    From: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Strona czy nie-strona
    Date: Thu, 11 Jul 2002 12:06:24 +0200
    Sender: f...@p...onet.pl@412-kam-1.chopin.edu.pl

    vaskez wrote:
    > Art. 28 kpa stanowi: Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub
    > obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na
    > swój interes prawny lub obowiązek.

    Tu jest pies pogrzebany. Z praktyki orzecznictwa wywodzi się, że ten
    "interes prawny" ograniczony jest do konkretnych przypadków, gdzie
    strona jest wymieniona jako uczestnik postępowania.
    Dam przykład. Spółdzielnia mieszkaniowa buduje parking pod oknami
    budynku w oparciu o decyzje administracyjne naruszające prawo budowlane
    (są konkretne przepisy). Jednak członek spółdzielni, któremu będzie
    parking przeszkadzał, nie ma "przymiotu strony". I co wtedy?

    > Art. 61. § 1. Postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony
    > lub z urzędu.

    > Art. 157. § 1. Właściwy do stwierdzenia nieważności decyzji w przypadkach
    > wymienionych w art. 156 jest organ wyższego stopnia, a gdy decyzja wydana
    > została przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze - ten organ.
    > § 2. Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji wszczyna
    się na
    > żądanie strony lub z urzędu.

    Z urzędu wydawałoby się, że powinien podjąć postępowanie organ, któremu
    przedstawione zostaną fakty świadczące o naruszeniu prawa. Sprawa byłaby
    rozwiązana, ale organ administracji wcale nie musi uznać, że naruszenie
    prawa miało miejsce. Znane są też przypadki, że wszczęte postępowanie
    zostało następnie umorzone, bo wyższa instancja stwierdziła, że podjęto
    je jednak "na wniosek" (niefortunne sformułowanie w decyzji o
    wszczęciu), a wtedy merytoryczne rozpatrzenie sprawy nie było uprawnione.

    > Art. 156. § 1. Organ administracji publicznej stwierdza nieważność decyzji,
    > która:
    > 2) wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,

    Aby stwierdzić naruszenie prawa trzeba wszcząć postępowanie i koło się
    zamyka.

    > Co z tego wynika - moim zdaniem: jeżeli Pana interes prawny został naruszony
    > przez wydanie decyzji administracyjnej może Pan złożyć do organu
    > administracyjnego (II-ej instancji) żądanie stwierdzenia nieważności
    > wydanej decyzji (na podstawie art. 28 jest Pan stroną takiego postępowania
    > gdyż żąda Pan czynności organu ze względu na swój interes prawny).

    I tu się kończą moje możliwości, bo zaraz dowiem się, że nie jestem
    jednak stroną.

    > Dalszą drogą jest roszczenie na podstawie kodeksu cywilnego o odszkodowanie
    > (jeśli poniósł Pan szkode przez wydanie nieważnej decyzji administracyjnej),
    > o którym rozstrzyga bądź organ administracji orzekający o nieważności
    > decyzji bądź sąd cywilny - zgodnie z przepisami kpa, a to:

    Tak się pewnie stanie, ale jeszcze można tej szkody uniknąć.
    Dziękuję i pozdrawiam,
    Piotr