warte 100.000 zł. Organizator może
    > (zgodnie z Regulaminem konkursu) zarządać od wygrywającego 10% wartości
    > nagrody czyli 10.000 zł za poczet podatku.
    >
    > Np. kawałek Regulaminu z jednego z konkursów:
    > Czy przy odbiorze nagród muszę uiścić podatek? Czy przy wypełnianiu PITU
    > muszę uwzględnić zapłacony podatek od nagrody ?
    > Tak , konieczność uiszczenia podatku powstaje jeśli wartość nagrody
    > przekracza 760 pln. Dowód uiszczenia podatku przedstawiasz przy odbiorze
    > nagrody. Podatek i PIT rozlicza za Ciebie Organizator.

    Jeszcze raz dużymi literami. Organizator konkursu MUSI, a nie może
    pobrać wartość podatku. I nie ma żadnego chcę, czy nie chcę.
    To płatnik pobiera i wpłaca podatek, a nie podatnik.
    Zresztą jest to wyraźnie napisane: "Podatek i PIT rozlicza za Ciebie
    Organizator" A hasło dowód uiszczenia podatku, to zapewne dowód wpłaty w
    kasie organizatora konkursu, bo przecież nie ma wymiany ja ci nagrodę, a
    ty mi kasę na podatek w trakcie wręczania nagród.

    Wygrane w konkursach są objęte zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10%
    i nie wlicza się ich do żadnych dochodów rocznych, ani tym bardziej do
    żadnego pitu.
    Ten kto pisał ten regulamin musiał już mieć mocno w czubie.

    Art. 30.
    1. Od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów
    (przychodów)
    pobiera się ZRYCZAŁTOWANY podatek dochodowy:

    2) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród
    związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt
    6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody,

    4. Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać
    zryczałtowany podatek
    dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji
    podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych
    w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z
    zastrzeżeniem
    ust. 5.

    7. Jeżeli przedmiotem:
    1) wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2,
    2) świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4
    - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę
    należnego
    zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej lub świadczenia.

    Niniejszym koniec tematu i więcej na ten temat nie piszę.