    From: "Szymon" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Studia doktoranckie
    Date: Thu, 27 Nov 2003 01:48:01 +0000 (UTC)

    magda <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > W artukule 13 paragrafu 1 (rozporzadzenie MEN z 10 czerwca 1991 w sprawie
    > stypendiów naukowych jest dodatkowo iż: " obowiazek zwrotu stypendium nie
    > dotyczy osób, które zrezygnowały na I roku z kontynuowania tych studiów"
    >
    > Czy mnie dotyczy ten zapis. ja nie zrezygnowałm tylko mnie wyrzucili ale
    > byłam na pierwszym roku. Czy te przepisy sa aktualne czy zostały jakimś
    > późniejszym rozporzadzeniem zmienione

    Zobacz:
    http://www.menis.gov.pl/szk-wyz/ar-2002/studia.htm

    Tam stoi m.in. to:
    Zasady organizowania studiów doktoranckich, rekrutacji na te studia, ich
    prowadzenia i odbywania oraz uprawnień uczestników studiów doktoranckich
    określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 1991r. w
    sprawie studiów doktoranckich i stypendiów naukowych (Dz.U. Nr 58, poz. 249,
    zmiany: Dz.U z 1993r. Nr 5, poz. 26; Dz.U. z 1997r. Nr 101 poz. 632 i Nr 128
    poz. 840).

    oraz

    Uczestnik studiów doktoranckich, który nie wykazuje dostatecznych postępów w
    pracy naukowej zostaje skreślony z listy uczestników studiów doktoranckich.
    Skreślenie powoduje utratę przyznanych świadczeń. Osoba skreślona z listy
    uczestników studiów doktoranckich zobowiązana jest do zwrotu całej kwoty
    pobranego stypendium. W szczególnie uzasadnionych przypadkach kwota ta może
    być obniżona, a w przypadku inwalidztwa, długotrwałej choroby lub innych
    niezawinionych przyczyn osoba skreślona może zostać zwolniona z obowiązku
    zwrotu kwoty pobranego stypendium. Obowiązek zwrotu nie dotyczy osób, które
    zrezygnowały z kontynuowania tych studiów na I roku.

    > Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji, tym bardziej że jestem nauczycielem z
    > pensją 500zł netto miesięcznie
    > dziękuję za pomoc

    Moim zdaniem jeżeli przerwałas studia na pierwszym roku to uczelnia nie ma
    prawa żądać od Ciebie pieniędzy.
    Ale może skreślili Cię pierwszego dnia drugiego roku? A może skreślili Cię za
    niedopilnowanie czegoś i uważają, że to nie Ty zrezygnowałaś, więc nie
    dotyczy Cię punkt o rezygnacji tylko punkt o wyrzuceniu ze studiów (wtedy
    musieliby wykazać zasadność wyrzucenia) itd. ?

    Napisałbym pismo z wyjaśnieniem, dlaczego uważasz, że nic im nie jesteś
    winna. Powołując sie na paragrafy i na zaistniałą sytuację. Jeżeli uczelnia
    mimo to pozwie Cię do sądu o zwrot stypendium zareagowałbym kontrwnioskiem do
    prokuratury o ściganie próby wyłudzenia, albo przynajmniej zagroził tym
    uczelni. Nie jestem prawnikiem, ale tu na pewno ktoś doradzi jak to zrobić :)
    Pozdrawiam
    Szymon