  • 1. Data: 2004-09-05 21:36:20
    Temat: [TEORIA] Przekaz a umowa o świadczenie na rzecz osoby trzeciej
    Od: Maciej Róg <m...@p...onet.pl>

    Witam!

    Jak w temacie: jaka różnica, na co zwrócić uwagę, żeby to "załapać".
    Niby rozumiem różnice, od istnienia kauzy po skutki, ale jeśli ktoś może
    mi rozumnie i na spokojnie wytłumaczyć, jaka jest różnica między art.
    921<sup>1</sup> a art. 393 KC, to będę *bardzo wdzięczny*.

    PS.
    Czy ktoś jeszcze poza mną odczuwa potrzebę utworzenia grupy usenetowej
    pl.soc.prawo.teoria albo pl.soc.prawo.studia, na których mogłyby być
    zadawane tego typu pytania, jak moje?

    --
    Pozdrawiam, Maciej Róg vel Rożek (rozek19 at interia.pl)

  • 2. Data: 2004-09-06 06:29:05
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Maciej Róg napisał(a) w wiadomości news:chg120$484$1@news.onet.pl:
> [...]
    > Czy ktoś jeszcze poza mną odczuwa potrzebę utworzenia grupy usenetowej
    > pl.soc.prawo.teoria albo pl.soc.prawo.studia, na których mogłyby być

    Według mnie art. 393 kc mowa tylko o jednym stosunku zobowiązaniowym, w którym
    znajduje się zastrzeżenie że świadczenie będzie wykonane na korzyść osoby
    trzeciej. Z umowy takiej nie wynikają dla osoby trzeciej obowiązki ani też
    uprawnienia względem wierzyciela. Nie łączy ich żaden stosunek zobowiązaniowy
    (nie ma stosunku pokrycia). Osoba ta ma natomiast odnieść określoną korzyść
    majątkową wynikającą ze spełnienia przez dłużnika na jej rzecz świadczenia
    zastrzeżonego w umowie.

    Natomiast w wyniku zastosowania przekazu jedno świadczenie (przekazanego na
    rzecz odbiorcy przekazu) zastępuje dwa świadczenia (przekazującego na rzecz
    odbiorcy przekazu oraz przekazanego na rzecz przekazującego). Do przekazu w dług
    dochodzi, gdy przekazany jest dłużnikiem przekazującego (w stosunku pokrycia).
    Mimo przekazu i akceptu nadal istnieje samodzielny stosunek zobowiązaniowy w
    stosunku waluty. Zobowiązanie wynikające z tego stosunku wygasa dopiero na
    skutek spełnienia świadczenia (wykonania przekazu). Do tej chwili zobowiązani
    wobec odbiorcy przekazu są zarówno przekazujący (ze stosunku waluty), jak i
    przekazany (z akceptu rodzącego stosunek zapłaty).

    A co do nowej grupy, to nie jest źle gdyby nie wygonić osoby wypowiadjace się z
    mocną nieznajomością prawa i plotące głupoty, wprowadzające ludzi w błąd.

    --
    JOHNSON :)