    From: Marcin Debowski <a...@n...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Studia doktoranckie
    Date: Thu, 27 Nov 2003 13:32:11 +0800

    In article <bq3l4h$eeb$1@inews.gazeta.pl>, Szymon wrote:
    > Moim zdaniem jeżeli przerwałas studia na pierwszym roku to uczelnia nie ma
    > prawa żądać od Ciebie pieniędzy.

    Przerwać można w rozmaity sposób. Można <zrezygnować> na pierwszym roku i
    wtedy sytuacja jest bezsporna: "Obowiązek zwrotu nie dotyczy osób, które
    zrezygnowały z kontynuowania tych studiów na I roku."
    Ale ona nie zrezygnowała. Z niej zrezygnowano. MZ faktycznie udaj się do
    prawnika bo kwota dość duża.

    Z luźnych dywagacji to:

    1) Ustawa operuje małościsłymi sformułowaniami. Przecież jak się
    zrezygnuje to też się jest skreślonym.
    2) Wobec (1) Myślę że należy położyć nacisk na fakt że skreślenie nie
    nastąpiło z powodu braku dostatecznych postępów, a z powodu odmiennych
    koncepcji pracy. To są dwie diametralnie różne rzeczy, a MZ ustawodawca
    ma na myśli sytuację w której doktorant po prostu nie wywiązuje się ze
    swoich obowiązków (obija się np. :)

    Odmienność koncepcji (wizji) pracy nie wchodzi moim zdaniem w ten zakres,
    więc o ile będziesz w stanie wykazac, że masz jakiś dorobek za ten
    pierwszy rok studiów (oraz zaliczała co trzeba etc), to nie będzie podstaw
    do żądania zwrotu stypendium. Różnica koncepcji (tu jeszcze wartoby było
    wiedzieć o co konkretnie poszło) nie powinna być też powodem tego typu
    dyscyplinarnego skreślenia, a to dlatego, że istotą doktoratu jest
    SAMODZIELNE i ORYGINALNE rozwiązanie postawionego przez promotora problemu
    a nie implementacja jego koncepcji. To nie jest zaniedbanie doktoranta i
    ma się to nijak do postępów w nauce.

    To powyższe z poprawką na ograniczoność posiadanych informacji. Też nie
    jestem prawnikiem. Serio udaj się do jakiegoś.

    --
    Marcin